تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 10, 2020
13:00 جمعه، 22ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110615

مایکروسافت: همه‌گیری کرونا، آینده آموزش و شیوه کار کردن را متحول خواهد کرد

 
 
مایکروسافت ضمن انتشار اطلاعاتی در خصوص میزان استفاده کاربران از اپلیکیشن تماس تصویری این شرکت موسوم به Team، پیش‌بینی کرد که همه‌گیری ویروس کرونا نقطه شروعی خواهد بود بر بروز تغییراتی اساسی در شیوه کار کردن و آموزش در ادامه زندگی.
 
این شرکت اعلام کرد که تقاضا برای دانلود و استفاده از اپلیکیشن Teams در طی یک ماه اخیر به طور محسوسی افزایش داشته به طوری که تعداد کاربران فعال آن تنها در یک هفته، از 32 میلیون نفر به 44 میلیون نفر رسید. در حالی که روز به روز به این اعداد و ارقام اضافه می‌شود، مایکروسافت از بوجود آمدن شیوه‌ای جدید در نحوه کار کردن افراد و تغییر عادات آن ها در این زمینه خبر می‌دهد.
 
این روزها، کاربران زیادی در سراسر جهان از قابلیت‌های اپلیکیشن Teams برای برگزاری جلسات کاری به صورت ویدیویی بهره می‌گیرند. مایکروسافت اخیر اعلام کرد که توانست به رکورد میزبانی از 2.7 میلیارد دقیقه جلسه کاری ویدیویی در یک روز دست یابد.
 
این یعنی 200 درصد رشد نسبت به تماس تصویری 900 میلیون دقیقه‌ای در اواسط ماه مارس یعنی زمانی که شرکت‌ها و کسب‌وکارها به سمت دورکاری روی آورده بودند. با گسترش استفاده از تماس‌های ویدیویی Teams، میزان بهره‌گیری از این قابلیت در میان مردم در ماه مارس با رشدی 1000 درصدی همراه بود. مایکروسافت اعلام کرد که مردم نروژ و هلند، بیش از دیگر کشورها از تماس‌های ویدیویی استفاده کردند و حدود 60 درصد از این تماس‌ها را به خود اختصاص دادند. برای آمریکا و بریتانیا نیز این عدد به ترتیب برابر با 38 و 47 درصد عنوان شده است.
 
اما در پشت پرده، مهندسان مایکروسافت سخت مشغول تلاشند تا بتوانند زمینه‌های لازم را برای مدیریت درست این حجم زیاد از درخواست‌ها فراهم کند. جیرد اسپاتارو، مدیر تیم مایکروسافت 365 در این خصوص می‌گوید: ما باید مطمئن شویم که از زیرساخت‌های لازم برای پاسخگویی به نیازهای کاربران برخورداریم و این روزها همانند همه افراد، به شدت درگیر هستیم.

وی در خصوص افزایش تقاضاها برای استفاده از Teams در اروپا گفت: با اوج گرفتن شیوع کرونا در اروپا، الگویی که از لحاظ جغرافیایی تصور کرده بودیم، محقق نشد؛ صادقانه بگویم که غافلگیر شدیم. اما این مشکلات ما را بر این داشت تا سریعا اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهیم.
 
این روزها، کسب‌وکارها در حال تجربه تغییراتی اساسی در شیوه برگزاری جلسات و ملاقات با مشتریان خود هستند و همه چیز، شکل آنلاین به خود گرفته است. در این بین، میزان تقاضا برای استفاده از سرویس استریم ویدیوی مایکروسافت موسوم به Stream نیز با رشد چشمگیری همراه بوده است. این شرکت، محدودیت 10 هزار شرکت‌کننده را به 100 هزار ارتقا داد تا بتواند زمینه را برای استفاده شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بیشتری فراهم کند و بتوانند جلسات و رویدادهایی با تعداد افراد بیشتری را برگزار کنند.
 
این حجم زیاد از تقاضا، نحوه اولویت‌بندی مایکروسافت برای ویژگی‌های اپلیکیشن Teams را نیز تغییر داده است. حدود یک سال پس از رونمایی رسمی، اکنون و با توجه به افزایش بی‌سابقه استفاده از Teams، قابلیت بک‌گراندهای سفارشی به این اپلیکیشن اضافه شده است.
 
قابلیتی که در اپلیکیشن زوم نیز وجود دارد و می‌تواند تصاویر پس زمینه مناسبی را به گفت‌وگوها اضافه کند. همچنین، قابلیت بالا بردن دست نیز که مایکروسافت در ماه گذشته میلادی از آن سخن گفته بود، طی چند روز آینده و حداکثر تا پایان ماه جاری میلادی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. از طرفی دیگر، برگزارکنندگان جلسات نیز می‌توانند تنها با یک کلیک کردن، به صحبت با افراد پایان دهند و گزارشی از شرکت‌کنندگان را که شامل زمان محلق شدن و خارج شدن آن‌ها می‌شود، دریافت کنند.
 
