اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 20, 2020
14:57 دوشنبه، 1ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 110979

طراحی سامانه متمرکز برای تسریع در خدمات تشخیص و حذف کرونا

 
 
 
رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات برای طراحی سامانه اطلاعاتی متمرکز تحلیل کلان داده ها در جهت تسریع در خدمات تشخیص و حذف کرونا در این پژوهشکده، اعلام آمادگی کرد.
 
محمدشهرام معین در خصوص نقش فناوری اطلاعات در شیوع ویروس کرونا گفت: ماهیت فناوری اطلاعات، تبادل و پردازش اطلاعات است و اکنون که با مشکل شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم، می توانیم بر اساس مراحل مختلف قبل، حین و بعد از بیماری، خدماتی را در بستر فناوری اطلاعات ارائه کنیم.
 
وی ادامه داد: به عنوان مثال برای دوران قبل از بیماری می توان اقداماتی را برای تشخیص آن به کار گرفت و از طریق هوش مصنوعی و با پردازش تصویر و صوت به تشخیص علائم کمک کرد. استفاده از دوربین های حرارتی در اماکن مختلف هم یکی دیگر از این خدمات است.
 
معین افزود: همچنین برای مرحله شیوع بیماری می توان اپلیکیشن جابجایی افراد یا نقشه مکانی و اطلاعات برخط در خصوص توزیع مکانی الزامات بهداشت درمانی کرونا ایجاد کرد تا یک فرد بتواند از محل های توزیع امکانات و تجهیزات مورد نیاز خود اطلاع یابد. سیستم های پیگیری افراد نیازمند توجه هم یکی دیگر از این خدمات است که یک اپراتور هوشمند به صورت اتوماتیک اطلاعات وضعیت بیماران یا افراد مشکوک به بیماری از ایشان پرسیده و در قالب مناسب، ثبت و به مراکز درمانی ارسال می کند.
 
رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: در کنار این خدمات، سیستم هایی را می توان پیاده سازی کرد که به صورت هوشمند به سوالات افراد در خصوص بیماری و حواشی آن پاسخ می دهد.
 
معین به خدماتی که فناوری اطلاعات می تواند در اختیار سازمان های دولتی و تصمیم گیرنده ارائه دهد، اشاره و اظهار کرد: سازمان های دولتی که اقدامات مقابله با کرونا را انجام می دهند مانند ستاد ملی مقابله با کرونا، به اطلاعات تجمیع و تحلیل شده نیاز دارند. ما با طراحی سامانه ای متمرکز و با دریافت و تحلیل داده‌ها و کلان داده های مشخص مانند حوزه های درمان، بهداشت، آموزش و اقتصاد که تاثیرگذار و تاثیرپذیر هستند، می توانیم پیشنهاداتی را به برنامه ریزان و سیاستگذاران ارائه دهیم.
 
وی با اشاره به نقش فناوری اطلاعات در عملکرد رسانه ها نیز گفت: برخورداری از یک سامانه مشخص در بستر فناوری اطلاعات با موضوع تحلیل رسانه ای، می تواند روند حرکت رسانه ها، سیاستگذاری و نوع محتوای آنها را تعیین و تحلیل کند.
 
معین گفت: همچنین می توان سیستمی جامع از اطلاعات به منظور پیشگیری در دوره پساکرونا ایجاد کرد و از اطلاعات به دست آمده در راستای سیاستگذاری های بعدی استفاده کرد.
 
رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات در خصوص اقدامات صورت گرفته در این زمینه گفت: ما در پاسخ به استعلامی که از سوی وزارت ارتباطات و در اصل از سوی وزارت بهداشت آمده بود، اعلام کردیم آمادگی فعالیت در زمینه ایجاد و اجرای سامانه های فوق را داریم.
 
وی افزود: با توجه به ارتباط و تعاملی که با شرکت های دانش بنیان و دانشگاه های مطرح کشور داریم، می توانیم تعریف، تحویل گیری، نظارت و مدیریت عملیات پروژه های مربوط به این سامانه ها را عملیاتی کنیم. بخشی از اقدامات هم به صورت داوطلبانه صورت می گیرد که پژوهشکده هم از این قاعده مستثنی نبوده و تهیه گزارش های پژوهشی فناورانه در این زمینه، بخشی از این اقدامات در جریان است.
 
معین به تاثیر شیوع ویروس کرونا در روند کار پژوهشکده فناوری اطلاعات اشاره و عنوان کرد: ما تا حد ممکن توانستیم با استفاده از تعاملات و ارتباطات از راه دور و شبکه های اجتماعی داخلی، کارها و پروژه ها را جلو ببریم. ناگفته نماند که به علت افزایش استفاده از فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی، حجم کارها بعضا در دوران شیوع ویروس کرونا افزایش هم یافته است و این مساله را نمی توان نادیده گرفت.
 
این مقام مسئول یادآور شد: پروژه های متعددی در دستور کار پژوهشکده فناوری اطلاعات است، اما پروژه های اصلی که در حال حاضر در حال تکمیل آن هستیم و در کنار سایر پژوهشکده های پژوهشگاه ICT روی آن متمرکز شده ایم، در قالب طرح نسل پنجم ارتباطات است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.