اپلیکیشن

امینت

تلفن همراه

April 22, 2020
11:17 چهارشنبه، 3ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111047

اپلیکیشنی برای نظارت بر کرونا یا مردم؟

به‌دنبال شیوع ویروس کرونا شرکت‌های مختلفی اقدام به طراحی و تولید اپلیکیشن‌های کاربردی برای مقابله با انتقال این ویروس کرده‌اند. حالا و با افزایش استقبال از این اپلیکیشن‌ها، اختلاف بر سر دغدغه‌های مربوط به حریم خصوصی کاربران هم بیشتر و بیشتر شده است.
این اپلیکیشن‌ها که اغلب برای مهار این همه‌گیری و بهبود محدودیت‌های مسافرتی افراد طراحی شده‌اند، حالا حساسیت دانشمندان و محققان اروپایی را برانگیخته‌اند. حالا محققان و کارشناسان بیش از ۲۵ کشور جهان نامه سرگشاده‌ای منتشر کرده و در آن به دولت‌ها هشدار داده‌اند که از این تکنولوژی‌ها برای زیرنظر گرفتن مردم‌شان سوءاستفاده نکنند. جالب است بدانید که این نامه سرگشاده به امضای بیش از ۳۰۰ نفر رسیده و در آن آمده است: «ما نگران بعضی راهکارهایی هستیم که احتمالا به خاطر بحران موجود با هدف جلوگیری از گسترش ویروس ارائه می‌شوند و منجر به ایجاد سیستم‌هایی می‌شوند که امکان نظارت بی‌سابقه‌ای را بر جامعه و در ابعاد گسترده فراهم می‌آورند.»
 
برخی متخصصان دنیای تکنولوژی هم به توسعه روش‌های دیجیتالی حمله کرده‌اند که برای مبارزه با بیماری کووید۱۹ توسعه داده شده‌اند؛ بیماری‌ای شبیه به آنفلوآنزا که به خاطر شیوع ویروس کرونا ایجاد شده است که تاکنون ۴/ ۲ میلیون نفر در سراسر دنیا را مبتلا کرده و باعث مرگ ۱۶۵ هزار نفر در جهان شده است. از نظر مدافعان و موافقان این راهکارها، ارزیابی و سنجش خودکار اینکه چه افرادی در خطر هستند و توصیه به آنها برای مراجعه به پزشک، آزمایش کردن یا خودقرنطینگی، راهی است برای سرعت بخشیدن به روند مبارزه با شیوع این ویروس. در حال حاضر اپلیکیشن‌‌هایی که اطلاعات تماس افراد را ردگیری می‌کنند، در کشورهای آسیایی مورد استفاده قرار دارند. با این حال اما الگوبرداری از آنها همراه با استفاده از اطلاعات مکانی افراد، موضوعی است که قوانین مربوط به حریم خصوصی کاربران در اروپا را نقض می‌کند. در عوض ارتباط بلوتوثی میان دستگاه‌های دیجیتال روش بهتری برای سنجش ارتباط و تماس میان افراد به حساب می‌آید. 
 
محققان موسسه بزرگ‌داده‌های دانشگاه آکسفورد معتقدند استفاده از این اپلیکیشن‌ها باید اختیاری بوده و دست‌کم ۶۰ درصد جمعیت مردم آن را دانلود کرده باشند تا به «اجتماع ایمن دیجیتالی» برسیم و بتوانیم بحران شیوع ویروس کرونا را پشت سر بگذاریم. با وجود این مقابله با این راهکارهای دیجیتال می‌تواند باعث تاخیر در استفاده از این اپلیکیشن‌ها و کمک به دولت‌ها برای کنترل این همه‌گیری و حتی باعث روندهای شیوع جدید هم بشود. 
 
مبارزه برای حفظ حریم خصوصی افراد
طرح ابتکاری آلمانی‌ها به نام PEPP-PT یا ردگیری مجاورت با حفظ حریم خصوصی در سراسر اروپا که انتقادات زیادی را درباره متمرکز بودن بیش از حد و همچنین احتمال نظارت دولتی به‌دنبال داشته، حالا اختلافات زیادی را هم ایجاد کرده است. این انتقادات به پشتوانه یک پروتکل تمرکززدایی از نظارت بر ارتباطات به نام DP-۳T است که محققان سوئیسی پیشگام آن هستند؛ پروتکلی که با اتحاد تکنولوژیک میان شرکت اپل و شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت همراه شده است.
 
