تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 10, 2020
12:37 جمعه، 22ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110610

افزایش ۳۵ درصدی ترافیک مرسولات پستی در فروردین ماه ۹۹

 
 
شرکت ملی پست در اسفندماه سال گذشته همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور با ۳۰ درصد افزایش ترافیک مرسولات پستی روبرو بوده و در فروردین ماه سال ۹۹ نیز در مقایسه با فروردین سال گذشته حدود ۳۵ درصد افزایش ترافیک مرسولات پستی را تجربه کرده است. این درحالی است که در ماه‌های اخیر بسیاری از مردم و کسب‌وکارها از خدمت‌رسانی و تاخیر ارسال مرسولات گلایه‌هایی دارند که مدیرکل دفتر مدیریت کیفیت و امور مشتریان شرکت پست محدودیت در پروازها و حرکت قطارها و ارسال مرسولات توسط کامیون‌ها و از سویی طولانی شدن فرایند ارسال به دلیل ضدعفونی وگندزدایی بسته‌های پستی را علل این تاخیرها اعلام کرد.
 
شرکت ملی پست از جمله شرکت‌هایی است که از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور به خاطر قرنطینه‌ اجباری و کمپین‌های مختلف که مردم را به خرید اینترنتی دعوت می‌کرد، با افزایش مرسولات پستی روبرو بوده و فشار کاری دراین شرکت هم افزایش یافته است به خصوص با لغو پروازها و حرکت قطارها که بسترهای ارسال مرسولات به نقاط دیگر کشور بودند.
 
محمد اخلاقی، مدیرکل دفتر مدیریت کیفیت و امور مشتریان شرکت پست در مورد وضعیت جابه‌جایی مرسولات توسط پست در این روزها به پیوست گفت: «در اسفندماه سال گذشته با شیوع کرونا مردم مجبور به خانه‌نشینی شدند. در این روزها همچنین به واسطه کمپین‌های مختلف، مردم به خرید اینترنتی ترغیب شدند. به همین دلیل از ابتدای اسفند سال گذشته تا ۱۵ فروردین ماه با افزایش ترافیک در بسته‌های پستی روبرو بودیم.»
 
به گفته اخلاقی شرکت پست در اسفندماه سال گذشته در مرسولات پستی ۳۰ درصد افزایش داشته است و در فروردین ماه امسال نیز در مقایسه با سال گذشته حدود ۳۵ درصد با افزایش ترافیک تمام مرسولات پستی خود روبرو بوده است. او همچنین تاکید کرد: «در شرایط کنونی کشور همکاران ما در خط مقدم مبارزه با کرونا حتی در روزهای تعطیل هم خدمت‌رسانی می‌کنند و سعی داشتند در این شرایط سخت کمک حال مجموعه دولت باشند.»
 
او در پاسخ به این سوال که چگونه افزایش مرسولات پستی را مدیریت کردند، بیان کرد: «در این روزها در بحث قبول مرسوله، واحدهای پستی و دولتی مانند پیشخوان‌های دولت با تمام توان فعال بودند. بعد از مرحله قبول مهمترین مراحل پستی رهسپاری، آماده‌سازی و تجزیه مرسولات به نقاط کشور است. هم‌اکنون شرایط خاصی در کشور حکم‌ فرما است و محدودیت‌هایی در حمل‌ونقل ایجاد شده و بسیاری از پروازها و حرکت قطارها لغو شده‌اند. این درحالی است که هواپیما و قطارها بسترهایی هستند که ما به وسیله آنها بسته‌ها را به نقاط مختلف کشور رهسپار می‌کردیم. در فقدان این بسترها و با افزایش ترافیک مرسولات خدمت‌رسانی دشوار بود.»
 
 
اخلاقی ادامه داد: «همکاران ما در شرکت پست تصمیم گرفتند از ظرفیت‌های داخلی برای جابه‌جایی مرسولات استفاده کنند و عمده خدمات خود را از طریق خطوط اصلی و کامیون‌های شرکت ملی پست عرضه ‌کردیم و البته فشار کاری نسبت به روزهای عادی دوبرابر شد؛ اما سعی کردیم تا مرسولات را به مقصد برسانیم.»
 
اخلاقی در ادامه صحبت‌های خود به گلایه و شکایات برخی از کسب‌وکارها در تاخیرهای شرکت پست در ارسال مرسولات اشاره کرد و گفت: «تاخیرهای ما به خاطر فقدان زیرساخت‌هایی بود که در شرایط معمولی همیشه در دسترس بودند و شبکه پستی و سایر فعالان در این حوزه از آن بهره می‌بردند؛ اما اکنون در شرایط ویژه‌ای قرار داریم و ۷۰ درصد پروازها انجام نمی‌شود و حرکت قطارها به صفر رسیده است.»
 
براساس گفته‌‌های اخلاقی در این شرایط شرکت پست تلاش کرده تا خدمات خود را پایدار نگه دارد و از طریق تمام شبکه‌های اجتماعی مانند سایت‌ها و سامانه‌های مختلف در مورد این تاخیرها اطلاع‌رسانی کنند.
 
او همچنین بیان کرد: «چون پروازها لغو شده بود، این تاخیر در ارسال مرسولات در مناطق دورتر بیشتر حس می‌شود. به عنوان مثال بسته‌ای که با هواپیما دو ساعته به چهارمحال و بختیاری می‌رسید هم‌اکنون ارسال آن بسته به صورت زمینی و با کامیون یک روز و نیم به طول می‌انجامد.»
 
اخلاقی با اشاره به اینکه علاوه بر حذف بسترهای انتقال مرسولات،رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم باعث تاخیر در ارسال مرسولات شد، گفت: «شرکت پست برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا  از طریق بسته‌های پستی باید پروتکل‌های خاصی را در این زمینه رعایت کند تا هم همکاران و هم مردم به این ویروس مبتلا نشوند. به همین خاطر هرروز باید ضدعفونی و گندزدایی مرسولات پستی انجام شود. بسته‌هایی که از خارج کشور وارد می‌شوند، باید ۴۸ ساعت قرنطینه باشند چون احتمال می‌دهیم که آلودگی داشته باشند.با تمام این شرایط سعی کردیم با تمام توان خود  و به همراه سایر دستگاه‌ها خدمات پستی را پایدار نگه داریم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.