بازار سرمایه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 18, 2020
14:48 شنبه، 30ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110895

استارت‌آپ بلاکچینی «کارچین» جذب سرمایه کرد

استارتاپ «کارچین»، پلتفرم ارائه خدمات تاکسی اینترنتی مبتنی بر فناوری بلاکچین، موفق به جذب سرمایه از چند سرمایه‌گذار فرشته (Angel Investor) شد. به گفته مدیر اجرایی این استارت‌آپ با جذب این سرمایه آنها توسعه نسخه اولیه محصول (MVP) و پس از آن تست عملیاتی محصول را پیش می‌برند.
 
امیرعباس امامی، هم‌بنیانگذار و مدیر اجرایی استارت‌آپ «کارچین» در مورد این سرمایه‌گذاری به پیوست گفت: « اواخر تابستان سال گذشته توسعه نسخه اولیه محصول (MVP) را آغاز کردیم؛ اما برای توسعه محصول نیاز به منابع مالی داشتیم، بنابراین تقریبا از اوایل اسفندماه سال گذشته مذاکرات خود را برای جذب سرمایه آغاز کردیم. با توجه به اینکه VCها و سرمایه‌گذاران در اکوسیستم از وضعیت خوبی برخوردار نبودند. تصمیم گرفتیم به سراغ سرمایه‌گذاران فرشته‌ (ANGEL INVESTOR) برویم.»
 
او ادامه داد: «با همکاری ۵ تا ۶سرمایه‌گذار فرشته می‌توانستیم منابع مالی که مدنظرمان بود را تامین کنیم و هم سریع‌تر به نتیجه برسیم. بنابراین مذاکرات خود را آغاز کردیم و اواخر اسفند سال گذشته و اوایل فروردین امسال منابع مالی مورد نیاز خود را تامین کردیم. این سرمایه‌‌گذاران اشخاص خارج از اکوسیستم و از مدیران مجموعه‌های مالی و سرمایه‌گذاری بورسی و بانکی هستند.»
 
به گفته امامی این تیم در مرحله توسعه محصول خود هستند و پس از چند ماه که مراحل فنی محصول به پایان رسید، باید آن را تست کنند و این تست در یک شهر اتفاق می‌افتد. او در مورد جزئیات این کار توضیح داد: «با توجه به ماهیت کارچین نمی‌توان آن را به صورت مجازی تست کرد. ورود به بازار آن باید در یک شهر اتفاق بیفتد و مسافر و راننده اپلکیشن را نصب و استفاده کنند. تست محصول هم نیاز به منابع مالی دارد. بنابراین هم برای توسعه نسخه اولیه محصول و هم برای تست عملیاتی محصول نیاز به سرمایه مالی داشتیم.»
 
امامی با اشاره به اینکه کارچین، استارت‌آپ بلاکچینی است که سهام به معنای رایج در آن وجود ندارد، در مورد نحوه همکاری با سرمایه‌گذاران فرشته گفت: «استارت‌آپ‌های بلاکچینی به ۲ صورت فعالیت می‌کنند. یکسری استارت‌آپ‌های بلاک‌چینی هستند که کوین استخراج می‌کنند و دسته دوم کسب‌وکارهایی هستند که از ابتدا توکن خود را ایجاد کرده‌اند. استارت‌آپ کارچین از نوع دوم است و یک میلیارد توکن آن به نام کارنسی (CarNC) از ابتدا ایجاد شده است. چون این پلتفرم منبع باز است و کارمزدی دریافت نمی‌کند. بنابراین من به عنوان توسعه‌دهنده در ابتدا ۱۰ درصد از کل توکن‌ها را برای خودم و تیمم برداشتم. یعنی مالکیت ۱۰ درصد از کل توکن‌های پلتفرم متعلق به ما است.»
 
او در ادامه افزود: «سرمایه‌گذاران هم چند توکن پلتفرم را پیش‌ خرید کردند. به عنوان مثال قیمت استیم ۱۰ سنت است،آنها با توجه به اینکه در این مرحله ریسک بیشتری می‌کنند، با قیمت کمتری توکن‌ها را پیش‌خرید کردند. توکن‌ها در این پلتفرم مانند خونی در رگ‌های بدن عمل می‌کنند و هرچقد تعداد سفرهای پلتفرم ما بیشتر باشد تقاضا برای این توکن‌ها هم افزایش می‌یابد. چون تعداد توکن‌ها ثابت است وقتی تقاضا افزایش یابد، قیمت آنها هم در طی زمان افزایش خواهد یافت و سرمایه‌گذاران سود خواهند کرد.»
 
او همچنین بیان کرد: «استارت‌آپ‌های دیگر با تبلیغات و راه‌اندازی و عرضه محصول به صورت مجازی می‌توانند کاربر خود را جذب کنند؛ اما در استارت‌آپ‌های بلاکچینی اول باید با فروش توکن شبکه‌ و سرویس مبتنی برکاربر ایجاد ‌کنیم و پس از مدتی اپلکیشن براین سرویس کاربرمحور قرار می‌گیرد.»
 
مدیراجرایی کارچین در ادامه در صحبت‌های خود به شرکا و پارتنرهای این استارت‌آپ اشاره کرد و گفت: «یک‌سال و نیم پیش سرمایه آغازین (seedmoney) را از طریق شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر رایان‌ونچرز جذب کردیم و این شرکت بخشی از توکن‌ها را خریداری کرد. شرکای دیگر سرمایه‌گذار نیستند. با شرکت رستاک میدیا سپهر قرار داد داریم و آنها پارتنر کارچین هستند و بحث فنی بخش بلاکچینی استارت‌آپ را پیش می‌برند. حوزه تخصصی شرکت ایکب نوشتن و راه‌اندازی اپلکیشن تاکسی اینترنتی است. بنابراین ما به جای اینکه تیم ایجاد کنیم با این شرکت شریک شدیم تا از ظرفیت و دانش فنی آنها بهره ببریم و باسرعت بیشتر و هزینه کمتری اپلکیشن خود را تکمیل کنیم. شرکت جابه‌جا هم یک تاکسی اینترنتی است. ما برای تست عملیاتی کارچین نیاز به بستری داریم که هم‌اکنون مسافر و راننده دارد و در حال فعالیت است. این بستر را مجموعه جابه‌جا برای ما فراهم می‌کند.»
 
امامی در مورد برنامه آینده این استارت‌آپ نیز گفت: «تصمیم براین است تا پایان بهار از لحاظ فنی محصول را تکمیل کنیم. فکر می‌کنم تا اواخر تابستان ورود به بازار را به صورت تستی کلید بزنیم. پس از آن با جذب سرمایه‌ بیشتر توسعه بازار را پیش می‌بریم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.