تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 14, 2020
16:17 سه شنبه، 26ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110780

برداشت آزاد از تجربه چین در بحران کرونا

پژوهشگاه فضای مجازی در بررسی تجربه مشاغل تحت تاثیر بحران کرونا در کشور چین، اعلام کرد: شیوع این ویروس فرصت‌هایی را برای رونق صنعت تجارت الکترونیک و آموزش آنلاین فراهم کرده است.
 
به نقل از گروه مطالعات اقتصادی پژوهشگاه فضای مجازی، تأثیر کوتاه‌مدت شیوع ویروس کوید-۱۹ بر اقتصاد چین به‌ویژه در صنایع وابسته به نیروی کار اجتناب‌ناپذیر است.
 
پس از آنکه تعطیلات سال نو میلادی (۲۰۲۰) در چین توسط دولت‌های مرکزی و محلی به دلیل جلوگیری از گسترش ویروس کوید-۱۹ تمدید شد، صاحبان مشاغل در کشور چین با مشکلات و فشارهای مضاعفی روبرو شدند. از یک طرف، آن‌ها باید خسارات ناشی از تعطیلی طولانی‌مدت خود را جبران کرده و از سوی دیگر، باید به‌طور جدی کارکنان را در حین شیوع مداوم ویروس کوید-۱۹ مدیریت می گردند.
 
برای مهار شیوع این بیماری بیشتر صاحبان مشاغل در چین تصمیم گرفتند تا کارمندان خود را از یکدیگر جدا کرده و شرایطی را مهیا سازند تا آن‌ها از راه دور و در خانه کار کنند.
 
از سوی دیگر، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی (FIEs) در چین نیز تحت تأثیر این ویروس قرارگرفته‌اند. به‌عنوان نمونه تسلا به طور موقت کارخانه جدید خود را در شانگهای تعطیل کرد که باعث به تأخیر افتادن تولید مدل ۳ تسلا خواهد شد. اپل نیز به‌طور موقت کلیه فروشگاه‌های خود را در چین بست که فروش حدود یک‌میلیون آیفون را متوقف می‌کند.
 
با وجود فشار نزولی کوتاه‌مدت، از جنبه مثبت، می‌توان انتظار داشت که پس از پایان این شیوع، چین در برخی از بخش‌هایی که سخت‌ترین ضربه را متحمل شده است مانند بخش‌های گردشگری، فیلم و تلویزیون، سرگرمی، پذیرایی و صنایع خرده‌فروشی دوباره رشد مصرف را تجربه کند.
 
علاوه بر این، از آنجا که دولت‌های مرکزی و محلی در چین به تدوین سیاست‌هایی در جهت تقویت عملکرد کلی تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۰ مشغول هستند، این فرصت خوبی برای شرکت‌های جدید از جمله شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی است که تا اواسط سال ۲۰۲۰ وارد بازار چین شوند.
 
در آن زمان مشوق‌هایی مانند شرایط اجاره مطلوب پیش‌بینی می‌شود و نیمه دوم سال به‌طور معمول زمان مناسبی برای شرکت‌ها به‌منظور جذب استعداد در چین با هزینه‌ای نسبتاً کم است.
 
بر این اساس، بررسی ها حاکی از آن است که شیوع ویروس کرونا فرصت‌هایی را برای صنایع مراقبت‌های پزشکی آنلاین، بیمه، صنایع مرتبط با سلامت، تجارت الکترونیک، سرگرمی‌ و آموزش آنلاین، صنایع مرتبط با کار و ارتباط از راه دور در چین فراهم کرده و خواهد کرد.
 
مراقبت‌های پزشکی آنلاین، تدارکات و تجهیزات پزشکی، داروها، بیمه و صنایع مرتبط با سلامت
 
در طول مدت‌زمان شیوع ویروس کوید-۱۹، بسترهای پزشکی آنلاین مانند AliHealth و Tencent HealthCare خدمات تشخیصی آنلاین را برای شهروندان ارائه داده‌اند. این امر به غربالگری بیماران مشکوک به کرونا و جداسازی آن‌ها از بیماران مبتلا به سرماخوردگی، کاهش کمبود منابع پزشکی آفلاین و کاهش خطرات ناشی از عفونت متقابل ناشی از تماس انسان کمک کرد. همچنین شهروندان بیشتری از درمان‌های پزشکی به‌صورت آنلاین بهره­ مند شدند.
 
شیوع این بیماری همچنین موجب رشد پزشکی از راه دور (Telemedicine) در چین شد. بیمارستان‌ها به‌طور فزاینده‌ای مایل هستند که خدمات پزشکی خود را به‌صورت از راه دور به بیماران ارائه کنند. انتظار می‌رود طی دو تا سه سال آینده، خدمات از راه دور پزشکی گسترده‌تر شود.
 
علاوه بر این آگاهی مردم از زندگی و سلامتی افزایش‌یافته است. این امر موجب توسعه تدارکات پزشکی، تجهیزات پزشکی و صنایع دارویی در چین می‌شود و تقاضای داخلی محصولات مراقبت‌های بهداشتی و بیمه‌های زندگی و پزشکی را تحریک می‌کند.
 
تجارت الکترونیک
 
در زمان اپیدمی سارس در سال ۲۰۰۳، وب­سایت خرید اینترنتی چینی Taobao فرصت بسیار خوبی برای رشد و بزرگ شدن برخوردار شد و هنگامی‌که ویروس سارس تعصب مردم علیه خرید آنلاین را در هم شکست خود را به بزرگ‌ترین پلتفرم خرید آنلاین در چین تبدیل کرد. در حال حاضر نیز با شیوع ویروس کوید-۱۹، فضای رشد برای پلتفرم‌های خرید آنلاین فراهم‌شده است.
 
