اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 22, 2020
16:26 چهارشنبه، 3ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111072

ارسال پیشنهادات سامانه‌های فناورانه به ستاد مبارزه با کرونا

معاون پژوهش و توسعه ارتباطات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از ارسال فهرستی از پیشنهادات توسعه‌ای سامانه‌های فناورانه به ستاد ملی مبارزه با کرونا از طریق وزارت ICT در پاسخ به نامه این ستاد خبر داد.
 
 «مهدی فسنقری» در خصوص اقدامات پژوهشگاه ICT پیرامون موضوع ویروس کرونا اظهار کرد: ستاد ملی مبارزه با کرونا دستورالعملی مبنی بر اعلام اقدامات هر دستگاه در حیطه اختیارات خود در مقابله با ویروس کرونا و ارائه گزارش آن به صورت هفتگی به تمام وزارتخانه ها و مجموعه‌های تابعه آن‌ها ارسال کرده است.
 
وی ادامه داد: پژوهشگاه هم در پاسخ به آن نامه از پژوهشکده های مختلف خود نظرهایی را اتخاذ کرده و لیستی از کارهایی که امکان انجام آن را دارد، تهیه و ارسال کرد.  
 
فسنقری در خصوص اولویت پژوهشگاه در تهیه فهرست فوق، گفت: اولویت انتخاب گزینه‌های مورد نظر اغلب به توسعه سامانه‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی مربوط می‌شد که بتواند به مدیریت متمرکز آن بحران کمک کند و در کوتاه‌ترین زمان هم قابل پیاده سازی باشد. همچنین در این فهرست، برنامه های کاربردی برای کاربران و نیروهای عملیاتی که در این بحران در حال نقش‌آفرینی هستند در راستای کمک به توزیع امکانات پزشکی و خدمات معیشتی، گنجانده شد.
 
معاون پژوهش و توسعه ارتباطات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: هر زمان که ستاد مبارزه با کرونا روی سرفصل‌های لیست تهیه شده از سوی پژوهشگاه، مهر تائید بزند، پژوهشگاه می‌تواند آن‌ها را به پروژه تبدیل و به سرعت اجرایی کند.
 
وی افزود: عناوینی که تهیه شده، همگی مطلوب و کاربردی هستند و به رغم اینکه راه حل های آماده و موجود نیاز کنونی را می تواند برطرف کند اما قطعا این موارد در آینده برای کشور کارگشا خواهد بود.
 
فسنقری تصریح کرد: فارغ از بحرانی که در اثر شیوع ویروس کرونا در کشور به وجود آمده، به طور کلی سامانه های فناوری های فاوایی برای تمام بحران های زیستی و اجتماعی نیاز است و اکوسیستم مدیریت بحران کشور چه در این زمینه که بحث سلامت مردم است و چه در موارد دیگر، به این سامانه ها نیاز دارد. لذا فهرست تهیه شده در صورت نیاز می تواند در قالب یک برنامه جامع تنظیم و با سازمان مدیریت بحران نهایی شود.
 
معاون پژوهش و توسعه ارتباطات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اقدام دیگر ما این بود که تاثیرات مثبت و منفی شیوع کرونا در حوزه فاوا را مورد بررسی قرار داده و با تهیه گزارش‌های رصدی، بتوانیم در اختیار ستاد مقابله با کرونا قرار داده و این ستاد نیز با توجه به موقعیت و نسبیت آنها، هر یک از پروژه ها و خدمات را به هر یک از ذینفعان ارائه کند.
 
به گفته فسنقری، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، با همکاری تمام پژوهشکده ها موفق شد تا موضوعات مختلفی را همزمان با شیوع کرونا را مورد بررسی و ارائه قرار دهد که می توان در میان آنها به فرایند و کاربردهای فناوری در حوزه فاوا و مدیریتی فاوایی در دنیا، تهیه گزارش رصدی از تاثیرات اقتصادی و اجتماعی بحران، کاربردهای حوزه فضای مجازی و کاربردهای فناوری های فاوایی در این بخش و تهیه گزارشی پیرامون تاثیر کرونا بر اقتصاد دیجیتال و فینتک و فرصت‌ها و تهدیدهای آن اشاره کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.