تحلیل بازار

تلفن همراه

گوشی

April 27, 2020
16:58 دوشنبه، 8ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111244

قیمت گوشی تلفن‌همراه در بازار ۳۰ درصد افزایش یافت

 
بازار موبایل شاهد افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت گوشی تلفن‌همراه شده است. فروشندگان بازار دلایل مختلفی را برای این افزایش چند برابری قیمت در هفته جاری اعلام می‌کنند. از یک سو برخی توقف واردات در این بازار و افزایش قیمت ارز را دلیل این افزایش ناگهانی قیمت گوشی معرفی می‌کنند و از سوی دیگر برخی فروشندگان افزایش تقاضای خانواده‌ها به دنبال راه‌اندازی شبکه اجتماعی «شاد» را عامل اصلی افزایش چند برابری قیمت کوشی می‌دانند.
 
قیمت گوشی تلفن‌همراه تقریبا از دوسال پیش و با اجرای طرح ریجستری، دستگیری برخی واردکنندگان متخلف در بازار و نوسانات نرخ ارز روزهای پرتلاطمی را پشت سر گذاشته است. قیمت این دستگاه دیجیتالی حداقل در یک سال اخیر آنقدر بالا رفته که دیگر کمتر از گذشته با استقبال خریداران روبه‌رو شده است. در کنار تمام این بحران‌ها از دو ماه گذشته و با شیوع ویروس کرونا در کشور این بازار هم مانند تمام بازارها دچار خسارت شده است. در حالی که تا پیش از عید به سنت سال‌های گذشته به خاطر روزهای پایانی سال فروشندگان امیدوار به رونق در بازار موبایل بودند؛ اما بسیاری از فروشندگان در آن زمان اعلام کردند که به خاطر شیوع ویروس کرونا تقاضا در این بازار با کاهش قابل توجه‌ای همراه شده است. حالا اما به نظر می‌رسد از ابتدای هفته جاری بازار موبایل با افزایش چشمگیر قیمت مواجه شده است.
 
علی رادمردی، از فروشندگان بازار موبایل یکی از دلایل این افزایش قیمت را، افزایش تقاضایی می‌داند که بعد از راه‌اندازی شبکه اجتماعی دانش‌آموزان به نام شاد  ایجاد شده است. رادمردی در مورد افزایش قیمت گوشی در بازار موبایل به پیوست گفت: «در هفته‌های اخیر و همزمان با راه‌اندازی شبکه شاد با توجه به اینکه آموزش مجازی به کمک این شبکه باید از طریق گوشی هوشمند یا تبلت صورت بگیرد، افزایش تقاضا برای خرید گوشی به شدت بالا رفت. این افزایش ناگهانی تقاضا و به دنبال آن کمبود گوشی در بازار  هم باعث افزایش چند برابری قیمت این کالا در بازار شده است.»
 
او ادامه می‌دهد: «واردات گوشی در چند سال گذشته به دلایل مشکلات تامین ارز و تحریم با مشکلات جدی روبه‌رو بود؛ اما با شیوع کرونا مشکلات در این بخش چند برابر شد. در حال‌حاضر می‌توانم بگویم واردات گوشی به کشور تقریبا صفر شده و تنها این موجودی‌های بازار هستند که به فروش می‌رسند.»
 
در همین زمینه پویا شاه‌مردادی از فروشندگان بازار موبایل به افزایش تقاضا بعد از راه‌اندازی شبکه اجتماعی شاد اشاره می‌کند و اینکه با توجه به کمبود گوشی در بازار، قیمت این کالا با افزایش چندبرابری همراه شده است. او در این مورد به پیوست گفت: «تقریبا با شیوع کرونا به دلیل ترس مردم از حضور در مراکز خرید، بازار موبایل روزهای راکدی را پشت سر می‌گذاشت؛ اما بعد از تعطیلات نوروز و همزمان با خبر راه‌اندازی شبکه شاد تقاضا برای خرید گوشی توسط خریداران که عمدتا هم خانواده‌ها بودند افزایش چشمیگری پیدا کرد.»
 
براساس اظهارات این فروشنده بازار این افزایش تقاضا در حالی رقم خورد که بازار به دلیل مشکلات در واردات گوشی با کاهش موجودی همراه است و در نهایت تمام این شرایط باعث شده تا قیمت گوشی در چند روز گذشته افزایش قابل توجه‌ای داشته باشد.
او با اشاره به اینکه این افزایش قیمت حتی بسیاری را منصرف از خرید هم می‌کند ادامه داد: «در شرایطی که کشور با بحران کرونا دست به گریبان است و مشکلات معیشتی برای خانواده‌های گوناگون نیز به وجود آمده، حالا راه‌اندازی شبکه شاد و نیازمند کردن خانواده‌ها به خرید گوشی هوشمند برای فرزندانشان آنها را با چالش اقتصادی جدیدی روبه‌رو کرده است. برای نمونه تاکنون خانواده‌های زیادی به بازار مراجعه کرده‌اند؛ اما چون توان خرید یک گوشی با قیمت چند میلیونی را نداشته‌اند از خرید منصرف شده‌اند.»
 
پیش از این نیز برخی از نمایندگان مجلس نسبت به بی‌عدالتی که راه‌اندازی شبکه اجتماعی شاد در کشور به وجود می‌آورد انتقاد کرده بودند. این نمایندگان با استناد بر اصل ۳۰ قانون اساسی که دولت موظف است وسایل آموزشی را برای دانش‌آموزان فراهم کند، اعلام کرده بودند:‌ «اینکه مردم را گرفتار خرید گوشی همراه و اینترنت کرده‌اید، با اصل مذکور مغایر است و اینکه در برخی نقاط کشور دانش‌آموزان به خاطر نبود اینترنت نمی‌توانند از شبکه شاد استفاده کنند تبعیضی ناروا است.»
 
در مقابل این دیدگاه فروشندگان که افزایش تقاضا به دنبال راه‌اندازی شبکه اجتماعی شاد باعث افزایش قیمت‌ها شده برخی دیگر از فروشندگان این بازار مشکلات همیشگی در زمینه واردات را سبب این افزایش قیمت می‌دانند.
 
مهرزاد بحرینی، از فروشندگان بازار موبایل در گفت‌وگوبا پیوست می‌گوید که راه‌اندازی شبکه شاد ربطی به افزایش قیمت گوشی ندارد. او دلیل اصلی این افزایش قیمت را کمبود گوشی در بازار و محدودیت در واردات این کالا به بازار ارتباط می‌دهد. بحرینی در گفت‌وگو با پیوست اعلام می‌کند: « از ابتدای هفته جاری تا کنون گوشی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته که این افزایش قیمت هم به دلیل کمبود گوشی در بازار است.» او ادامه داد: « قیمت دلار مدام در حال نوسان است و از سمت دیگر واردات این کالا به کشور به سختی صورت می‌گیرد. موجودی در بازار حالا در حال اتمام است و همین امر هم باعث شده تا قیمت گوشی با رشد مواجه شود.» او وضعیت تقاضا در این بازار را معمولی می‌داند و معقتد است تا چرخه واردات گوشی به کشور روند منطقی به خود نگیرد افزایش قیمت این کالا در بازار طبیعی خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.