تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 24, 2020
12:25 جمعه، 5ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111106

ممنوعیت واردات برخی تجهیزات زیرساختی فناوری اطلاعات به توسعه کشور ضربه می‌زند

 
ممنوعیت وارادات برخی تجهیزات زیرساخت فناوری اطلاعات مانند سرور، پردازنده، تجهیزات ذخیره‌‏سازی و…  باعث اعتراض بسیاری از شرکت‌های تامین‌کننده و فعالان حوزه فناوری اطلاعات شده است. به باور این گروه ممنوعیت ثبت سفارش برخی از تجهیزات زیرساختی فناوری اطلاعات به بهانه اینکه نسخه‌های تولید داخل دارند، آن هم در شرایطی که به خاطر شیوع کرونا و دورکاری سازمان‌ها و شرکت‌ها نیازمند توسعه زیرساخت‌های ارتباطی خود هستند می‌تواند ضربه قابل توجه‌ای به بخش‌های مختلف کشور بزند. در همین زمینه حمید توسلی، عضو هیات مدیره و عضو کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اعلام کرده که جلوگیری از روند واردات تجهیزات سخت‌افزار آسیب جدی به زیرساخت‌های کشور و کسب‌و‌کارهای فعال در این حوزه می‌زند.
 
به گزارش روابط عمومی سازمان نصر تهران، دفتر مقررات صادرات و واردات در تاریخ نهم فروردین ماه در نامه‌ای اعلام کرده است که برخی تجهیزات مربوط به زیرساخت فناوری اطلاعات نمونه داخلی دارند و به همین دلیل وارد‌کنندگان این دست از کالاها دیگر امکان واردات آنها به کشور را ندارند.
 
عضو کمیسیون سخت‌افزار سازمان نصر با علام اینکه در شرایطی که بحران کرونا و تعطیلی عمومی بر کشور حاکم شده همین کالاها و زیرساخت فناوری اطلاعات می‌تواند  باعث نجات کشور در مورد جزییات این ممنوعیت واردات گفت: «یکی از مواردی که دارای نمونه داخلی اعلام شده و از واردات آن جلوگیری می‌شود CPU است. چه کسی است که نداند تولید این قطعه به طور انحصاری در اختیار تنها دو شرکت در تمام دنیا است . ما آرزو داریم و امیدواریم روزی ما هم بتوانیم این کالا را در کشور تولید کنیم؛ اما در شرایط کنونی نمی توانیم.» او ادامه داد: «ممکن است که اشتباه هم در این نامه شده باشد؛ اما این اشتباه باید تصحیح شود. سخت افزار یک کالای لوکس نیست بلکه کالایی است که اولویت بالایی در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور دارد. بنابراین امیدورام دولت و وزارت صنایع این موضوع را بیشتر جدی بگیرند.»
 
توسلی با اشاره به این موضوع که همیشه ثبت سفارش کالاهای سخت‌افزاری با مشکلاتی همراه بوده اعلام کرد: «همین الان هم حتی اگر مشکلی در ثبت سفارش‌های ما وجود نداشته باشد با دردسرهای زیادی مواجه هستیم. مسوولان کشور متوجه این موضوع نیستند که دو ماه است که کشورهای چین و تایوان که تولید‌کننده اصلی قطعات هستند با توقف کار  به دلیل ویروس کرونا مواجه بوده‌اند و در حال‌حاضر بدون این نامه‌ها و بخشنامه‌ها هم ما دوماه عقب هستیم و باید بتوانیم این کمبود را جبران کنیم.»
 
توسلی با ابراز نگرانی از این موضوع که متوقف نشدن این تصمیم باعث وارد شدن ضربات سنگین‌تری به واردکنندگان این کالا می‌شود نسبت به تعدیل نیرو در این شرکت‌ها و ورشکست‌ شدن فعالان این بازار هشدار داده است.
 
توسلی در مورد فعالیت‌های کمیسیون سخت‌افزار و سازمان نصر برای حل این بحران گفت:« کمیسیون سخت‌افزار پیش از این مذاکراتی با وزارت صمت در زمینه تعرفه واردات داشته که در این مورد با موفقیت‌هایی همراه بوده‌ایم؛ اما پیش از هرچیزی ما نیاز داریم که دولت به این دانش برسد که تجهیزات سخت‌افزاری چیستند و چه اهمیتی دارند. ضمن اینکه امیدواریم و حامی این هستیم که شرکت‌های داخلی بتوانند در این بخش‌ها تولید داشته باشند ولی باید بدانیم این تجهیزات چیستند و چه اهمیتی دارند و چه قدر امکان تولید آنها در کشور وجود دارد.»
 
او ابراز امیدواری می‌کند که درکنار مذاکرات سازمان نصر و وزارت صمت آنها از وزارت ارتباطات نیز برای حل این بحران به وجود آمده کمک خواهند گرفت تا صدور این نامه‌ها و بخشنامه‌های بحث برانگیز باعث ایجاد رانت نشود و کشور با توجه به تمام بحران‌هایی که با آن دست به گریبان است امکان توسعه داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.