تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 29, 2020
14:42 چهارشنبه، 10ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111309

برای دورکاری در کشور باید آیین‌نامه مشخص تدوین شود

دوران طولانی قرنطینه باعث شد تا بسیاری از کسب‌وکار‌ها و حتی برخی از سازمان‌ها شرکت‌های دولتی به سراغ دورکاری بروند. اما این دورکاری اجباری برای عده زیادی با سختی فراوان همراه بود. چرا که نه تنها با شرایط و فرهنگ دورکاری آشنایی نداشتند و از قبل برای چنین شرایطی آموزش ندیده بودند؛ بلکه ابزار‌ها و بستر‌های مناسب برای دورکاری را هم نمی‌شناختند و درمانده و مستعصل به هر چیزی که به اینترنت وصل می‌شود چنگ زده تا بتوانند گوشه‌ای از کارها و مسئولیت‌های خود را انجام دهند. حالا سازمان نظام‌صنفی رایانه‌ای، به منظور افزایش آگاهی و در قالب یک مقاله، لیستی از ابزار‌های دورکاری و بستر‌های تحول دیجیتالی منتشر کرده است. در این گزارش که توسط سعید امامی، رئیس کمیسیون نرم افزارهای پیشرفته سازمانی سازمان نصر تهیه شده، به معرفی محصولات داخلی و خارجی متناسب با دورکاری پرداخته شده است. امامی می‌گوید با توجه به شرایط غیرقابل پیش‌بینی که کرونا در کشور ایجاد کرده ممکن است دروکاری تا ماه‌های دیگر هم ادامه داشته باشد و به همین دلیل در کنار چنین گزارش‌هایی باید آیین‌نامه مدونی برای اجرای دورکاری به صورت استاندارد تدوین شود.
 
سعید امامی، رییس کمیسیون نرم افزارهای پیشرفته سازمان نصر و نگارنده این گزارش، در مورد شیوه تهیه این گزارش به پیوست می‌گوید: «روند تهیه این گزارش بیشتر تحقیقات میدانی بوده، یعنی گزارشات متعدد و پراکنده‌ای که دوستان تهیه کرده‌اند. من در تعطیلات عید نزدیک به ۸۰ مقاله متفاوت فارسی و انگلیسی که همه در باب معرفی این سرویس‌ها بودند را مطالعه کردم و از آن‌ها برای تهیه این گزارش استفاده کردم. درصد کمی هم از ارتباط مستقیم با صاحبان این ابزار‌ها و گفت‌وگو با آن‌ها به دست آمده است.»
امامی در رابطه با چگونگی شکل گیری این گزارش و هدف آن توضیح داد: «قبل از عید ما یک کارگروه در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای راه‌اندازی کردیم به نام کارگروه دورکاری که زیر نظر کمیسیون نرم‌افزار‌های پیشرفته سازمانی فعالیت می‌کرد. هدف این کارگروه کمک و اطلاع‌رسانی به شرکت‌های نرم‌افزاری بود که ناگهان به دلیل شرایط پیش‌آمده آن زمان مجبور به دورکاری شده بودند. در جلسات تبادل اطلاعات این کارگروه به این نتیجه رسیدیم که داشتن مرجعی که این سرویس‌ها را معرفی کند، می‌تواند خیلی کارساز باشد. چرا که خیلی از این دوستان این ابزار‌ها را نمی‌شناختند و بعضی‌ها می‌شناختند.»
آن‌طور که امامی می‌گوید تنها شناخت این ابزار‌ها کافی نیست چرا که هیچ‌کدام یه تنهایی کارا و کارساز نیست و باید مجموعه‌ای از این ابزارها بایکدیگر هماهنگ شود و این فاز بعدی ماجراست.
 
او در مورد تاثیر این گزارش روی توسعه فناوری اطلاعات در کشور و همچنین توسعه پایدار می‌گوید: «شرکت‌های نرم‌افزاری که سراغ دورکاری رفته‌اند، درصد خیلی کمی از کل این جامعه کسب‌وکار هستند. ما با بحث تداوم احتمالی کرونا و اثربخشی بسیار بالای دورکاری باید کاری کنیم که این بیش از چندهزار بنگاه کسب‌‌وکاری که در کشور مشغول به کار هستد، هر کدام در حد نوع فعالیتشان به سراغ دورکاری بروند. به همین دلیل تهیه چنین گزارشی می‌توانست به توسعه فناوری اطلاعات در کشور و همچنین توسعه پایدار که بدون اثربخشی فناوری اطلاعات غیر ممکن است، کمک کند.»
 
