April 15, 2020
10:30 چهارشنبه، 27ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110792

فتا: بیشترین سیمکارت بی هویت متعلق به ایرانسل است/ایرانسل: سیمکارت بی هویت ایرانسل وجود ندارد/رگولاتوری: اشکال در بخش دیگر ناجاست

 
 
سرهنگ کاظمی گفت: از هر سه سیم کارتی که به توریست‌ها پس از ورود به کشور داده می‌شود، دو سیم کارت به دست دلالان می‌رسد.
 
 
 
سرهنگ کاظمی رئیس پلیس فتای استان تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به سیم‌کارت‌های بی‌هویتی که وجود دارند؛ اظهار کرد طی جلساتی که با سازمان تنظیم مقررات و اپراتورها داشتیم قرار شد تا اپراتورها راهکاری را برای مقابله با این سیم کارت‌های بی هویت ارائه کنند.
 
 
وی افزود بیشترین تعداد سیم کارت‌های بدون هویت متعلق به شرکت ایرانسل است، زیرا این شرکت به تمام توریست‌هایی که وارد کشور می‌شوند تا ۳ عدد سیم کارت می دهد.
 
رئیس پلیس فتای استان تهران با بیان اینکه دلالان این سیم‌کارت‌ها را خریداری می‌کنند اظهار کرد: هنگامی که سیم کارت‌ها به افراد توریست ارائه می‌شود دلالان آن‌ها را خریداری می‌کنند که در این هنگام یک سیم کارت به توریست می‌رسد و دو سیم کارت برای دلال باقی می‌ماند و در بازار آزاد میان مجرمان به فروش می‌رسد.
 
سرهنگ کاظمی افزود: اپراتور‌ها باید خودشان راهکاری برای مقابله با این سیم کارت‌های بی هویت ارائه دهند البته مراجع قضایی به دنبال پیگیری این موارد هستند و دادگستری استان تهران موضوع را با قدرت پیگیری می‌کند.
 
وی درباره راهکار برای مقابله با این کار گفت: قرار شده است که اپراتور‌ها سیم‌کارت‌های اعتباری ارائه کنند، یعنی هر سیم کارت تا ۲ ماه و به نوعی ۶۰ روز اعتبار داشته باشد و پس از گذشت آن زمان، سیم‌کارت باطل شود که البته اگر این کار انجام شود می‌توان از وقوع بسیاری از کلاهبرداری و جرائم کاست.
 
 
جوابیه ایرانسل: «سیم کارت بی‌هویت» در شبکه ایرانسل وجود ندارد
روابط عمومی ایرانسل در واکنش به خبری در خصوص سیمکارت‌های بی‌هویت جوابیه‌ای ارسال کرد.
 
 متن جوابیه به شرح زیر است:
پیرو مطلب منتشر شده با عنوان «رئیس پلیس فتا استان تهران مطرح کرد؛ بیشترین تعداد سیمکارت‌های بدون هویت متعلق به شرکت ایرانسل است»، ضمن سپاس از آن رسانه وزین، با احترام به استحضار می‌رساند.
 
برخلاف موضوع مطرح شده دربارۀ ارائه سیمکارت بدون هویت، در هیچ یک از فروشگاه‌ها، مراکز خدمات، مراکز ارتباط با ایرانسل و سایر کانال‌های فروش، امکان ثبت‌نام و فعال‌سازی سیمکارت بدون ارائه کارت شناسایی معتبر و شماره ملی (یا گذرنامه برای اتباع خارجی) وجود ندارد و تمام سیم کارت‌های فعال در شبکه ایرانسل، مالک مشخص و ثبت شده دارند.
 
فرآیند ثبت‌نام تمامی سیمکارت‌های ایرانسل به صورت حضوری و پس از تأیید مدارک شناسایی متقاضی توسط نمایندگان ایرانسل و با ثبت مشخصات هویتی و تصویر مدرک شناسایی و تطبیق آن با فرد متقاضی و نیز ثبت اطلاعاتی از جمله نام، نام خانوادگی، شماره ملی (یا گذرنامه برای اتباع خارجی)، نشانی و کدپستی در سامانه‌های ایرانسل انجام می‌شود. علاوه بر این، فرایند ثبت‌نام و فعال‌سازی سیمکارت به گونه‌ای طراحی شده که از طریق سامانه «شاهکار» و ارتباط آنلاین با سازمان ثبت احوال و یا ارتباط با ادارۀ گذرنامه برای اتباع خارجی، اطلاعات ارائه شده توسط متقاضی، با اطلاعات ثبت احوال (یا اداره گذرنامه برای اتباع خارجی) مطابقت داده شده و فرایند احراز هویت به طور کامل انجام می‌شود. همچنین پیامکی برای تمام شماره‌های ثبت شده با شماره ملی مالک سیمکارت جدید ارسال شده و ثبت‌نام سیمکارت جدید با آن شماره ملی اطلاع‌رسانی می‌شود.
 
