تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 26, 2020
16:20 یکشنبه، 7ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111198

غول‌های فناوری، ملزم به پرداخت سهم روزنامه‌نگاران

فدراسیون بین المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) به مناسبت هفتم اردیبهشت (۲۶ آوریل) روز جهانی مالکیت معنوی از شرکت‌های فناوری بزرگ همچون گوگل و فیس بوک، خواست سهم خود را در به اشتراک گذاشتن آثار و محتواهای تولیدی روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها در سراسر جهان بپردازند. 
 
بر اساس گزارشی که بر روی وبسایت این فدراسیون قرار گرفته است، روز جمعه ۲۹ فروردین (۱۷ آوریل) یک سال از تصویب دستور کپی رایت در بازار مشترک دیجیتال اتحادیه اروپا گذشت. روز جهانی مالکیت معنوی مناسبت دیگری برای فدراسیون بین المللی و اروپایی روزنامه نگاران (IFJ/EFJ) و نهادهای وابسته به آن در اروپا و جهان است تا دستاورد بزرگ بعد از  تصویب این دستورالعمل جشن بگیرند.
 
این دستور در نتیجه بحران اساسی در صنایع خلاق و فعالیت های کارمندان آنها تصویب شد. این بحران به ویژه  در بخش مطبوعات شدید است زیرا این بخش با کاهش درآمد فزاینده، تعطیلی و از دست دادن شغل مواجه است.
 
در حالی که روزنامه نگاران و نویسندگان برای معاش خود دچار مشکل هستند و رسانه های آنها مجبور هستند تولیدات باکیفیتی را ارائه دهند شرکت های بزرگ فناوری از آثار آنها سودآوری کلانی داشته اند.
 
دستورالعمل اتحادیه اروپا برای رفع این مشکل تصویب شد و به ناشران و نویسندگان این حق را می دهد تا در  درآمد شرکت های بزرگ فناوری که در فضای آنلاین از آثار و مطالب آنها استفاده می کنند، سهیم شوند.
 
آنتونی بلانگر دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، گفت کشورهای خارج اتحادیه اروپا در آمریکای شمالی و استرالیا با الگوگیری از این دستورالعمل در تلاش‌ هستند تا غول‌های فناوری را برای جبران بخشی از حق رسانه‌ها تحت فشار قرار دهند. مادام که گوگل، فیس بوک و شرکت های مشابه آنها سهم خود را به رسانه ها و روزنامه نگاران سراسر جهان نپرداخته اند، ما نمی توانیم دست از تلاش برای فشار بر آنها برداریم.
 
فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران بزرگترین سازمان حامی روزنامه‌نگاران در جهان است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.