رگولاتوری

April 26, 2020
10:55 یکشنبه، 7ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111169

رگولاتور: صدا و سیما فقط از دو درصد فرکانس های 700 و 800 استفاده می کند!

ICTna.ir- رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: در سال های 96 و 98 که فضای فرکانسی را اندازه گیری کردیم، مشخص شد صدا و سیما فقط از دو درصد باندهای فرکانسی 700 و 800 استفاده می کند.
 
Fallah Joshaghani 2.jpg
حسین فلاح جوشقانی در گفت و گو با خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) افزود: کل باند فرکانسی که در اختیار صدا و سیما است، حدود 392 مگاهرتز و از باند 470 تا 862 مگاهرتز است.
 
به گفته او، باندهای فرکانسی 700 و 800 مگاهرتز از طیف 694 تا 862 هستند یعنی اگر کل باند 49 کانال هشت مگاهرتزی است، 28 کانال آن که زیر 694 است، همچنان در اختیار صدا و سیما هست و می تواند برنامه های دیجیتال را روی آن پخش کند. این درحالی است که از کل این باند یعنی از هر 49 کانال، 12.5 درصد آن توسط صدا و سیما استفاده می شود بطوریکه روی باندهای فرکانسی 700 و 800 حدود دو درصد در یکسری نقاط جغرافیایی فقط پخش صدا و سیما انجام می شود.
 
فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه ماجرای تخلیه باندهای فرکانسی 700 و 800 فقط مربوط به این روزها که میزان مصرف روی شبکه های تلفن همراه افزایش یافته، نیست، گفت: این باندها در راستای رگولیشن های رادیویی که در دنیا تنظیم می شود، از سال 2006 برنامه ریزی شد به تدریج باتوجه به دیجیتالی شدن پخش های همگانی آزاد شوند چراکه دیجیتالی شدن پخش همگانی موجب می شود ظرفیت باند فرکانسی بالا برود.
 
او افزود: این موضوع در سال 2006 در ژنو مورد توافق قرار گرفت تا سال 2015 باندهای پخش همگانی از آنالوگ به دیجیتال تبدیل شوند و در سال 2007 نیز در WRC موضوع تصویب شد. در سال 2007 روی باند 800 و در سال 2012 روی باند 700 موضوع آزادسازی فرکانس نهایی شد.
 
به گفته رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بحث آزادسازی فرکانس های 700 و 800 بحث قدیمی است و مربوط به دیروز و امروز نیست.
باندهای فرکانسی 700 و 800 مگاهرتز از طیف 694 تا 862 هستند یعنی اگر کل باند 49 کانال هشت مگاهرتزی است، 28 کانال آن که زیر 694 است، همچنان در اختیار صدا و سیما هست و می تواند برنامه های دیجیتال را روی آن پخش کند. این درحالی است که از کل این باند یعنی از هر 49 کانال، 12.5 درصد آن توسط صدا و سیما استفاده می شود بطوریکه روی باندهای فرکانسی 700 و 800 حدود دو درصد در یکسری نقاط جغرافیایی فقط پخش صدا و سیما انجام می شود.
حسین فلاح جوشقانی-رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی
 
 
او گفت: در این روزها با شیوع ویروس کرونا، به یکباره میزان مصرف در شبکه های تلفن همراه بیش از دو و نیم برابر شده است بطوریکه در شبکه موبایل اولین گام مصرف، در شبکه دسترسی است یعنی جایی که مردم باید به شبکه وصل بشوند. اینجا فرکانس تعیین کننده است و هرچه ظرفیت فرکانسی بیشتری در اختیار اپراتور قرار بگیرد، ظرفیت بیشتری هم برای دسترسی مردم ایجاد می شود.
 
فلاح جوشقانی افزود: پهنای باند اینترنت را بالا بردیم، شبکه های انتقال را تقویت کردیم و ظرفیت شبکه را افزایش دادیم اما در برابر آنچه که محدودیت طبیعی است، نمی توان کاری کرد و نمی شود با توسعه های دیگر آن را ارتقا داد بلکه باید فرکانس به شبکه های موبایل اضافه شود.
 
او تصریح کرد: فرکانس هایی که در دسترس بودند، به طور کامل در اختیار اپراتورها قرار داده شده اند و حتی برای مدیریت رشد مصرف در این روزها، با به اشتراک گذاری منابع فرکانسی رایتل با بقیه اپراتورها، مقداری این ظرفیت افزایش یافت اما فرکانسی که قابلیت استفاده و ارتقای ظرفیت شبکه را داشته باشد، باندهای فرکانسی 700 و 800 هستند که باید قاعدتا آزاد شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.