رسانه‌های اجتماعی

April 10, 2020
12:17 جمعه، 22ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110606

سم‌زدایی دیجیتال در بحبوحه بحران کرونا

 
 
 با افزایش 87 درصدی میزان استفاده از رسانه های اجتماعی در دوران بحران کرونا، برای استفاده صحیح از این رسانه ها به تدابیر و برنامه ریزی خاصی نیاز داریم.
بیایید فکر کنیم؛ یک ویروس میکروسکوپی، مدارس و ادارات را تعطیل ، کسب وکارها را متوقف و هفته هاست که همه ما را در خانه حبس کرده است. ما در مدت این سکون و رکود به ظاهر بی انتها، به جز کار کردن از خانه و انجام کارهای بسیار ضروری چه می کنیم؟
 
تکمیل کارهای بسیار ضروری؟ بسیاری از ما سرگرمی های مورد علاقه خود را دنبال می کنیم، کار می کنیم، دیگران را به سمت ایجاد انگیزه و مثبت اندیشی از طریق رسانه های اجتماعی و غیره تشویق می کنیم. اما آیا قفل شدن کارها بر اثر کووید 19 باعث می شود کارهایی را انجام دهیم که باید دوباره به دقت درباره آن بازنگری کنیم؟ احتمالا پاسخ به این سوال مثبت است. یک بررسی جدید در هندوستان باعث شده که ما در برنامه های این روزهای خود تجدید نظر کنیم.
 
تحقیقی که توسط شرکت تحقیقات بازار همرکاپف (Hammerkopf) انجام شده نشان می دهد که طی تعطیلی کارها و خانه نشینی، ما روزانه بیش از چهار ساعت از زمان خود را در رسانه های اجتماعی مانند فیسبوک، توئیتر و واتس اپ می گذرانیم.
 
پیش از بحران کرونا، این رقم حدود 2 و نیم ساعت بود. در این بررسی همچنین مشخص شد که افراد در این رسانه ها بیشتر، اخبار و ارتباط با دوستان و خانواده را دنبال می کنند.
 
چرا به سم زدایی دیجیتال احتیاج داریم؟
این قابل درک است که وقتی فاصله گیری اجتماعی اجباری می شود همبستگی اجتماعی اهمیت بیشتری پیدا می کند و شبکه هایی مانند فیس بوک و واتس اپ به ما کمک می کنند تا صمیمیت اجتماعی را در یک فاصله ایمن حفظ کنیم. اما سوال بزرگ این است که چه مقدار استفاده از این شبکه ها سالم است؟ آیا لازم است برای آن مرزی تعریف کنید؟
 
ظهور این شبکه ها در شرایطی اتفاق افتاد که ما به دلیل داشتن برنامه کاری فشرده، بیگانگی با دوستان و خانواده به دلیل دوری محل کار و غیره، بیش از قبل احساس تنهایی می کردیم.  کاربرد آنها احتمالاً در این زمانه انزوا به دلیل کرونا چند برابر شده است. اما با کمال تعجب ، تحقیقات اخیر می گوید که رسانه های اجتماعی ما را تنهاتر کرده اند.
 
یافته های یک مطالعه منتشر شده در مجله ارتقای سلامت آمریکا (American Journal of Health Promotion) دو واقعیت شگفت انگیز را مطرح می کند: تجربیات منفی رسانه های اجتماعی می توانند احساس تنهایی شما را عمیق تر کنند در حالی که تجربیات مثبت، تجربه احساس ارتباط واقعی را در شما به وجود نمی آورند. گذشته از این، اعتیاد به رسانه های اجتماعی با مشکلاتی مانند افسردگی ، حسادت ، ترس از دست دادن و حتی اختلالات خوردن مرتبط بوده است.
 
تحقیقات منتشر شده در مجله Current Opinion in Psychology  نشان می دهد که حسادت به دوستان فیسبوکی می تواند به افسردگی منجر شود. بیایید اعتراف کنیم ما بعضی اوقات به آنها حسادت می کنیم زیرا در نهایت زندگی خود را با زندگی آنها مقایسه می کنیم.
 
همانطور که می گویند مرغ همسایه غاز است. دکتر برمی ، روانشناس بالینی مستقر در دهلی می گوید: این مقایسه به عزت نفس ما ضربه می زند، که به نوبه خود ، ما را تنها و ناراضی می کند.
 
ما با شوق ایجاد یک تصویر کامل و بی نقص از خود در رسانه های اجتماعی، خود را از واقعیت وجودی خویش بیگانه می کنیم در حالی که باعث می شویم دیگران با نگاه به واقعیت تغییر یافته ما، احساس کمبود کنند.
 
اگر هنوز در مورد ضرورت سم زدایی دیجیتال قانع نشده اید باید گفت مطالعات نشان داده است ویروس کووید 19 مدتی طولانی روی تلفن های همراه می ماند.
 
چگونه می توان در استفاده از رسانه های اجتماعی وقفه ایجاد کرد؟
سم زدایی دیجیتال به معنای عزلت گزینی نیست بلکه به معنای اعتدال است.  مدتی دور بودن از رسانه های اجتماعی کار سختی نیست. در واقع، شما احساس خوبی خواهید کرد. پیشنهاد ما را امتحان کنید.
 
"فاصله فیزیکی" را با تلفن همراه خود حفظ کنید
از حمل تلفن خود در همه جا خودداری کنید. امروزه مردم آنقدر وسواس دارند که تلفن همیشه در دستشان باشد که آن را با خود به دستشویی می برند. اگر شما هم این کار را انجام می دهید، اکنون بهترین زمان برای متوقف کردن انجام آن است. همچنین هر روز زمانی را مشخص کنید که شما و تلفن همراهتان در دو اتاق مختلف قرار داشته باشید.
 
زمان استفاده از شبکه های اجتماعی خود را مشخص و محدود کنید
ممکن است عجیب به نظر برسد اما فناوری به شما در جلوگیری از استفاده نامناسب از تکنولوژی کمک می کند. در حال حاضر، چندین اپلیکیشن وجود دارد که به شما کمک می کند تا زمانی را که برای برخی از اپلیکیشن ها از جمله رسانه های اجتماعی صرف می کنید، ردیابی کنید. برای خود محدودیت زمانی تعیین کنید و در پایان زمان تعیین شده از این شبکه ها خارج شوید.
 
هشدارها را خاموش کنید
گاهی اوقات حتی وقتی تلفن شما خاموش است، صدای هشدار یک پیام یا اعلان می تواند شما را مجبور به برداشتن دوباره گوشی کند. همه اینها می تواند حواس ما را از لحظه حال یا کاری که در حال انجام آن هستیم منحرف کند. این حواس پرتی ها ما را از خودمان و دنیای واقعی بیگانه می کند. بنابراین، سعی کنید همه هشدارهای شبکه های اجتماعی را خاموش کنید تا احساس نکنید باید اینستاگرام یا فیسبوک خود را چک کنید.
 
یک روز بدون تلفن داشته باشید
به نظر غیر ممکن است؟ اما در واقع نیست. هفته ای یک روز را مشخص کنید که دست به تلفن نزنید. اکنون که در خانه هستید انجام این کار ساده تر است. روز مورد نظر را برای خاموش کردن تلفن همراه خود انتخاب کنید. این کار در ارتباط کاری شما در طول کار در خانه تأثیر نمی گذارد. وقتی از حواس پرتی های تلفن همراه دور باشید، وقت و فضای ذهنی کافی برای انجام کارهایی که دوست دارید خواهید داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.