تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 8, 2020
14:51 چهارشنبه، 20ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110556

تغییرات در الوپیک: انجام فرایند استخدام به صورت آنلاین و توقف موقت سرویس الو مارکت

 
کرونا همچنان مرکز توجه جامعه است، هرچند تصمیمات دولت برای ادامه قرنطینه و نحوه فعالیت کسب‌وکارهای مختلف با اما و اگرها و شک‌ها بی‌پایان همراه است؛ اما در این بین فعالان اقتصادی خودشان دست به کار شده و با برنامه‌ریزی‌های مشخص در تلاش هستند تا خسارت شیوع کرونا به فعالیتشان را به حداقل برسانند. آنطور که گزارش‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان می‌دهد در یک ماه گذشته کسب‌وکارهای آنلاین فعال در حوزه گردشگری،‌ سفارش غذا و حمل‌ونقل بیشترین آسیب را از گسترش کرونا در کشور‌ دیده‌اند. در همین زمینه الوپیک به عنوان یکی از اصلی‌ترین سرویس‌های فعال در حوزه جابه‌جایی مرسولات هم با اعلام اینکه ثبت درخواست پیک در این سامانه بین ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش داشته اعلام می‌کند که با فعال کردن طرح‌های جدید مانند خرید از سوپرمارکت‌ها از طریق اپ یا راه‌اندازی سرویس الو فروش برای کمک به کسب‌وکارهای آفلاین در تلاش برای جبران کاهش درآمد خود هستند. مدیرعامل الو‌پیک همچنین در گفت‌وگو با پیوست از بسته شدن دفاتر استخدام این شرکت خبر می‌دهد و اینکه از این پس فرآیند استخدام در این سرویس به صورت آنلاین انجام می‌گیرد. از سوی دیگر مهدی نائبی از توقف فعلی سرویس الومارکت می‌گوید و اینکه در شرایط فعلی آنها تمام تمرکزشان روی سرویس اصلی خود یعنی ارسال‌ بسته‌های پیکی گذاشته‌اند.
 
مهدی نایبی اعلام می‌کند که آنها در تعطیلات نوروز و مانند سال‌های گذشته ثبت سفارش بالایی نداشته‌اند؛ اما میزان ثبت سفارش‌ها در ایام پیش از نوروز برعکس سال‌های گذشته که با افزایش روبه‌رو بوده بین ۱۰ تا ۱۲ درصد کاهش داشته است. او در مورد جزییات بیشتر فعالیت الو‌پیک در این روزهای کرونایی به پیوست گفت: «در روزهای تعطیلات عید عموما الوپیک هم روزهای آرامی را سپری می‌کند و ثبت سفارش‌ها در حد معمولی کاهش پیدا می‌کند. اما برعکس اوج کاری ما قبل از عید و با بالا رفتن سفارش‌های مردم در روزهای اسفند بود که امسال به دلیل شیوع کرونا کمی سفریان ما با افت فعالیت روبه‌رو شدند.»
 
 
مدیرعامل الوپیک از کاهش ۱۰ تا ۱۲ درصدی درخواست‌ها از این سامانه می‌گوید و اینکه در شرایط فعلی آنها برای کنترل هزینه‌ها دفاتر استخدام خود را خواهند بست و فرایند استخدام را به صورت آنلاین انجام خواهند داد
 