جزئیات این طرح کاملا فنی است، با این حال اما بررسی اینکه آیا اطلاعات حساس روی دستگاه‌های دیجیتالی یا ذخیره شده روی یک سرور مرکزی آن‌قدر در امنیت هستند که احتمالا به هکرها و سوءاستفاده‌گران امکان ثبت و بهره‌برداری از اطلاعات مربوط به مکان و زمان ارتباط افراد با یکدیگر را ندهند. دانشمندان در این نامه سرگشاده گفته‌اند: «راهکارهایی که امکان بازیابی سریع اطلاعات مربوط به مردم را ایجاد می‌کنند، باید بدون نیاز به تصمیمات بعدی رد شده و پذیرفته نشوند.» 
 
«مایکل بیکز» رئیس مرکز امنیت اطلاعات CISPA Helmholtz آلمان یکی از امضاکنندگان این نامه است که در آخر هفته گذشته همکاری خود را با طرح PEPP-PT کنار گذاشت. محققان سوئیسی هم خودشان را از طرح PEPP-PT جدا کرده و نگرانی‌های خودشان را درباره متمرکز بودن دولت‌ها بر اطلاعات شخصی افراد و در خطر بودن حریم شخصی آنها مطرح کرده‌اند. منتقدان همچنین طرح PEPP-PT را که هفت کشور اروپایی شامل اتریش، آلمان، فرانسه، ایتالیا، مالتا، اسپانیا و سوئیس در ابتدا آن را پذیرفته بودند، زیر سوال برده‌اند. منابع دولتی و تحقیقاتی اعلام کرده‌اند اسپانیا و سوئیس در حال حاضر به طرح رقیب یعنی DP-۳T پیوسته‌اند.
 
طرح PEPP-PT می‌گفت در هر زمانی متعهد به حفظ حریم خصوصی کاربران و اطلاعات آنهاست. این طرح همچنین ادعای خود برای حفظ حریم شخصی کاربران را در سندی ۲۵ صفحه‌ای تایید و آن را در هفته گذشته روی پلت‌فرم توسعه‌دهندگان نر‌م‌افزار GitHub هم منتشر کرده است. در این سند آمده است: «اگر این سیستم باعث افشای اطلاعات مربوط به رفتار کاربران، هویت یا حتی لو دادن هویت فرد مبتلا به کووید-۱۹ بشود، کاربران کاملا این حق را دارند که از به‌کارگیری این سیستم امتناع کنند.»
 
مقامات دولتی آلمان در هفته گذشته اعلام کردند که این کشور قصد دارد در طول هفته‌های آینده یک اپلیکیشن ردگیری تماس و ارتباط افراد را برمبنای پلت‌فرم PEPP-PT منتشر کند. رئیس موسسه تحقیقات دیجیتالی INRIA فرانسه هم از این اقدام حمایت کرده است. پلت‌فرم PEPP-PT برای حمایت از اپلیکیشن‌های ملی طراحی شده است که می‌توانند فراتر از مرزهای فیزیکی با یکدیگر در ارتباط باشند؛ هدفی که در صورت رفتن کشورهای اروپایی به سمت استانداردهای متفاوت دیگر، رسیدن به آن سخت‌تر هم می‌شود. «جولین تیک» مدیرعامل شرکت بیمه تکنولوژی WeFox در برلین که در پروژه طراحی اپلیکیشن ردگیری تماس Healthy Together برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا فعالیت می‌کند، در این مورد می‌گوید: «این مباحث باعث انحراف تمرکز بر مسائل واقعی می‌شود. یک اپلیکیشن اینچنینی برای ردگیری ویروس تولید می‌شود، نه انسان‌ها و قرار است این کار را تا حد امکان سریع‌تر انجام بدهد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.