اپلیکیشن

تلفن همراه

April 7, 2020
14:57 سه شنبه، 19ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110513

رشد ۷۲ درصدی استفاده از اپلیکیشن‌های فین‌تک با شیوع کرونا

شیوع ویروس کرونا، موجب افزایش ۷۲ درصدی تعداد کاربران اپلیکیشن‌­های فین‌تک شده است، این در حالی است که بسیاری از بخش‌های اقتصادی جهانی در آستانه رکود قرار دارند.
 
بر اساس تحقیقات جدید گروه deVere شرکت خدمات مالی سوئیس، جهش سریع استفاده و به‌کارگیری اپلیکیشن­‌های فین‌تک اخبار دلگرم کننده‌ای را برای این بخش به ارمغان آورده است. به نظر می‌رسد میراثی که ویروس کرونا از خود به جای خواهد گذاشت، یک جامعه آنلاین و دیجیتال رشدیافته خواهد بود. بر اساس این تحقیقات رشد ۷۲ درصدی در استفاده از اپلیکیشن­‌های فین‌تک نشانگر تطبیق‌پذیری مردم با شرایط انسداد اجتماعی و تعطیلی کسب‌وکارهاست که ویروس کرونا به جامعه تحمیل کرده است.
 
مدیر بخش اروپایی گروه دیور جیمز گرین توضیح می‌دهد که دنیا در چند هفته اخیر به کلی تغییر کرده است. اقداماتی که ما جهت نابودی ویروس کرونا انجام می‌دهیم تاثیرات متقابلی بر زندگی، کار و امور مالی مردم خواهد داشت. گروه دیور رشد ۷۲ درصدی در استفاده از اپلیکیشن­‌های فین‌تک در اروپا را اندازه‌گیری کرده است که با توجه به ابتلای بیش از ۷۰۰ هزار انسان (تا زمان ترجمه این مقاله)، در سراسر جهان به ویروس کرونا جهش­‌های سریع مشابهی را در استفاده از اپلیکیشن‌های فین‌تک در سایر نقاط دنیا می‌­توان متصور بود.
 
طبق همین گزارش، اپلیکیشن فروش طلای glint pay  افزایش ۷۱۸ درصدی طی هفته گذشته در تعداد کاربرانش را گزارش کرده است. افزایش میزان کاربران اپلیکیشن­‌های فین‌تک فقط مختص اروپا نیست بلکه این روند در آسیا و خاورمیانه نیز خود را نشان داده است و فین‌تک‌ها جهشی بزرگ را تجربه کرده‌اند. همچنین یک بانک در فیلیپین ثبت‌نام بیش از دو برابر معمول در خدمات بانکی آنلاین را گزارش کرده است.
 
در شرایط همه‌گیری کرونا وقتی که مردم به دنبال راه‌هایی برای کارکردن، برقراری ارتباط و سرگرمی خود هستند اپلیکیشن‌های فین‌تکی به کمک آنها آمده‌اند و همین امر به نظر می‌رسد موجب  افزایش چشمگیر استفاده از آنها شده است این روند تقریبا ، با نرخ رشد ثابت استفاده از تکنولوژی­‌های دیجیتال همزمان شده است.
 
نتفلیکس با آغاز قرنطینه، رکورد بالایی در تعداد بینندگانش را ثبت کرده است. در همین راستا جیمز گرین می‌گوید که کنفرانس‌های از راه دور شرکت zoom میان دیگر شرکت‌های تکنولوژی دیجیتال، موجب رشد قابل ملاحظه‌ای در قیمت سهامش شده است. طبق گفته او دوره جدیدی که با دیجیتالی شدن و تکنولوژی­های جدید آغاز شده تغییرات مهمی را ایجاد خواهد کرد. افزایش تقاضا برای پلتفرم­‌های تماس تصویری مثل google hangouts, skype,  فیستین, zoom برای کسانی که از راه دور کار می‌کنند (دور کاری) قابل ملاحظه است.
 
در همین راستا همه‌گیری ویروس کرونا روی ارتباطات ویدئویی zoom تاثیر بسیاری زیادی گذاشته است و موجب افزایش ارزش سهامش شده است. این بستر ارتباط ویدئویی که ارزش سهامش از اواسط فوریه روند کاهشی داشت، حالا با رشد ۳۲ درصدی سهامش در روزهای اخیر اثر قابل توجهی خلق کرده است.
 
البته سوال اینجاست که آیا این حرکت به سمت دیجیتالی شدن بعد از پایان همه­‌گیری ویروس کرونا ادامه­‌دار خواهد بود یا خیر؟ پاسخ مثبت است و این تاثیرات به احتمال زیاد تداوم خواهند داشت.
 
به­ کارگیری و استفاده از اپلیکیشن­‌ها ماه‌­ها و سال‌­ها قبل از شیوع ویروس کرونا رشد ثابت و پایداری داشته است. به عنوان مثال سال گذشته اداره مالی انگلستان گزارش کرد که در سال ۲۰۱۸ ، ۷۲ درصد از بزرگسالان از خدمات بانکی آنلاین و ۴۸ درصد از موبایل بانک­ها استفاده کرده‌­اند. این امر نشان می‌دهد که حرکتی طولانی مدت از قبل در جریان بوده است .
 
استفاده از اپلیکیشن­‌ها سهولت و کارایی بیشتری را در مقایسه با مراجعه حضوری به شعب بانک برای مشتریان فراهم آورده است. محتمل است که شرایط فعلی که موجب مواجهه اجباری مردم با اپلیکیشن­‌های بانکی و فین‌تک شده است تعداد قابل توجهی از آن­ها را به کاربران واقعی اپلیکیشن­‌ها تبدیل کند (افزایش نرخ تبدیل). چنین اتفاق مشابهی در تکنولوژی­‌های دیجیتال به طورعام هم می‌­تواند ایجاد شود. در آمریکا در سال­‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ دورکاری رشدی در حدود ۱۵۹ درصد داشته است. آمریکایی‌­ها زمان کمتری را در بیرون و زمان بیشتری را در منزل سپری می‌­کردند. این ناشی از وابستگی زیاد آن­ها به تکنولوژی‌های دیجیتال بوده است.
 
انسداد اجتماعی و تعطیلی که ویروس کرونا در کسب و کارها ایجاد کرده است می‌­تواند موجب تقویت و تسریع روندهایی که از قبل در جریان بود‌ه­اند بشود؛ به ویژه اگر این تعطیلات ماه‌ها طول بکشد که این طولانی شدن می‌تواند سبب به وجود آمدن عادت‌هایی در مردم شود. به عبارت دیگر تاثیری که ویروس کرونا در طولانی مدت خواهد داشت این است که موجب گسترش ویروس دیگری به نام «تکنولوژی دیجیتال» خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.