اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 15, 2020
11:26 چهارشنبه، 27ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110802

کروم، فایرفاکس، سافاری یا اج؛ بهترین مروگر برای روزهای دورکاری کدام است؟

 
 
بهترین مرورگر برای استفاده در روزهای دورکاری کدام است؟ این روزها، کار کردن از خانه و یا همان دورکاری در میان انسان‌ها رایج شده و استفاده از مرورگرها و اهمیت قوی بودن آن‌ها برای تامین نیازهای کاربران، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.
 
پیشتر کاربران تنها یک یا دوساعت از زمان بعد از کار خود را از طریق این مرورگرها به گشت‌وگذار در فضای وب سپری می‌کردند اما اکنون شاهدیم که افراد تمام روز را پشت سیستم‌های دسکتاپ و لپ تاپ‌های خود می‌گذرانند. این مساله سبب شده تا نقاط ضعف و قوت این مرورگرها بیش از پیش به چشم بیاید و در استفاده از کروم، سافاری، فایرفاکس و اج وسواس بیشتری به خرج دهند. در ادامه قصد داریم تا عملکرد این مرورگرها را در بخش‌های مختلف مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهیم.
 
عملکرد
اگرچه قدرت پردازشی رایانه‌ها به نسبت محصولاتی که در دهه 1990 میلادی برای اجرای مرورگر قدیمی‌NCSA Mosaic تولید می‌شدند، به طور محسوسی افزایش یافته‌اند اما همچنان شاهدیم که استفاده از مرورگرهای امروز در برخی سیستم‌ها، منجر به کُند شدن کارکرد آن‌ها می‌شوند و میزان آن در حین بکارگیری از مرورگرهای مختلف متفاوت است.
 
در آزمایشی که در این خصوص صورت گرفت، مشخص شد بعد از باز کردن وب‌سایت‌هایی همچون USA Today، گوگل، یوتیوب، آمازون، فیسبوک، ردیت، ویکی‌پدیا، سی‌ان‌ان، لینکدین و CDC در سه مرورگر پرطرفدار کروم، فایرفاکس و اج در ویندوز 10 به مدت یک ساعت، مرورگر کروم، بیشترین بار پردازشی را به خود اختصاص داد و فضای مموری بیشتری را اشغال کرد و درنتیجه، بدترین عملکرد را از خود نشان داد.
 
اطلاعات روی اپلیکیشن Task Manger ویندوز حاکی از آن بود که فایرفاکس توانست در این زمینه، بهترین عملکرد را داشته باشد و مرورگر اج نیز در رده دوم ایستاد. این در حالیست که مایکروسافت اج مبتنی بر همان فریمورک منبع‌بازی طراحی شده که گوگل کروم از آن بهره می‌برد.
 
امنیت
مروگر کروم متعلق به گوگل، در این زمینه توانست رکوردشکنی شکند و مقاومت بالایی را در مقابل تلاش هکرهای برای نفوذ از خود نشان دهد. این امر به دلیل معماری پیشرفته و عرضه بروزرسانی‌های متناوب میسر شده است. اما مرورگر اج باید بیش از اینها روی امنیت خود کار کند.
 
گوگل همچنین در زمینه عرضه قابلیت‌های امنیتی همانند کلید‌های امنیتی USB نیز پیشگام بوده است. به عبارتی دیگر، کاربران برای وارد شدن به اکانت‌های خود، می‌بایست علاوه بر وارد کردن رمز عبور، این کلیدهای امنیتی را نیز به درکاه USB سیستم خود وصل کنند تا هویت آن‌ها به صورت فیزیکی نیز تایید شود. ناگفته نماند که اخیرا پشتیبانی از این قابلیت، در سایر مروگرها همانند سافاری، فایرفاکس و اج نیز فراهم شده است.
 
حریم خصوصی
اگر بخواهیم به مساله حفاظت از اطلاعات مربوط به وب‌گردی‌های کاربران و دسترسی تبلیغات‌کنندگان وب به این اطلاعات اشاره کنیم، کروم را باید با بدترین عملکرد در این زمینه معرفی کرد. اگرچه شرکت اپل در زمینه توانسته بسیار موفق عمل کند، اما در طی یک سال اخیر، فایرفاکس توانست با معطوف کردن تمرکز خود در این حوزه و اضافه کردن ابزارهای مختلف پیشرفت محسوسی را تجربه کند.
 
سازگاری
کاربران گسترده‌ایی در جهان، از مروگر گوگل کروم استفاده می‌کنند و بسیاری از کارمندان و دانشجویان، استفاده از آن را به دیگر مرورگرها ترجیح می‌دهند.
 
از طرفی دیگر، برخی از وب‌سایت و ارائه‌دهندگان خدمات مبتنی بر وب، قابلیت‌های کامل خود را تنها برای کروم توسعه‌ داده‌اند و استفاده از دیگر مرورگرها، ممکن است همه قابلیت را در اختیارتان نگذارد.  به عنوان نمونه، خدمات سرویس ویدیوکنفرانس زوم (Zoom) و همچنین Uberconference، تمامی‌قابلیت‌ها مبتنی بر وب خود را تنها برای کروم عرضه کرده‌اند.
 
یکسان‌سازی
تمامی‌این مرورگرها از قابلیت یکسا‌ن‌سازی تقریبا مشابهی برخوردارند و می‌توانند این کار را برایتان به خوبی انجام دهند. البته نباید فراموش کنید که اگر جزو کاربران محصولات اپل هستید، سافاری می‌تواند بهترین گزینه باشد و اگر از دستگاه‌های شما نیز کروم است، کروم می‌توان یکسان‌سازی بهتر و آسان‌تری را برایتان به ارمغان آورد.
 
جمع‌بندی: بهترین مرورگر کدام است؟
پاسخ به این سوال کار سختی است چراکه هر کدام از این مرورگرها می‌توانند مزیت‌های خاص به خود را داشته باشند. برای مثال، بسیاری از افراد از مروگر سافاری در کامپیوترهای مک و برخی نیز از فایرفاکس در سیستم‌های ویندوزی استفاده می‌کنند. در این میان، برخی نیز بدلیل بهره‌گیری از تمامی‌قابلیت‌های سرویس‌هایی خاص، کروم را برای سیستم‌های دسکتاپ خود برمی‌گزینند. حتی اخیر استفاده از مایکروسافت اج نیز در میان کاربران رواج یافته است.
 
در واقع، پاسخ این سوال را می‌توان این چنین داد که هر وقت احساس کردید، مرورگری که در حال استفاده از آن هستید، دیگر کارایی سابق ندارد و در حال لنگ زدن است، در تغییر و استفاده از مرورگری دیگر، لحظه‌ای تردید به خود راه ندید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.