تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 21, 2020
11:42 سه شنبه، 2ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111003

پیشنهادهای حل مشکلات کسب و کارهای حوزه فاوا در بحران کرونا

 
 
رئیس نصر کشور در نامه‌ای پیشنهادهای اعضای این سازمان در سراسر کشور را برای کمک به کسب و کارهای آسیب‌دیده از بحران کرونا و کاهش تاثیرات اقتصادی ناشی از این بحران ارائه کرد.
 
به گزارش روابط عمومی نصر کشور، «محمد باقر اثنی عشری»  در نامه‌ای که به سید «ستار هاشمی» معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات ارسال کرده است با اشاره به اینکه طولانی شدن زمان بحران و ادامه روند فعلی بر پیچیدگی شرایط خواهد افزود و تاثیرات فراوانی را بر کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات خواهد گذاشت پیشنهاداتی را در حوزه مالیات و همراهی با کسب و کارها ارائه کرد.  
 
او با تاکید بر  لزوم پیگیری جدی برای افزوده شدن حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به ده رسته آسیب دیده ناشی از کرونا برای برخورداری از حمایت‌های مشابه کسب و کارها افزود: در حالی که درآمدهای بسیاری از کسب و کارها طی ۶۰ روز گذشته به نزدیک صفر رسیده است و زمان روشنی هم برای برگشتن به حالت عادی متصور نیستند، اما شرکت ­ها به طور کلی موظف به انجام به موقع همه پرداخت­ های خود به دولت، مستقل از شرایط جاری، شده‌اند.  
 
وی افزود: اما در این شرایط حداقل انتظار می‌­رود که با تعامل لازم با سازمان امور مالیاتی کشور، پرداخت کلیه مالیات­‌ها (عملکرد، ارزش افزوده و …) به صورت شفاف و روشن، تا پایان دوره بحران شیوع و بدون هیچ­گونه اعمال جریم ه­ای به تعویق افتد. همچنین اتخاذ راهکاری قانونی و ایجاد سامان ه­ای به منظور تهاتر بین مطالبات قطعی شده شرکت ­ها از دستگاه ­های دولتی و عمومی (که دچار تعویق جدی در پرداخت شده و خواهند شد) با مالیات پرداختی شرکت ها به دولت به عنوان یک ضرورت جدی به آن وزارتخانه به عنوان متولی گسترش دولت الکترونیک پیشنهاد می­‌شود.  
 
اثنی عشری افزود: با توجه به آن که شرکت­ های حوزه فاوا از نیروی انسانی آموزش دیده و متخصصی بهره برده که در صورت رکود کسب و کارها و ضرورت یافتن تعدیل نیروی انسانی، جایگزینی آتی آن­ها به آسانی برای کشور مقدور نخواهد بود، اجرای راهکارهایی مانند دستورالعمل سازمان تامین اجتماعی مبنی بر ثبت نام بیمه بیکاری افراد در سایت مربوطه برای صنعت فاوا هیچ­گونه راهگشا نیست.
 
وی افزود: باتوجه به اهمیت حفظ این نیروی انسانی و نقش مهمی که در توسعه کشور داشته، دارند و آثار عملکرد حیاتی آن­ها در دو ماه اخیر و برقرار ماندن زیرساخت ­های الکترونیکی کشور (آموزش، سلامت، مالی و بانکی، سرگرمی، خدمات دولت، دورکاری و …) به وضوح مشاهده شده است توافقی بین سازمان تامین اجتماعی، دولت و سازمان نصر صورت پذیرد تا حق بیمه سهم کارفرمای سه تا شش ماه اول سال ۹۹ شرکت­ های عضو سازمان نظام صنفی رایانه­ ای کشور، از سوی دولت تامین و تقبل شود.
 
رییس سازمان نصر کشور در خصوص قرارداده­ های منعقده در حوزه فاوا با دستگاه­ های دولتی و عمومی افزود: با توجه به شرایط حاد پیش آمده با شیوع ویروس کرونا،  انجام برخی از آن تعهدات در زمان مقرر و با مبلغ اولیه امکان پذیر نیست، لازم است با سازمان برنامه و بودجه و نظام فنی و اجرایی کشور تدابیری اندیشیده شود تا با پذیرش عمومی بروز شرایط فوری از سوی دولت، راه حل­ها و دستورالعمل­ های بازبینی زمان و مبلغ این قراردادها به صورت شفاف و غیرسلیقه­‌ای میسر شود.
 
او همچنین در خصوص مشکلات مربوط به سررسید پرداخت اقساط وام شرکت­ ها به بانک­ ها و موسسات مالی، خاطرنشان کرد: باوجود وعده­‌های داده شده  مشاهده می ­شود که شرکت­ ها موظفند (با توجه به دایر بودن بانک­ ها) تعهدات مالی خود را در زمان مقرر ادا کنند، در حالی­ که با توجه به تعطیلی کسب و کارها و منابع مالی ورودی آن­ها، این می ­تواند توان مالی آن­ها را به شدت کاهش داده و مانع ادامه کسب و کار آن­ها در آینده شود. لذا خواهشمند است که در این مورد نیز با بانک مرکزی تعامل لازم به منظور صدور بخشنامه‌ه­ای صریح و شفاف برای تعویق مناسب پرداخت این اقساط مبذول شود.
 
اثنی عشری با بیان این که بخش مهمی از ورود تجهیزات سخت و نرم افزاری و فناوری ­های پیشرفته مورد نیاز کشور از مسیر دستورالعمل تایید نمونه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات می­ گذرد، گفت: فرآیند این کار وقت ­گیر و طولانی و پیچیده است و اصلاً مناسب این شرایط بحرانی نیست.  انتظار می‌رود وزارت ارتباطات راهکار عاجل و فوری برای این منظور پیش بینی کند تا زمان کاهش واقعی شرایط بحران، این رویه به صورت معلق درآمده و با تایید سازمان نظام صنفی رایانه­ ای، مجوز مربوط به آن واردات صادر شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.