اپراتورها

تلفن همراه

April 28, 2020
14:46 سه شنبه، 9ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111268

دبیر سندیکای صنعت مخابرات

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران: ممنوعیت ۲۱ قلم کالای مخابراتی، ارتباطی با محدودیت‌های اخیر در ثبت سفارش ندارد
 
دبیر و عضو هیات مدیره‌ی سندیکای صنعت مخابرات ایران، گفت: به دنبال اشکالاتی که اخیرا برای واردکنندگان تجهیزات رایانه‌ای و فناوری اطلاعات در موقع ثبت سفارش پیش آمده، به نظر می‌رسد که این مشکل از طرف چند سازمان صنعت استان رخ داده که امیدواریم سازمانهای استانی با استفاده از نظرات کارشناسی دفترهای تخصصی در حوزه‌ی وزارتی وزارت صمت، نسبت به انجام امور اقدام نمایند.
 
فرامرز رستگار، دبیر و عضو هیات مدیره‌ی سندیکای صنعت مخابرات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا، پیرامون مشکلات اخیر در رابطه با ثبت سفارش برای ورود کالای رایانه‌ای و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباط ممنوعیت ۲۱ قلم کالای مخابراتی با مشکلات اخیر در ثبت سفارش، گفت: ابتدا باید پیرامون داستان ۲۱ قلم کالای ممنوعه عرض کنم که از سال ۱۳۹۳ طبق تصمیم هیات وزیران برای حمایت از تولیدات داخلی، برخی از کالاها برای ممنوعیت ورود مصوب می‌شد.
 
 البته قبل از طرح موضوع در هیات وزیران ابتدا کمیسیون‌های تخصصی با حضور وزارتخانه‌ها و سارمانهای ذیربط برگزار می‌شد و نتیجه‌ی آن به دولت می‌رفت.
 
وی ادامه داد: در سال‌های ۹۴ و ۹۵ هم اقلام اضافه بر قبل پس از طی مراحل برای تصویب به هیات دولت ارائه می‌شد. در سال ۱۳۹۶ چنین تصمیم گرفته شد که مستقل از لیست‌های سه سال گذشته، یک لیست تکمیل و بروز توسط هر وزارتخانه تخصصی جهت بررسی، تایید در کمیسیون تخصصی و نهایتا تصویب در هیات دولت تهیه و به وزارت صمت ارسال شود.
 
رستگار خاطرنشان کرد: ۲۱ قلم مورد اشاره اوایل سال ۱۳۹۷با پاراف سازمان تنظیم مقررات و امضای وزیر ارتباطات به وزارت صمت ارسال شد. بعد از بررسی لیست مذکور در کمیسیون تخصصی و با حفظ اقلامی که در سه سال قبل مصوب شده بود، فقط هشت مورد از ۲۱ مورد در سال ۱۳۹۷در هیات دولت مصوب و ابلاغ گردید که در آن هیچ کالایی برای ورود در حوزه IT ممنوع نشده بود؛ پس لیست ۲۱ قلم، ارتباطی با محدودیت های جدید ندارد.
 
رستگار در ادامه‌ گفت: از آن تاریخ به بعد وزارت صمت با ایجاد سامانه توانمندیهای تولید داخل، لیست توانمندیها را برحسب قابلیت ها و ظرفیت های جدید همواره بروز رسانی نموده است و مرجع برای رد یا قبول ثبت سفارشات همین سامانه می باشد.
 
وی افزود: حال سوال این است وقتی که اطلاعات این سامانه در سال جاری تا این لحظه با اطلاعات اواخر سال ۹۸ تفاوتی ندارد پس چرا امسال رد ثبت سفارشات در حوزه‌ی ICT به شدت افزایش داشته است.
 
رستگار خاطرنشان کرد: قبل از ورود به این بحث ابتدا توضیحی در مورد مفاهیم واژه‌ها و تفاوت ویژگی ها عرض می‌کنم. اول اینکه واژه‌ها در صنایع مختلف معانی مختلفی دارد، مثلا معنی واژه‌ی سوئیج در برق، الکترونیک، مخابرات و فناوری اطلاعات که تازه دریک خانواده هستند متفاوت است. دوم اینکه حتی سوئیچ فقط در همان حوزه‌ی مخابرات هم می‌تواند ویژگی‌های متفاوتی مانند نوع فناوری، ظرفیت، ترافیک، اینترفیس ها و ……داشته باشد.
 
وی افزود: به همین علت هم ثبت سفارشات در دفاتر تخصصی وزارت صمت با بررسی های همه جانبه صورت می‌گرفت و خطاهای کمی داشت و اشکالات احتمالی هم با جلسات حضوری با مشارکت ذینفعان مورد بررسی قرار می‌گرفت.
 
رستگار خاطرنشان کرد: به دنبال اشکالاتی که اخیرا پیش امده و بررسی های انجام شده، به نظر می‌رسد که این مشکل از طرف چند سازمان صنعت استان رخ داده که امیدواریم سازمانهای استانی با استفاده از نظرات کارشناسی دفترهای تخصصی در حوزه‌ی وزارتی وزارت صمت، نسبت به انجام امور اقدام نمایند تا مشکلاتی برای بخش های مختلف صنعت و بازارکار پیش نیاید.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.