تلفن همراه

فناوری

April 8, 2020
18:05 چهارشنبه، 20ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110572

ادعاها درمورد ارتباط ویروس کرونا و 5G بی اساس است

ICTna- یک پست فیس بوکی که ادعاهای مختلفی درباره رابطه بین 5G، واکسن و پاندمی ویروس کرونا را مطرح کرده بود، بیش از هزاران بار بازنشر شده است.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، ادعای اصلی این پست که ویروس کرونای جدید یک ویروس نیست بلکه داستانی ساختگی برای پوشش آسیب های احتمالی قرار گرفتن در معرض 5G است، نادرست است.
هیچ شواهدی مبنی بر اینکه 5G برای بشر مضر است، وجود ندارد. 5G نسل بعدی فناوری شبکه های بی سیم است که بعد از 4G آمده است مانند 3G که بعد از 4G توسعه یافت یا 3G که بعد از 2G بکار گرفته شد. دیتای موبایل 5G از طریق امواج رادیویی منتقل می شود، قسمت کوچکی از کل طیف الکترومغناطیسی که شامل مایکروویو، نورهای قابل دیدن و ایکس ری می شود. این موج های رادیویی غیریونیزه هستند و بدین معنی است که به DNA داخل سلول ها آسیبی نمی رسانند.
بهداشت عمومی انگلستان اعلام کرده است که هیچ مدرک قانع کنده ای مبنی بر اینکه قرار گرفتن در معرض اشعه های غیریونیزه می تواند تاثیرات مضری برای سلامتی داشته باشد، وجود ندارد. تحقیقات و اسناد موجود این مساله را برای فرکانس های تا 300 گیگاهرتز اثبات کرده و این درحالی است که حداکثر طیف فرکانسی مورد استفاده برای 5G احتمالا 10 گیگاهرتز خواهد بود.
این پست اسکرین شاتی از جستجوهتای گوگل را برای علائم قرار گرفتن در معرض 5G نشان می دهد و مدعی است که ویروس کرونا نیز پوششی برای 5G است. به نظر می رسد این عکس اسکرین شاتی از آن چیزی است که وقتی شما هم این عبارت را جستجو کنید، مشاهده خواهید کرد. آنچه در نتایج گوگل نمایش داده می شود از یک منبع رسمی نیست و به نظر می رسد برای فروش تعدادی محصول نوشته شده است.
ضمن اینکه علائم مورد ادعا به دلیل قرار گرفتن در معرض 5G با علائم کرونا یکسان نیست. این پست ادعا می کند که علائم قرار گرفتن در معرض 5G شامل حالت تهوع، ریزش مو و آسیب مغز استخوان می شود اما علائم کووید 19 شامل تب و سرفه هستند. علائم دیگر شامل تنگی نفس، درد، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، گلو درد یا اسهال هستند.
در این پست فیس بوک گفته شده چین اولین جایی است که بیش از 100 هزار برج 5G دارد و مردم ووهان هم اولین کسانی بودند که به ویروس کرونا مبتلا شده اند.
این درست است که چین بیش از 100 هزار برج 5G دارد. از آوریل 2019 چین اعلام کرده بود 1.9 میلیون سایت انتقال دارد. هرچند که مشخص نیست آیا چین اولین کشوری بود که به عدد 100 هزار برج دست پیدا کرد یا نه. کره جنوبی پیش از این اعلام کرده بود اولین کشوری است که سرویس های 5G را به صورت تجاری عرضه کرده بود.
این پست همچنین مدعی است که بیل گیتس ویروس کرونا را ساخته تا بتواند کنترل جهان را در دست بگیرد و از سوی دیگر درحال ساختن واکسن آن نیز هست. این ادعا هم نادرست است. این ادعا احتمالا به درخواست ثبت اختراع برای ویروس های کرونای مختلفی که توسط موسسه Pirbright صورت گرفته، باز می گردد که از سوی بنیاد بیل و ملیندا گیتس سرمایه دریافت می کند اما نه برای این کار.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.