مایکروسافت همچنین در حال کار روی قابلیت ویوی تماس‌های ویدیویی است تا بتواند افراد بیشتری را به تماس‌های تصویری اپلیکیشن Teams اضافه کند. هم‌اکنون میزان استفاده از اپلیکیشن زوم به طور چشمگیری افزایش یافته است؛ این برنامه قابلیتی به نام گالری ویو دارد که به کاربران این امکان را می‌دهد تا به راحتی تمامی‌افراد حاضر در گفت‌وگو را مشاهده کنند.
 
در این برهه از زمان که کار در منزل، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، فروش وبکم‌ها و لپ تاپ‌ها رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده چراکه افراد به دنبال تامین تجهیزات مورد نیاز برای فراهم کردن زمینه دورکاری و یا آموزش از راه دور خود هستند. مایکروسافت نیز که یکی از شرکت‌های فعال در این عرصه است، اعلام کرده که فروش پی‌سی‌ها بار دیگر به روال قبل برگشت.

 
از سویی دیگر، میزان استفاده کاربران موبایلی از اپلیکیشن Teams نیز رشد محسوسی را تجربه کرد و این روزها بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان و همچنین سیستم‌های خدمات درمانی، به استفاده از این برنامه برای برقراری ارتباط‌های ویدیویی روی آورده‌اند.
 
اسپاتارو در خصوص آینده پیش رو و تغییراتی که در شیوه کار کردن و آموزش بوجود خواهد آمد، گفت: بدیهی است که شاهد یک روند و نُرم جدیدی خواهیم بود. اگر به اتفاقاتی که در چین و یا در سنگاپور می‌افتد، نگاهی بیاندازید متوجه خواهید شد که شما در دل یک ماشین زمان هستید. دیگر نمی‌بینیم که مردم به محل کار خود بروند، محدودیت‌های متعددی در جامعه لحاظ شده و الگوهای جدیدی در شیوه کار کردن افراد شکل گرفته است. اکنون جوامعی را می‌بینیم که تصمیم می‌گیرند در چه روزهایی، چه افرادی به محل کار بروند و چه افرادی از خانه کار کنند.
 
شاید جالب باشد که بدانید بعد از برداشته شدن محدودیت‌ها در چین، بازهم میزان استفاده از اپلیکیشن Teams  مایکروسافت و تعداد کاربران روزانه این برنامه، سیری صعودی داشت. تقریبا هفته به هفته، شاهد رشدی محسوس در تعداد استفاده‌کنندگان از این اپلیکیشن در کشور چین هستیم.
 
اینجاست که می‌توان گفت «مشت نمونه خروار است» و باید انتظار داشت که سایر کشورهای جهان نیز خود را با واقعیت‌های بعد از همه‌گیری ویروس کرونا وفق دهند. اسپاراتو معتقد است که این سبک جدید، ما را ملزم خواهد کرد تا از این ابزارهای جدید برای چندین سال استفاده کنیم.

در عرضه فناوری، مایکروسافت تنها شرکتی نیست که ابزارهایی را برای دورکاری در اختیار کاربران قرار داده است. شرکت‌هایی همانند اسلک، گوگل و زوم نیز در این زمینه بسیار موفق عمل کرده‌اند و رشد محسوسی را در تعداد کاربران خود تجربه کردند. به عنوان نمونه، اپلیکیشن زوم در طی هفته‌های اخیر و بدلیل ارائه راهکارهایی خلاقانه برای ارتباط میان کاربران خود، در کانون توجهات قرار داشت. از سویی دیگؤف نگرانی‌هایی نیز در خصوص امنیت و حفاظت از حریم شخصی کاربران این اپلیکیشن مطرح شد.
 
اسپاتارو اما در این رابطه عنوان کرد سابقه مایکروسافت نشان می‌دهد که حریم شخصی و امنیت اطلاعات کاربران، به عنوان یک موضوع مهم و اساسی برای آن محسوب می‌شود. متاسفانه برخی از اپلیکیشن‌های رقیب، به این مساله توجهی جدی ندارند و مشکلات بسیاری را به بار می‌آورند.
 
به اعتقاد مایکروسافت، اپلیکیشن‌هایی که صرفا به ارائه قابلیت تماس‌های تصویری اقدام می‌کنند، در آینده جایی در میان کاربران نخواهند داشت. در حال حاضر، اپلیکیشن Teams، قابلیت‌هایی متعددی را در کنار تماس‌های ویدیویی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. اسپاراتو می‌گوید که صرفا ارائه تماس ویدیویی، نمی‌تواند برای انجام دادن کارها از خانه و یا همان دورکاری، کافی باشد و نیازمند ابزارها و امکانات بیشتری در این زمینه هستیم.
 
به زعم مایکروسافت، همه‌گیری ویروس کرونا در حال بروز تغییراتی اساسی در تمامی‌جنبه‌های زندگی ما انسان‌هاست و می‌تواند آغازگر شیوه‌ای جدید در شیوه کار کردن و آموزش در جوامع باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.