اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 8, 2020
16:45 چهارشنبه، 20ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110571

تشخیص 50 نوع سرطان توسط هوش مصنوعی

 
 
 تیمی از پژوهشگران با بهره‌گیری از الگوریتم‌های هوش مصنوعی موفق به طراحی ابزاری شده است که بامطالعه ذرات دی ان ای خون، ابتلای به 50 نوع سرطان را با دقت 99 درصدی تشخیص دهد.
هوش مصنوعی قادر است تا به‌سرعت بخشیدن در تشخیص سرطان کمک کند. محققان به‌تازگی روش آزمایش خون جدیدی با استفاده از فناوری هوش مصنوعی ارائه کرده‌اند که می‌تواند 50 نوع مختلف سرطان را شناسایی کند.
 
پژوهشگران برای بررسی عملکرد این فناوری، آن را با 6 هزار و 689 نمونه مختلف خونی تحت آزمایش قراردادند و نتایج به‌دست‌آمده بسیار امیدوارکننده گزارش‌شده است. بر این اساس، هوش مصنوعی با دقتی بیش از 99 درصد توانست موارد مختلف ابتلا به سرطان را تشخیص دهد.
 
محققان برای ایجاد این ابزار تشخیص سرطان، الگوریتم یادگیری ماشینی را برای تجزیه‌وتحلیل بخش‌های دی ان ای موجود در خون و قطعات جداگانه‌ای که ممکن است متعلق به تومورها باشد، آموزش دادند. این برنامه به‌طور عمده به دنبال ذرات دی ان ای است که متیله شده‌اند (methylated) و این علامت، نشان می‌دهد که ژن‌ها در سلول فعال یا غیرفعال شده‌اند.
 
این الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی به ابزار آزمایش خون اجازه می‌دهد تا الگوهای متیلاسیون دی ان ای را با هزاران نمونه خون مقایسه و تجزیه‌وتحلیل کند. این برنامه همچنین تعیین می‌کند که کدام الگوی خاص، منعکس‌کننده نوع ویژه از سرطان است.
 
دکتر جفری آکسنارد (Geoffrey Oxnard)، انکولوژیست و متخصص انستیتوی سرطان دانا فاربر (Dana-Farber Cancer Institute) در بوستون، در رابطه با فناوری فوق گفت: «مطالعات پیشین ما نشان داد که آزمایش‌های مبتنی بر متیلاسیون از روش‌های تعیین توالی دی ان ای در تشخیص انواع مختلف سرطان در نمونه‌های خون بهتر عمل می‌کند.»
 
طی این آزمایش‌ها، مشخص شد که ابزارهای تشخیص سرطان نسبت به سرطان‌های پیشرفته، حساس‌تر هستند. آزمایش خون با بهره‌گیری از هوش مصنوعی همچنین به محققان کمک می‌کند تا منشأ سرطان را در بیش از 90 درصد موارد آزمایش کشف کنند. اعضای این تیم پژوهشی اظهار داشتند که دانستن این مسئله که سرطان در کدام بخش بدن در حال رشد است می‌تواند به بهبود استراتژی‌های درمانی بیماران کمک کند.
 
مایکل سیدن (Michael Seiden)، محقق برجسته و رئیس مرکز تخصصی شبکه سرطان مک کسین ایالات‌متحده در تگزاس (McKesson Specialty Health's U.S. Oncology Network) در این رابطه گفت: «این آزمایش نه‌تنها وجود سرطان را نشان می‌دهد، بلکه آدرس دقیقی در رابطه با نوع سرطان و جایی که متخصص بهداشت باید به دنبال تومورهای بدخیم باشد، فراهم می‌کند.»
 
بااین‌حال محققان خاطرنشان کردند که آزمایش خون مبتنی بر هوش مصنوعی هنوز در مراحل اولیه بوده و محدودیت‌هایی نیز دارد. برای نمونه این فناوری قادر به شناسایی دقیق منشأ سرطان‌های ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) نیست.
 
شرح کامل این فناوری و پژوهش‌های مرتبط با آن در آخرین شماره مجله تخصصی سالنامه تومورشناسی (Annals of Oncology) منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.