تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 19, 2020
11:38 یکشنبه، 31ام فروردینماه 1399
کد خبر: 110925

رواج درمان از راه دور در دوران کرونا

 ویروس کرونا و شیوع سریع آن حالا دیگر سبک زندگی همه ما را تغییر داده و به این ترتیب قرنطینه و خانه‌نشینی روزمرگی‌های ما را تحت تاثیر قرار داده است. با این اوصاف است که مردم در خانه‌هایشان نشسته‌اند و ترجیح می‌دهند نگرانی‌هایشان درباره بیماری‌های احتمالی را از راه دور و به‌صورت اینترنتی و مجازی با پزشکان در میان بگذارند. کووید-۱۹ باعث شده است که حالا میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا پدیده درمان از راه دور را برای اولین بار تجربه کنند.
 
 
 
«باب کوچر» پزشکی است که به‌عنوان یکی از شرکای شرکت سرمایه‌گذاری مخاطره‌ای Venrock هم فعالیت می‌کند. اخیرا «گاوین نیوسام» فرماندار کالیفرنیا او را برای حضور در گروه جدید نیروهای اجرای آزمایش کرونا انتخاب کرد؛ گروهی که قرار است ظرفیت انجام این تست در سراسر این ایالت را به‌طور چشمگیری افزایش بدهند. کوچر البته در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما هم دستیار ویژه او بود و کمک زیادی به شکل‌گیری قانون درمان همگانی کرد. حالا او از تجربه و مشاهداتش در گسترش استفاده از راهکارهای درمان از راه دور در این دوره گفته و معتقد است که شیوع ویروس کرونا باعث شده نیاز و تمایل به این راهکارها تعریف جدید پیدا کرده و افزایش یابند. کوچر می‌گوید: «وقتی قرار شد در گروه اجرای تست کرونا در ایالت کالیفرنیا همکاری کنم، تصمیم داشتم شکاف بزرگی را که در دسترسی به این آزمایش بود از بین ببرم. ما ظرفیت انجام این تست را افزایش دادیم تا شناسایی کنیم که ویروس کرونا در کجا در حال گسترش است، چطور آن را کنترل کنیم و در نهایت تشخیص بدهیم که چه زمانی برای بازگشتن به کار امن است. اقدامات زیادی انجام دادیم تا مطمئن شویم که می‌توانیم به سرعت و به درستی موارد ابتلای جدید را تشخیص بدهیم، نرخ افزایش شیوع ویروس را دنبال کنیم و جلوی آن را بگیریم.»
 
   همکاری نهادهای دولتی
در حالی که خطر ابتلا به کووید- ۱۹ برای سالمندان و افراد بیمار بیشتر است، اما صدها نفر از افراد جوان و سالم هم به خاطر این بیماری جان خودشان را از دست داده‌اند. همین موضوع باعث شده است که مردم در سنین مختلف نگران باشند که در این روزها مجبور شوند به بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها بروند. سازمان‌های بهداشتی و درمانی به مردم توصیه می‌کنند که در خانه‌هایشان بمانند، مگر اینکه به پیگیری‌های پزشکی ضروری نیاز داشته باشند و حتی در آن صورت هم گزینه‌های درمان و ویزیت از راه دور را پیشنهاد می‌کنند. در واقع بسیاری از مردم به‌خاطر ترس ترجیح می‌دهند این درمان‌های مجازی را جایگزین کنند. Medicare وب‌سایت رسمی بخش بهداشت و درمان دولت آمریکا هم که می‌‌داند تمام زیرمجموعه‌هایش در خطر هستند، اعلام کرد که درمان از راه دور می‌تواند جایگزین ویزیت در مراکز درمانی شود تا به این ترتیب میزان گسترش ویروس کاهش پیدا کند. این موضوع فرصت بسیار بزرگی را برای شرکت‌های فعال در حوزه درمان از راه دور فراهم می‌آورد تا در این بازاری که به تازگی برای آنها ایجاد شده است، سهم بیشتری را در اختیار بگیرند. Medicare که وظیفه پرداخت کمک‌ها و یارانه‌های دولتی به مراکز درمان را دارد، حالا و در این موج جدید اعلام کرده است که نرخ یارانه یکسانی را به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات درمان از راه دور می‌پردازد. قبلا این نهاد ملزومات مورد نیاز سازمان‌ها و شرکت‌های درمان از راه دور را محدود کرده و بیشتر بیماران ساکن در مناطق روستایی را ملزم می‌کرد تا برای دریافت خدمات درمان از راه دور به مراکز درمان محلی بروند و اجازه نمی‌داد که این خدمات را در خانه دریافت کنند. علاوه‌بر این، شرکت‌های بیمه‌گذار خصوصی مانند Aetna و Blue Cross Blue Shield پرداخت موازی حق بیمه برای خدمات درمان از راه دور برای اعضای خود را دست‌کم تا ماه ژوئن لغو کرده‌اند.
 
