اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 12, 2020
14:33 یکشنبه، 24ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110691

سیستمی برای کاهش تأخیر در شبکه‌های بی‌سیم

 
 
"محمد علیزاده" محقق ایرانی موسسه فناوری ماساچوست(MIT) به همراه همکارانش موفق به توسعه یک سیستم کنترل تراکم برای کاهش تاخیر در شبکه‌های بی‌سیم شده است که ضمن افزایش ۵۰ درصدی توان شبکه، این تاخیرها را تا نصف کاهش می‌دهد.
 
به نقل از آی‌ای، دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) با همکاری "محمد علیزاده" دانشمند ایرانی این موسسه، یک طرح جدید برای کنترل تراکم شبکه بی‌سیم ایجاد کرده‌اند که می‌تواند ضمن بهبود کیفیت در پخش ویدیو، چت، بازی و سایر خدمات وب، تاخیر را نیز به طرز چشمگیری کاهش دهد.
 
محققان طرح جدید خود را Accel-Brake Control""(ABC) نامیده‌اند و می‌گویند در حدود ۵۰ درصد توان بالاتر و کاهش حدود نیمی از تأخیرهای شبکه را محقق می‌کند.
 
این سیستم با یک الگوریتم جدید کار می‌کند. این الگوریتم به روترها(رهیاب‌ یا مسیریاب) اجازه می‌دهد تا بسته‌های داده را از طریق یک شبکه جریان دهند تا از ازدحام در هنگام استفاده کامل از شبکه جلوگیری کنند.
 
مسیریاب، رهیاب یا روتر(Router) دستگاهی از تجهیزات شبکه رایانه‌ای است که بسته‌های داده(Data Packets) را در یک شبکه برای رسیدن به مقصدشان هدایت می‌کند. مسیریابی در لایه سوم مدل مرجع OSI(لایه شبکه) رخ می‌دهد. مسیریاب جهت اتصال دو یا چند شبکه محلی به هم یا اتصال چندین خط شبکه بزرگ به هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. مسیریاب می‌تواند انواع مختلف شبکه را به هم وصل کند. یک مسیریاب، یک سیستم‌عامل اختصاصی، حافظه فلش، NVRAM ،RAM و یک یا دو پردازشگر دارد.
 
"پراتیش گویال" سرپرست این مطالعه می‌گوید: در شبکه‌های تلفن همراه، کسری از ظرفیت داده‌های شما به سرعت تغییر می‌کند و باعث تاخیر در ارائه خدمات به شما می‌شود. سیستم‌های سنتی برای انطباق با این تغییرات بسیار کند است، اما "ABC" واکنش به موقع و مناسبی در مقابل این تغییرات ارائه می‌دهد.
 
محققان در گذشته طرح‌هایی را پیشنهاد کرده بودند که بکارگیری چنین رویکردهایی نیاز به بازنگری کامل در نحوه ارسال داده به اینترنت داشت، در حالی که این سیستم جدید نیازی به این کار ندارد.
 
"محمد علیزاده" استادیار گروه مهندسی برق در MIT و یکی از محققان این مطالعه گفت: این یک کار بزرگ است. شما برای ارسال بسته‌های داده باید تغییراتی تهاجمی در پروتکل استاندارد اینترنت(IP) ایجاد کنید. لازم است که تمام بخش‌های اینترنت، اپراتورهای شبکه تلفن همراه، ISPها و برج‌های سلولی را متقاعد کنید تا نحوه ارسال و دریافت بسته‌های داده را تغییر دهند که امری نزدیک به غیرممکن است.
 
اینجاست که "ABC" برای نجات می‌آید. سیستم "ABC" هنوز هم به یک بیت موجود در هر بسته داده متکی است، اما این کار را به گونه‌ای انجام می‌دهد که بیت‌ها می‌توانند نرخ واقعی اطلاعات مورد نیاز را برای فرستنده‌های خود فراهم کنند.
 
"علیزاده" توضیح داد: شاید فکر می‌کنید یک بیت، اطلاعات کافی را حمل نمی‌کند، اما با جمع آوری بازخوردهای یک بیت در مجموعه‌ای از بسته‌ها می‌توانیم اثر مشابه سیگنال چند بیتی را بدست آوریم.
 
محققان اکنون برای آزمایش طرح جدید خود در حال مذاکره با اپراتورهای شبکه تلفن همراه بوده و در تلاش هستند تا ببینند که آیا "ABC" برای برنامه‌ها(اپلیکیشن‌ها) و خدمات وب نیز قابل استفاده است یا خیر.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.