تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 20, 2020
16:25 دوشنبه، 1ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 110986

بحران کرونا و چالش کسب‌وکارهای فناوری؛ سازمان نصر پیشنهادهایش را به دولت داد

 
 
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در نامه‌ای به معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشنهادهای اعضای این سازمان در سراسر کشور را برای کمک به کسب و کارهای آسیب دیده از بحران کرونا و کاهش تاثیرات اقتصادی ناشی از این بحران ارائه کرد. در این نامه از انتظارات شرکت‌های فناوری از دولت صحبت به میان آمده و در خاتمه آن تاکید شده که بعد از شیوع ویروس کرونا، مشکلات اصلی تازه سرمی‌رسند که باید برای مقابله با آنها برنامه بلند مدتی تدوین نمود.
 
«محمد باقر اثنی عشری» در نامه‌ای خطاب به «ستار هاشمی» نوشته که طولانی شدن شیوع ویروس کرونا تاثیرات فراوانی بر کسب‌وکارهای حوزه فناوری و اطلاعات و ارتباطات خواهد گذاشت. اثنی عشری در این نامه تصریح کرده که به منظور ادامه فعالیت و بقای این تیم‌ها در شرایط فعلی، جلسات همفکری با تیم‌ها و سازمان‌های نظام صنفی رایانه‌ای استان‌های کشور برگزار شده تا تدابیری بر شرایط فعلی اتخاذ شود.

در ادامه نامه پیشنهادات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور ذکر شده و پیش از آن تاکید شده که وزارت ارتباطات بتواند این موضوعات را به عنوان رده‌های اولویت‌دار در ستاد کرونای کشور مطرح کرده و موضوع را پیگیری کند.
 
به گفته اثنی عشری، درآمدهای بسیاری از کسب و کارها طی 60 روز گذشته به نزدیک صفر رسیده است و زمان روشنی هم برای برگشتن به حالت عادی مشخص نیست و از آنسو پرداخت‌های شرکت‌ها به دولت کماکان پابرجاست. از همین رو اولین پیشنهاد سازمان نصر کشور پیرامون این مساله است:
 
«انتظار می ­رود که با تعامل لازم با سازمان امور مالیاتی کشور، پرداخت کلیه مالیات­ ها (عملکرد، ارزش افزوده و …) به صورت شفاف و روشن، تا پایان دوره بحران شیوع و بدون هیچ­گونه اعمال جریم ه­ای به تعویق افتد. همچنین اتخاذ راهکاری قانونی و ایجاد سامان ه­ای به منظور تهاتر بین مطالبات قطعی شده شرکت ­ها از دستگاه ­های دولتی و عمومی (که دچار تعویق جدی در پرداخت شده و خواهند شد) با مالیات پرداختی شرکت ها به دولت به عنوان یک ضرورت جدی به آن وزارتخانه محترم به عنوان متولی گسترش دولت الکترونیک پیشنهاد می­ گردد.»
 
در وهله دوم با اشاره به بیکاری بسیاری از متخصصین حوزه فاوا در شرکت‌ها، با اشاره به دستورالعمل شماره 248473 مورخ 27/12/98 سازمان تامین اجتماعی تاکید شده که این راهکار برای نیروهای متخصص این حوزه جوابگو نیست:
 
«با عنایت به اهمیت حفظ این نیروی انسانی و نقش مهمی که در توسعه کشور داشته و دارند و آثار عملکرد حیاتی آن­ها در دو ماه اخیر و برقرار ماندن زیرساخت ­های الکترونیکی کشور (آموزش، سلامت، مالی و بانکی، سرگرمی، خدمات دولت، دورکاری و …) توافقی بین سازمان تامین اجتماعی، دولت و سازمان نصر صورت پذیرد تا حق بیمه سهم کارفرمای سه تا شش ماه اول سال 99 شرکت­ های عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، از سوی دولت تامین و تقبل گردد.»
 
در ادامه به قراردادهای شرکت‌های فاوا با دستگاه‌های دولتی اشاره شده که به دلیل شیوع کرونا، انجام آنها در زمان مقرر امکان پذیر نیست. به همین دلیل سازمان نصر کشور اعلام کرده که باید در این مورد تدابیری اندیشیده شود «تا با پذیرش عمومی بروز شرایط فورس ماژور از سوی دولت، راه حل­ها و دستورالعمل­ های بازبینی زمان و مبلغ این قراردادها به صورت شفاف و غیر سلیقه‌ای میسر گردد.»
 
نامه سازمان نصر به وزارت ارتباطات همچنین به مشکلات مربوط به سررسید پرداخت اقساط وام شرکت‌ها به بانک‌ها و موسسات مالی گریزی زده و اعلام کرده که با توجه به رکود اقتصادی و تعطیلی برخی از این شرکت‌ها، توان مالی بازپرداخت این اقساط وجود ندارد.
 
در نهایت این نامه به موضوع مهم واردات تجهیزات سخت افزار و نرم‌افزاری اشاره کرده که در شرایط کنونی پیچیده‌تر شده و ذکر شده این پیچیدگی مناسب شرایط حاد کنونی نیست: « انتظار می ­رود که در داخل آن وزارتخانه محترم راهکار عاجل و فوری برای این منظور پیش بینی شده و تا زمان کاهش واقعی شرایط بحران، این رویه واردات به صورت معلق درآمده و با تایید سازمان نظام صنفی رایانه­ ای، مجوز مربوط به آن واردات صادر گردد. (مانند تصمیم گیری در مورد تخصیص ارز در سال گذشته)»
 
 
سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در خاتمه نامه خود اعلام کرده که مشکلات اصلی حوزه کسب‌وکارهای اقتصادی پس از فروکش کردن بحران سر در خواهند آورد و از همین رو به نظر می‌رسد که بخش خصوصی و دولت باید برنامه‌های بلند مدت مشترکی برای جلوگیری از بروز و تاثیر این مشکلات داشته باشند.
 
در جملات پایانی این نامه آمده که سازمان نصر کشور در مورد این موضوع نیز در آینده نظرات و پیشنهادات خود را ارائه خواهد داد: «بدین منظور برآورد و سنجش این آثار و اتخاذ راهکارهای جبرانی مربوطه هم اکنون در حال مطالعه و بررسی در کمیسیون­ های تخصصی سازمان بوده که متعاقباً حاصل آن­ها را به عنوان پیشنهادهای دوران پساکرونا به استحضار خواهد رساند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.