تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 13, 2020
16:23 دوشنبه، 25ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110747

سهم اقتصاد دیجیتال در بحران کرونا افزایش یافت

 
 
معاون پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی گفت: با شیوع ویروس کرونا، سهم اقتصاد دیجیتال در کشور با بالا رفتن استفاده از فناوری‌های نوین، افزایش یافت.
 
علی شیخ حسنی با اشاره به تأثیر شیوع ویروس کرونا در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و حتی ژئوپلیتیک کشورها گفت: ظرفیت و کاربردهای فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، کلان داده، اینترنت اشیا و حتی نسل پنجم موبایل و نیز پتانسیل موجود در فضای کسب‌وکارهای الکترونیکی و پلتفرم‌های دیجیتالی می‌تواند با برنامه‌ریزی مناسب، به فرصتی برای افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در کشور و نیز کاهش پیامدهای منفی این همه گیری تبدیل شود.
 
وی افزود: شرایط موجود کشور و تعطیلی خودخواسته یا اجباری کسب‌وکارها، مدارس و دانشگاه‌ها و سفارش‌های در خانه ماندن منجر به افزایش تقاضای خدمات الکترونیکی و دیجیتالی شده که این مساله ترافیک بی‌سابقه‌ای را در شبکه اینترنت کشور ایجاد کرده است.
 
معاون پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی یکی از دلایل این پیامد را تغییر الگوی مصرف کاربران به افزایش استفاده از خدمات دیجیتالی در ساعات طولانی عنوان کرد و گفت: این مساله در صورتی‌که دسترسی مناسب و سواد رسانه‌ای یا دیجیتالی مطلوب در جامعه برای همه افراد در هرکجای کشور فراهم نشده باشد، می‌تواند موجب افزایش شکاف دیجیتالی شود که این امر نیازمند توجه و برنامه‌ریزی است.
 
شیخ حسنی درباره فعالیت‌ پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی در راستای شیوع ویروس کرونا گفت: در ماه‌های اخیر متأثر از شیوع این ویروس، علاوه بر فعالیت‌های جاری پژوهشکده به‌صورت دورکاری، بررسی ابعاد و پیامدهای شیوع این بیماری و شناسایی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت بحران بیماری در دستور کار پژوهشکده قرار گرفت.
 
وی افزود: بررسی کارشناسانه ابعاد وقایع اخیر با هدف ارتقاء تدابیر و تصمیمات راهبردی در حال حاضر و همچنین در موارد اپیدمیک مشابه امری مهم و ضروری است که پژوهشگاه ارتباطات به ‌عنوان بازوی تحقیقاتی و مشاوره‌ای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از این امر مستثنا نیست. از آنجا که وظیفه ذاتی پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی، همکاری در تصمیم سازی برای مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، لذا علاوه بر مسائل فنی نگاه مساله محور و راهبردی به مسائل اقتصادی، فرهنگی و تنظیمی مورد توجه این پژوهشکده قرار دارد.
 
معاون پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی با اشاره به پروژه های انجام شده از جمله پروژه «ارائه راهکارهای افزایش سهم ICT در GDP کشور» و « دروازه‌های ورود به اقتصاد دیجیتال» که سال‌های قبل در این پژوهشکده مطرح شد، گفت: در حال حاضر شاهد هستیم که فعالیت‌های جاری در بخش ICT و حتی سایر بخش‌ها نیز با تمرکز بر توسعه اقتصاد دیجیتال در حال اجرا است و پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی طبق تجربیات و ظرفیت‌های موجود خود در گروه‌های پژوهشی ۴ گانه سیاستگذاری و آینده‌پژوهی، توسعه کسب‌وکار و کارآفرینی، حقوق و مقررات فاوا و فرهنگ در فضای مجازی، ایفای نقش می‌کند.
 
وی تصریح کرد: علاوه بر این ، هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا، بررسی همه‌جانبه‌ای در خصوص پیامدهای شیوع این ‌همه گیری در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، شناسایی اقدامات راهبردی کشورها در این خصوص و نیز ظرفیت به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت این بحران در کشورهای مختلف توسط گروه سیاستگذاری و آینده‌پژوهی انجام شد که می‌تواند توسط تصمیم سازان موردمطالعه و یا بهره‌برداری قرار گیرد.
 
معاون پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی گفت: در این پژوهشکده ۷ پروژه در حال انجام است که با درنظرگرفتن تمهیدات لازم به رغم شیوع بیماری کرونا سعی بر این است در روال اجرایی و پیشرفت کار، هیچ خللی وارد نشود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.