تمام ارائه‌دهندگان خدمات درمان از راه دور مانند Doctor on Demand، Teladoc، MDLive و American Well به دنبال افزایش تقاضای بازار، به رشد میزان سرمایه‌گذاری‌ها هم چشم امید دوخته‌اند. وزارت بهداشت و خدمات انسانی دولت آمریکا همچنین اعلام کرده است که پلتفرم‌های ویدئویی مانند FaceTime و Skype به‌طور موقت برای استفاده ارائه‌دهندگان خدمات درمان از راه دور قابل اعتماد و استفاده هستند. این مجوز برای پلتفرم Zoom هم که اخیرا درگیر مشکلات امنیتی شده، صادر شده است. این در حالی است که خدمات ویژه طراحی شده برای درمان از راه دور مانند VSee، Doxy و thera-Link هم این روزها با موج جدیدی از تقاضا مواجه شده‌اند. به این ترتیب بیماری کووید-۱۹ میلیون‌ها نفر را برای اولین بار به سمت استفاده از سرویس‌های درمان از راه دور سوق داده است. حتی بررسی‌های انجام شده روی فروشگاه‌های بزرگ اپلیکیشن هم این موج تقاضا برای استفاده از راهکارهای درمان از راه دور را تایید می‌کنند.
 
   بازار رو به رشد
با این اوصاف انتظار می‌رود تقاضا برای دریافت خدمات درمان از راه دور همچنان و با سرعت زیاد در حال افزایش باشد. متاسفانه تا زمان کشف واکسن بیماری کووید-۱۹ انتظار می‌رود خطر ابتلا به این بیماری با شیوع گسترده ویروس کرونا بیشتر و بیشتر شود و به همین دلیل هم پیش‌بینی می‌شود که فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه به‌عنوان راهکارهایی مفید و بازدارنده همچنان دنبال شوند. در چنین شرایطی است که بازار استفاده از پلتفرم‌های درمان از راه دور داغ و پررونق‌تر خواهد شد. در واقع با ادامه شیوع ویروس کرونا، درمان از راه دور به تدریج به راهکاری تبدیل می‌شود که مردم بیشتر و بیشتر به آن اعتماد خواهند کرد و این روند احتمالا باعث می‌شود که در دوران پساکرونا هم پلتفرم‌های درمان از راه دور جای خودشان را در زندگی روزمره افراد پیدا کرده و به جزئی جدایی‌ناپذیر در فرآیند درمان تبدیل شوند.
 
پزشکان هم درمان از راه دور را ترجیح می‌دهند، چون به آنها این امکان را می‌دهد تا در امنیت بیشتر بتوانند بیماران بیشتری را ویزیت و درمان کنند. درمان از راه دور همچنین این امکان را برای پزشکان فراهم می‌آورد تا بتوانند با ویزیت‌های منظم بیماران از طریق پلتفرم‌های ویدئویی، اطلاعات بیشتری درباره عادات و حتی محیط زندگی آنها به‌دست بیاورند. به‌عنوان مثال آنها می‌توانند به خوبی متوجه شوند که آیا محل زندگی بیماران امنیت کافی دارد، آیا حیوانات خانگی آنها در تشدید شرایط بیماری آنها موثر هستند؟ آیا بیماران غذای کافی و مورد نیاز بدن‌شان در شرایط بیماری را دریافت می‌کنند؟ آیا آنها حمایت اجتماعی کافی برای طی مراحل درمان را در اختیار دارند؟ در واقع همه این عوامل که در شرایط ویزیت در مراکز پزشکی قابل پیگیری نیستند، اهمیت زیادی در روال درمان بیماران دارند. این در حالی است که دسترسی به پزشکان متخصص و دریافت خدمات تشخیصی و درمانی از آنها در چنین شرایط اضطراری، بسیار سخت شده است و خدمات درمان از راه دور امکان ویزیت پزشکان از هر جایی و در هر زمانی را ممکن می‌کنند. در حالی که در حالت درمان فیزیکی و از نزدیک، وقت و اطلاعات زیادی اتلاف می‌شوند که در چنین شرایطی بی‌شک اهمیت بیشتری هم دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.