او از سیاست‌های پیاده شده در این ناوگان حمل‌ونقل مرسولات آنلاین می‌گوید و اینکه آنها نیز سعی کرده‌اند سفیران خود را مانند دیگر فعالان حوزه حمل‌ونقل آنلاین به اقلام بهداشتی تجهیز کنند و با ارائه آموزش‌های بهداشتی لازم ریسک در این زمینه را برای انتقال ویروس کاهش دهند. البته نائبی تاکید می‌کند که در این زمینه آنها نمی‌توانند به صورت صددرصدی تضمین کنند که تمام پروتکل‌های بهداشتی پیاده‌سازی شده از سمت آنها به صورت کامل اجرا می‌شود چرا که روند توزیع کالا یا ارسال محصولات توسط پیک پیچیدگی‌‌های خاص خودش را دارد. همچنین نائبی با اشاره به مشکلات تامین اقلام بهدداشتی برای سفریان خود اعلام کرد: «کنترل پیاده‌سازی صددرصدی پروتکل‌های بهداشتی نه تنها برای ما که برای هیچ شرکت حمل‌ونقل آنلاینی امکان پذیر نیست. از سمت دیگر ما تمام تلاش برای مجهز کردن سفیرانمان به تجهیزات بهداشتی را به کار بستیم اما در این بخش هم برای تامین به دلیل کمبود ماسک و مواد ضد‌عفونی کننده با مشکلاتی مواجه شدیم.»
 
پیش‌شرط‌های سخت برای دریافت تسهیلات
اواسط اسفند ماه و با ریزش ثبت  یا لغو درخواست‌ها از طریق برخی سامانه‌های آنلاین وزارت ارتباطات اعلام کرد که برای کمک به این کسب‌وکارهای آنلاین و جلوگیری از تعدیل نیرو در این بخش‌ها مجموعه تسهیلاتی را از طریق صندوق نوآوری و وام وجوه اداره شده در نظر گرفته که با رعایت پروتکل‌های لازم این تسهیلات در قالب وام به آنها پرداخت می‌شود. اما حالا مدیرعامل شرکت الوپیک می‌گوید آنقدر شرایط دریافت این تسهیلات پیچیده و با پیش‌شرط‌های دشوار است که تا کنون آنها موفق به استفاده از این تسهیلات نشده‌اند. نایبی در توضیح این موضوع به پیوست گفت: «صحبت‌های زیادی در مورد این تسهیلات شده اما شرایط و پیش‌شرط‌هایی که برای دریافت آن از سمت کسب‌وکارها می‌شود بسیار کار دریافت آن را سخت می‌کند. برای نمونه ما باید تضمین کنیم که در آینده هیچ تعدیل نیروی نخواهیم داشت یا افزاش سرمایه در شرکت‌مان اتفاق خواهد افتاد. برخی از اتفاق‌ها برای اینکه رخ دهند یا دست ما نیست یا حتی در شرایط فعلی قابل اجرا نیست.» او اعلام می‌کند که آنها تاکنون از هیچ تسهیلات دولتی نتوانسته‌اند استفاده کنند و هم‌اکنون در حال مذاکره برای رسیدن به توافق برای دریافت این تسهیلات جدید هستند.
 
در یک ماه گذشته بعد از تعدیل نیروها در برخی شرکت‌های استارت‌آپی و تعطیلی گروه دیگری از کسب‌وکارها زمزمه‌هایی در مورد تصمیم الوپیک برای پایان کار خود نیز شنیده می‌شد؛ اما حالا نائبی اعلام می‌کند که آنها به هیچ‌وجه در فکر تعطیلی کسب‌وکارشان نیستند. نایبی در این مورد به پیوست توضیح می‌دهد: «باتوجه به پیش‌بینی‌هایی که از شرایط اقتصادی کشور داشتیم از یک سال و نیم گذشته در زمینه کنترل هزینه‌های خود برنامه‌های مشخصی را در نظر گرفتیم و هزینه‌های را کنترل کردیم. در حال‌حاضر ما در شرایط باثباتی هستیم اما مسئله اصلی این است که رشد ما در این شرایط متوقف شده است.»
 
