تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 18, 2020
16:18 شنبه، 30ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110901

حمایت از زیرساخت‌های آموزش آنلاین/ شناسایی ظرفیت های استارت‌آپی

ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از حمایت از زیرساخت‌های آموزش آنلاین و شرکت های دانش‌بنیان‌ توانمند در این عرصه در بحران کرونا خبر داد.
 
برگزاری آنلاین کلاس‌های درس در ایران یکی از تجربیات جدید و شاید مورد نیازی است که این روزها در شرایط بحرانی کرونا مورد استفاده قرار گرفته است. آموزشی که در سال‌های تحصیلی آینده و در تعطیلات ناخواسته‌ای که پیش می‌آید، به کار خواهد آمد و از ایجاد وقفه در یادگیری و آموزش پیشگیری می‌کند.
 
هم اکنون وزارت آموزش و پرورش با راه اندازی شبکه ای همه گیر و سراسری در کشور به این سیستم جدید آموزشی، ساختاری منطقی و یک‌شکل داد و همه دانش آموزان سراسر کشور با معلمان و مدیران مدرسه در ارتباط هستند و آموزش‌های درسی را بی وقفه دریافت می‌کنند.
 
از این رو ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز اعلام کرد که به دنبال توسعه زیرساخت‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات در کشور، این روزها دست به کار شده تا با حمایت از زیرساخت‌های آموزش آنلاین و شرکت های دانش‌بنیان‌ توانمند، به توسعه آموزش مجازی در کشور شتاب دهد.
 
آموزش آنلاین چیست؟
 
در یک تعریف ساده می‌توان یادگیری یا آموزش آنلاین را یک آموزش برنامه‌ریزی شده دانست که افراد در محیط‌هایی جدا از هم اما زیر یک سقف متحد آموزشی مبتنی بر فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات، آموزش می‌بینند. به همین دلیل آموزش آنلاین، به فناوری‌های ارتباطی و نهادی برای طراحی و برنامه‌ریزی آموزش نیازمند است. آموزش آنلاین باید شامل دو طرف ارتباط، یعنی مدرس و یاد گیرنده باشد. 
 
قرن بیست و یک که دیگر اینترنت و ابزار ارتباطی به یک وسیله ضروری برای همه تبدیل شده و در دورترین نقاط کشور هم رخنه کرده، شرایط توسعه خدمات آنلاین هم فراهم شده است که باید از این فرصت ناب در کنار خانه‌نشینی دانش‌آموزان و دانشجویان برای توسعه این خدمات بهره برد.
 
سیستم پیاده‌سازی یادگیری مجازی با کمک مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای آموزشی امکاندپذیر است. سامانه مدیریت آموزشگاه که بنا به اهداف مدیریت آموزشی در آموزشگاه های حضوری پیاده‌سازی می‌شود و سایر ابزارهای مدیریت آموزش الکترونیکی بنا به نوع درخواست مخاطبان،  به صورت جداگانه و یا همگی با هم می توانند مورد استفاده قرار گیرند.
 
توسعه زیرساخت‌های آموزش آنلاین
 
در شرایط فعلی بحران کرونا، پویش «کرونا پلاس» نیز توسط ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان در کشور ایجاد شده است و تلاش دارد با کمک به تسریع مجوزها و اقدامات در خلاق یا دانش بنیان شدن استارت‌آپ‌ها، ارائه حمایت‌های مالی، کمک به رفع موانع قانونی برای اخذ مجوز، کمک به تبلیغ و معرفی آنها و تامین زیرساخت‌ها، شبکه سازی بین استارت‌آپ‌های مختلف، از خدمات آنلاین مورد نیاز مردم در روزهای قرنطینه حمایت کند.
 
با راه اندازی این پویش، حوزه‌های تاثیرگذار در فضای مجازی تقویت می شود و از طریق آن ظرفیت‌های استارت‌آپی آنلاین شناسایی و مورد حمایت قرار می گیرد. پس از ارزیابی ظرفیت‌های آنلاین، ارتقای آنها و پایدار سازی و کمک به ارائه خدمات بهتر و با کیفیت تر انجام می‌شود.
 
آموزش آنلاین، حمل و نقل آنلاین، سلامت آنلاین، ورزش آنلاین، سرگرمی و توریسم آنلاین، تولید محتوای آنلاین، نوآوری اجتماعی، فروشگاه‌های آنلاین و ایده و ابتکارات از جمله حوزه‌های مدنظر در این پویش است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.