در حال حاضر برای جلوگیری از آلوده شدن به ویروس کوید-۱۹، مصرف‌کنندگانی که عادت خرید آنلاین در آن‌ها شکل‌گرفته است به‌احتمال‌زیاد به‌جای مراجعه به یک سوپرمارکت آفلاین و یا به‌جای سفارش غذا به روش حضوری اقدام به سفارش آنلاین مواد غذایی و لوازم موردنیاز روزانه خود می‌ کنند. تجارت الکترونیکی مواد غذایی تازه در چین شاهد رشد انفجاری است.
 
تقاضای مصرف‌کنندگان برای محصولاتی مانند شستشو دهنده خودکار تلفن همراه، محصولات با کیفیت بالای مواد غذایی و بهداشتی وارداتی، لامپ ضدعفونی‌کننده ماوراء‌بنفش، ربات تمیزکننده و کابینت ضدعفونی نیز به‌طور چشمگیری افزایش‌یافته و خواهد یافت.
 
سرگرمی‌های آنلاین
 
«اقتصاد خانگی- فعالیت‌های اقتصادی در خانه» (Home Economy) که به‌طور غیرمستقیم ناشی از شیوع ویروس کرونا بود، نه‌تنها خرید آنلاین را تقویت کرد بلکه باعث افزایش بازی‌های آنلاین و پخش زنده شد. این را می‌توان از مقایسه گردش مالی بازی Tencent به نام «افتخار پادشاه -Honor of King» مشاهده کرد.
 
در سال ۲۰۲۰، گردش مالی این بازی در شب سال نو چین حدود ۲ میلیارد یوان (۲۹۰ میلیون دلار آمریکا) بود، درحالی‌که در سال ۲۰۱۹ این رقم ۳/۱ میلیارد یوان (۱۸۶ میلیون دلار) بود.
 
آموزش آنلاین
 
از آنجاکه مدارس و دانشگاه‌ها بعد از پشت سر گذاشتن شیوع ویروس کرونا مجدداً فعالیت‌های فیزیکی خود را آغاز می کنند، آن‌ها در طول مدت‌زمان شیوع ویروس کوید-۱۹ با معرفی برنامه‌های تدریس آنلاین و ساعتی برای دانش آموزان و دانشجویان به دنبال آن هستند که برنامه‌های آموزشی به تعویق نیفتد.
 
دینگ‌تاک (DingTalk)، نرم‌افزاری اداری است که توسط گروه علی‌بابا ساخته‌شده است، این نرم‌افزار توسط مدارس، دانشگاه‌ها، دانش آموزان و دانشجویان در این دوره ویژه بسیار مورد استفاده قرارگرفته و ۱/۱ میلیارد بار نصب‌شده است.
 
گروه فنی آموزش تن‌سنت (Tencent) نیز این فرصت را به دست آورد تا با راه‌اندازی و توسعه سریع پورت زنده آموزش آنلاین در بستر پخش زنده اینترنتی خود به‌موقع از تقاضای آنلاین مدارس استان ووهان پشتیبانی کند.
 
داده‌ها از ۱۰ فوریه ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که پورت پخش زنده تن‌سنت حدود ۸۱ درصد از کاربران این پلتفرم (آموزش آنلاین) را در اختیار دارد؛ به‌عبارت‌دیگر، ۷۳۰ هزار از ۹۰۰ هزار دانش‌آموز مقطع ابتدایی و راهنمایی در ووهان تصمیم گرفتند که از طریق درگاه پخش مستقیم تن‌سنت به‌صورت آنلاین مورد آموزش قرار بگیرند.
 
صنایع مرتبط با کار و ارتباط از راه دور
 
از ۱۰ فوریه ۲۰۲۰، عملیات تجاری در همه استان‌های چین به‌جز هیوبی از سر گرفته‌شده است و بسیاری از شرکت‌ها تصمیم به ارتباط از راه دور با کارمندان خود را دارند. بااین‌حال، ابزارهای مخابراتی فعلی در بازار چین ظرفیت کافی برای پشتیبانی (به‌صورت هم‌زمان) از جریان گسترده داده‌های آنلاین کل جامعه را ندارد.
 
این کار باعث افزایش رشد صنایع مرتبط با ارتباط از راه دور، ازجمله ابزارهای اداری از راه دور، مانند خدمات ابری، صدا روی پروتکل اینترنت (VoIP)، کنفرانس ویدیویی وب، پلتفرم همکاری چندنفره و خدمات دیجیتال و همچنین خدمات از راه دور کارکنان IT خواهد شد.
 
برداشت آزاد از تجربه کشور چین
 
باید این مسئله را دانست که برای همه صنایع شیوع ویروس کوید-۱۹ هم یک «بحران» تلقی می ­شود و هم «یک فرصت». فشارهای کوتاه‌مدت بر برخی صنایع فرصت‌هایی را برای تنظیم ساختار کل صنعت برای تأمین نیازهای جدید ایجاد می‌کند.
 
«زمستان» به برخی مشاغل ضربه می‌زند، اما کسانی که زنده مانده‌اند می‌توانند «با آمدن بهار» سهم بیشتری از بازار را کسب کنند.
 
تحت این بیماری همه‌گیر، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی می‌توانند از فناوری‌های پیشرفته خود، سیستم خدمات آنلاین از راه دور بالغ و نقاط قوت دیگر استفاده کنند تا در مورد مدل‌های جدید خدمات در آینده فکر شود و چنانچه با چالشی مشابه با شیوع ویروس کوید-۱۹ در آینده مواجه شدند آن را به فرصتی برای خود تبدیل کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.