بازی

فناوری اطلاعات

April 27, 2020
16:42 دوشنبه، 8ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111242

پویش «سرگرمیت با ما» با هدف آشنایی مردم با بازی‌های ایرانی شروع به کار کرد

پویش «سرگرمیت با ما» با هدف آشنایی مردم با بازی‌های داخلی و سرگرم کردن مخاطبان در روزهایی کرونایی که طرح قرنطینه به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تبدیل شده آغاز به کار کرد. به گفته رئیس کمیسیون بازی و سرگرمی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران برای نخستین بار بازی‌سازان در یک حرکت هماهنگ و جدی در این پویش حضور دارند و ۱۲ بازی ایرانی برای سرگرمی و تشویق مردم به خانه‌نشینی به مخاطبان معرفی می‌شود.
 
 شیوع ویروس کرونا در دنیا و خانه‌نشینی اجباری سبب شد تا سبک زندگی مردم تا حدودی تغییر کند و مواردی چون «آموزش آنلاین» و «خرید اینترنتی» و در کل انجام فعالیت‌ها به صورت مجازی بسیار مورد توجه قرار گرفت. علاوه بر آن راه و روش سرگرم شدن و پرکردن اوقات فراغت در خانه‌ها هم با تغییراتی روبرو بوده و بسیاری از افراد به بازی‌های کامپیوتری و موبایلی روی آوردند. در این سال‌ها بازی‌های ایرانی باکیفیتی چون «کوئیزآف‌کینگز» و «پسرخوانده» و «گشت پلیس» و غیره توسط تیم‌های جوان تولید و با استقبال هم روبرو شدند؛ اما هنوز میان بسیاری از مردم ناشناخته هستند، به همین خاطر برخی از بازی‌سازان ایرانی  تصمیم گرفتند در قالب پویش «سرگرمیت با ما» و در یک حرکت هماهنگ با هدف آشنا کردن مردم با بازی‌های ایرانی و همچنین سرگرم کردن آنها در این دوران که کشور با بحران کرونا مواجه است به عنوان یک مسئولیت اجتماعی ۱۲ بازی را معرفی کنند. این ۱۲ بازی شامل بازی‌های باغ نگار، تهرونی، پرسیتی، پسرخوانده، جی‌تی، کوییز آو کینگز، تخته‌باز، سفره‌چی، گشت پلیس ۲، باباپز، منچرز و گلمراد است که در کافه‌بازار و مارکت‌های موبایلی اندروید و ios در دسترس کاربران قرار دارند.
حسین مزروعی،رئیس کمیسیون بازی و سرگرمی سازمان نصر تهران در مورد هدف راه‌اندازی این پویش به پیوست گفت: «برای راه‌اندازی این پویش چند موضوع را درنظر گرفتیم. اول اینکه ما محصولات با کیفیت ایرانی در حوزه بازی‌های موبایلی داریم که مخاطبان با آنها آشنا نیستند و در کل آگاهی عمومی نسبت به بازی‌های دیجیتال داخلی پایین است و مخاطبان نمی‌دانند این بازی‌ها چگونه تولید می‌شود و چگونه درآمدزایی می‌کنند. اولین هدف از راه‌اندازی این پویش این بود تا بازی ایرانی را به مردم بشناسانیم.»
 
 
در پویش «سرگرمیت با ما» مردم با بازی‌های ایرانی با کیفیت آشنا و در روزهای قرنطینه سرگرم می‌شوند
 