فرایند مورد اشاره، بر اساس مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای همۀ اپراتور‌ها یکسان است و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر حسن اجرای آن نظارت کامل دارد. سیمکارت‌های گردشگری یا توریست نیز، صرفا با ارائۀ گذرنامه برای اتباع خارجی در هنگام ورود به کشور، به طور موقت فعال شده و ایرانسل پس از گذشت ۳۰ روز، این سیمکارت‌ها را به صورت خودکار غیرفعال می‌کند.
 
همچنین در صورتی که طی دورۀ ۳۰ روزۀ مورد اشاره، برخی افراد سودجو، با سوءاستفاده از کم‌اطلاعی گردشگران خارجی، سیمکارت‌هایی که به نام آنان ثبت شده است را در اختیار گرفته و از آن برای اعمال مجرمانه استفاده کنند، طبعاً تمام تبعات و مسئولیت حقوقی هرگونه سوءاستفاده از سیمکارت‌ها، بر عهده مالک قانونی سیمکارت خواهد بود و ایرانسل نیز موارد سوءاستفاده از سیمکارت‌های خود را در مراجع قانونی پیگیری خواهد کرد.
روابط عمومی شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل"
 
 
سازمان تنظیم مقرارت عملکرد اپراتورها در ساماندهی سیم‌کارت‌های بدون هویت را مثبت خواند
از سوی دیگر، مدیر کل نظارت بر سرویس های ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات گفت: عملکرد اپراتورهای همراه در ساماندهی سیم‌کارت‌های بدون هویت بسیار خوب بوده است و این فقط مختص اپراتور ایرانسل نیست. ما با هیچکس تعارف نداریم و در صورت مشاهده تخلف در دفاتر فروش هر کدام اپراتورها، با فوریت با متخلف برخورد می‌کنیم.
 
«محمد امامی» در گفت و گو با ایرنا در خصوص اظهارات رییس پلیس فتای تهران بزرگ در مورد رکورد دار بودن سیم کارت‌های بدون هویت در شرکت ایرانسل گفت: تفاوتی در عملکرد اپراتورهای تلفن همراه در ساماندهی سیم کارت‌های بدون هویت وجود نداشته و همه اپراتورها عملکرد بسیار خوبی در این زمینه داشته‌اند.
 
وی افزود: تمامی اپراتورها اقدامات لازم را در اخذ مشخصات کامل متقاضیان در هنگام صدور و فعالسازی سیم کارت به عمل می‌آورند و  همکاری و هماهنگی بسیار خوبی با پلیس فتا صورت گرفته‌است به نحوی که هیچ سیم کارت بدون هویت یا با اطلاعات هویتی ناقص در مورد هیچکدام از مشترکین ایرانی اپراتورها وجود ندارد.
 
امامی اضافه کرد: اشکال کار در این است که بخش دیگری از نیروی انتظامی که مشخصات هویتی و اطلاعات ورود و خروج اتباع خارجی به کشور را در اختیار دارد، هنوز امکان ارایه برخط این اطلاعات به اپراتورها را فراهم نکرده‌اند و ممکن است به دلیل عدم وجود این اطلاعات به صورت برخط، اشکالاتی در خصوص سیم کارت‌های اتباع خارجی وجود داشته باشد که این موضوع ارتباطی با یک اپراتور خاص ندارد.  
او افزود: قطعا با برقراری ارتباط برخط، این اشکالات در خصوص سیم کارت‌های توریستی نیز از بین خواهد رفت.  ما با هیچکس تعارف نداریم و در صورت مشاهده تخلف در دفاتر فروش هر کدام اپراتورها با فوریت با متخلف برخورد می‌کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.