امامی در رابطه با سه دغدغه‌ مهم دیگری که علاوه بر تهیه این گزارش دارد این‌طور می‌گوید: «اولین دغدغه ما نبود آیین‌نامه مدون در مورد دورکاری است. آیین‌نامه‌ای که زمان آقای احمدی‌نژاد برای دورکاری نوشته شده بود، توسط آقای نوبخت لغو شد و ما آیین‌نامه‌ای برای دورکاری نداشتیم. ما احتیاج داریم آیین‌نامه‌ای جدید برای دورکاری تدوین شود.»
او دومین دغدغه خود را تدوین آیین‌نامه‌های داخلی برای شرکت‌هایی که تمام یا بخشی از آن‌ها دورکار می‌شوند عنوان کرد. با این هدف که مشخص باشد سازمان موظف است چه رفتاری با نیروی انسانی خود در دورکاری داشته باشند.
به گفته امامی، فرهنگ دورکاری و آموزش‌ها و دوره‌هایی که نیروهای انسانی باید در داخل شرکت‌ها بیاموزند سومین دغدغه مهمی است که باید به آن پرداخته شود. رئیس کمیسیون نرم افزارهای پیشرفته سازمانی، در راستای این دغدغه‌ها از برگزاری مجموعه وبینارهای رایگان برای آموزش فرهنگ دورکاری در آینده نزدیک خبر داد.
 
او در تکمیل توضیحات خود در رابطه با تهیه این گزارش اعلام کرد: «این راهنما یک راهنمای جامع نیست، بلکه یک راهنمای اولیه‌ست. این گزارش تنها یک لیست است که من تنها از سایت خود این ابزارها یا در صورت وجود از ویکی‌پدیای آن‌ها برای آشنایی اولیه مخاطب توضیح کوتاهی قرار دادم. این گزارش قرار است در تاریخ‌های مشخص ماهی یک بار آپدیت شود و بیشترین هدفم از معرفی سرویس‌های ایرانی، حمایت از محصول ایرانی بود و علت اینکه در کنار آن سرویس‌های خارجی را قرار دادم این است که من معتقدم برای رشد محصول ایرانی حتما باید رقابت سالم وجود داشته باشد و حتما باید محصول خارجی باشد.»
 
امامی در رابطه با استفاده از رسانه‌های نوینی مانند توییتر و ویرگول در تهیه این گزارش عنوان کرد: «امیدوارم استفاده از آن‌ها بین مردم بیشتر شود. قطعا امروزه استفاده از این رسانه‌ها راحت‌تر و در دسترس‌تر است تا آنکه شخص به کتابخانه ملی مراجعه کند و در منابع کاغذی دنبال تحقیقات خود باشد. امروزه نشر در دنیا به سمت نشر الکترونیکی پیش می‌رود. رسانه‌های ما هرچه در بستر مجازی فعال‌تر شوند و هرچه روزنامه و مجله کاغذی کمتر چاپ شود و مردم بیشتر به مطالعه الکترونیکی عادت کنند، به حفظ محیط زیست و درختان و فضای سبز کشور کمک می‌کنند.»
 
سعید امامی همچنین از دوستان خود و فعالان این حوزه درخواست کرد تا این گزارش را در حد توان منتشر کرده و در کامل شدنش به او کمک کنند. امامی به برنامه آینده خود برای معرفی ابزار‌های BPMS و نرم‌افزار‌های پیشرفته‌ای که مبتنی بر ابر هستند نیز اشاره کرد. او ابزار امیدواری کرد که این گزارش‌ها کمک کند تا کسب‌وکار‌ها در شرایط تحریم بتوانند فضای رقابتی خود را توسعه داده و بهتر کار کنند.
 
برای دانلود فایل PDF این گزارش روی این لینک کلیک کنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.