او ادامه داد: «موضوع بعد این است که با توجه به اینکه عده بسیاری در قرنطینه هستند، مردم برای گذراندن زمان خود از محتواهای گوناگون در شبکه‌های مجازی و اینترنت بهره می‌برند. بیشتر محتواهایی هستند که ایرانی نیستند و ما فکر کردیم شاید بتوانیم محتواهای باکیفیت را جایگزین آنها کنیم. پس تصمیم گرفتیم از این موقعیت استفاده و محتواهای خوب ایرانی به مردم عرضه و به مخاطبان کمک کنیم تا این دوران بحران کرونا را راحت‌تر بگذرانند.»
به گفته مزروعی سومین هدف برای راه‌اندازی این پویش این بود که این موضوع اولین حرکت هماهنگ و جدی تعدادی از بازیسازان در قالب کمیسیون بازی وسرگرمی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای است که صورت گرفت.
او در مورد دلیل انتخاب این ۱۲ بازی بیان کرد: «کمیسیون بازی‌ها و سرگرمی‌ سازمان نصر متشکل از شرکت‌ها و تیم‌های بازی‌سازی است. برای این پویش این ۱۲ بازی انتخاب نشدند بلکه در جلسه‌ای که اعضای کمیسیون باهم داشتند، اعلام شد که تیم‌هایی که علاقه دارند، می‌توانند به پویش بپیوندند. تنها نکته‌ای که برای ما اهمیت داشت، کیفیت محصول بود. البته برخی از تیم‌های حاضر در این جلسه با اینکه محصول باکیفیت داشتند، در این پویش شرکت نکردند که احتمال می‌رود شرایط حضور دراین پویش را نداشتند.»
مزروعی همچنین بیان کرد: «در این پویش تغییری در نحوه ارائه خدمات این بازی‌ها ایجاد نشده است. عموم این باز‌ی‌ها که در این پویش شرکت کردند به صورت رایگان قابل دریافت هستند؛ اما مخاطبان برخی از امکانات این بازی‌ها را با خرید درون برنامه‌ای دریافت می‌کنند.»
 
او در پاسخ به این سوال که این بازی‌ها چگونه در دسترس کاربران قرار می‌گیرند، گفت: «این بازی‌ها در کافه‌بازار در دسترس هستند. برخی از آنها در گوگل‌پلی یا مارکت‌های ios هم در دسترس مخاطبان قرار گرفتند. سایتی هم در این زمینه وجود دارد که این سایت کاربر را به سمت مارکت‌ها هدایت می‌کند.»
 
همچنین در این زمینه رضا عباسی، مدیر بازاریابی بازی «کوئیزآف کینگز» و مدیر اجرایی پویش «سرگرمیت با ما» در مورد این پویش به پیوست گفت: «این پویش یک حرکت جمعی و نخستین بار است در حوزه بازیسازی رخ می‌دهد. در این پویش چند تیم و استودیو بازی‌سازی دورهم جمع شدند تا یک کار مشترک انجام دهند و همیشه دنبال این بودیم تا اکوسیستم کوچک بازی‌سازی ایران در چنین حرکت‌هایی خود رابیشتر به مخاطب نشان دهد و محصولات خود را به نمایش بگذارد.»
او ادامه داد: «از ابتدا که ایده آن مطرح شد، خیلی از این موضوع استقبال کردیم و دوست داریم در آینده هم چنین پویش‌هایی ایجاد شود و ما هم در آن مشارکت داشته باشیم.»
براساس گفته‌های عباسی بازی‌سازان در این کمپین مشترک به دنبال این بودند تا براساس مسئولیت اجتماعی خود اعلام کنند که بازی‌های باکیفیت ایرانی وجود دارند و کاربرانی که این روزها به دنبال سرگرمی هستند، می‌توانند از بازی‌های ایرانی به دنبال یکی از راه‌های سرگرمی بهره ببرند.
 
عباسی همچنین در مورد اینکه بازی «کوئیزآف‌کینگز» در این مدت چه سرویس‌هایی ایجاد کرده است، بیان کرد: «از زمان شیوع کرونا در کشور و بحث قرنطینه کاربران ما هم افزایش یافت. ما فکر کردیم که مردم در این روزها به سرگرمی نیاز دارند، به همین خاطر بخش‌های جدید را به بازی افزودیم. یکی از موارد جدیدی که به بازی اضافه کردیم، بخش «فصل» بود که در این بخش هر فصل یک ماه به طول می‌انجامد و یک تم خاص دارد. فصل اول از اول فروردین با تم نوروز و ایرانگردی آغاز شد.»
براساس گفته‌های عباسی در فصل اول هدف این بود تا کاربران در خانه‌های خود از طریق سوالات و اطلاعات عمومی مختلف در کوئیزآف‌کینگز مسافرت مجازی داشته باشند. او همچنین تاکید کرد: «فصل دوم  چند روز پیش کلید خورد و حال و هوای نوستالژی ماه رمضان را دارد. در این فصل به مواردی که مردم توجه می‌کنند مانند سریال‌های ماه رمضان و سفره افطار پرداختیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.