انجام استخدام به صورت آنلاین
اما نایبی در پاسخ به این سوال پیوست که آیا به خاطر شرایط کرونا و برای کاهش هزینه‌ها آنها تعدیل نیرویی در شرکت خود داشته و یا در آینده تصمیمی برای انجام این کار دارند گفت: «تاکنون که تعدیل نیرویی در الوپیک صورت نگرفته و در مورد آینده هم نمی‌توانم به صورت دقیق در این زمینه اعلام نظر کنم؛ اما چیزی که در حال‌حاضر انجام داده‌ایم تلاش برای انجام کلی فرایند استخدام به صورت آنلاین است. در حال‌حاضر تصمیم به بستن دفاتر استخدام خود داریم و این تصمیم به خاطر کرونا نیست و پیش از این هم به دنبال این بودیم که فرایند استخدام را به صورت آنلاین انجام دهیم.»
او ادامه داد: «هزینه استخدام مخصوصا در دفاتر برای ما بسیار سنگین بود و هم‌اکنون هم در دنیا فرایند استخدام به سمت آنلاین رفته است بنابراین کرونا انگیزه‌ای شد تا این طرح را به صورت جدی‌تر پیش ببریم.»
براساس اظهارات او در فرایند آنلاین هم تمام سوالات و پیگیری‌ها به روش آفلاین صورت می‌گیرد و از طریق پخش ویدئو متقاضیان کار می‌توانند به سوالات پاسخ و در نهایت در مورد استخدام آنها تصمیم‌گیری‌ می‌شود. همچنین نائبی می‌گوید در این روش ممکن است میزان استخدام کم شود آم در نهایت کیفیت نیروهای استخدامی در ناوگان این شرکت به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. براساس گفته‌های او هم‌اکنون الوپیک نزدیک به ۵۰ هزار نیروی استخدامی دارد.
 
با شیوع کرونا هرچند برخی کسب‌وکارها با کاهش تقاضا روبه‌رو شده‌اند اما در مقابل برخی کسب‌وکارهایی که عموما اقدام به فروش کالا و خدمات می‌کردند از شرایط نسبت بهتری برخوردار بوده‌اند. در این زمینه برخی گزارش‌ها نشان می‌ده که میزان خرید اینترنتی کاربران تا ۳۰ درصد افزایش داشته است. فروشگاه‌های آنلاین کالا و خدمات،‌ سوپرمارکت‌های آنلاین در این مدت به دلیل ترس عمومی مردم از حضور در فروشگاه‌های فیزیکی در وضعیت بهتری قرار داشته‌اند.
 
توقف موقت الو مارکت
چند روز پیش الوپیک در شبکه‌های اجتماعی خود اعلام کرد که امکان خرید از سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های اطراف کاربران را  از طریق اپلیکیشن خود فراهم کرده است. اضافه شدن این ویژگی به اپلیکیشن الوپیک در حالی است که سال گذشته این پلتفرم با عقد قرارداد با فروشگاه‌های زنجیره‌ای یاران دریان و خرید استارت‌آپ دکان اعلام کرد که به زودی سرویس الومارکت خود را راه‌اندازی می‌کند. حالا اما مدیرعامل الوپیک از توقف موقت الومارکت خبر می‌دهد. نائبی در مورد چرایی اتخاد این تصمیم به پیوست گفت: «فعالیت این پروژه را متوقف کرده‌ایم تا ببینیم در آینده چه اتفاقی در بازار رخ‌ می‌دهد. در حال‌حاضر تمام تمرکز خود را روی الوپیک گذاشته‌ایم. تصمیم به توقف این سرویس هم به دلیل کرونا نیست و بین ۲ یا ۳ ماه پیش ما تصمیم به توقف این سرویس را گرفتیم.»
او ادامه داد: «دلیل اصلی این تصمیم هم این بود که بسیاری از اتفاقاتی که برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ بودیم رخ نداد. قرار بود در این زمینه مجموعه‌ همکاری‌هایی با فعالان دیگر این بازار داشته باشیم و روی تزریق سرمایه‌ هم بسیار حساب باز کرده بودیم.» آنطور که نایبی می‌گوید الوپیک با یک تغییر استراتژی فعلا روی فعالیت ناوگان حمل‌و‌نقل خود تمرکز خواهد داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.