سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 30, 2020
12:27 پنجشنبه، 11ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111337

رونمایی از هوشمندترین و امن‌ترین پهپاد DJI

دو سال و نیم بعد از معرفی پهپاد ماویک‌ایر، شرکت DJI حالا نسخه به‌روزشده آن یعنی ماویک‌ایر ۲ (Mavic ۲Air) را رونمایی کرده است.
 
 
 
شرکت DJI در سال‌های اخیر پهپادهای زیادی را به بازار عرضه کرده و زمانی که سری ماویک‌ایر را رونمایی کرد در واقع آلترناتیوی پیشرفته‌تر برای سری موفق ماویک‌پرو را عرضه کرد. ماویک‌ایر نسل یک در مقایسه با ماویک‌پرو نسل اول کوچک‌تر، چابک‌تر، باکیفیت‌تر (و البته پرسروصداتر) بود. ماویک‌ایر ۲ هم حالا در زمانی عرضه می‌شود که ماویک‌پرو نسل ۲ با امکانات فوق‌العاده به‌خصوص با کیفیت دوربین عالی به بازار عرضه شده است. 
 
ماویک‌ایر ۲ دارای سنسور دوربین بزرگ‌تر بوده و این به معنی عکس‌ها و ویدئوهای باکیفیت‌تر است. برخلاف ماویک‌ایر نسل اول که شرکت DJI از تکنولوژی وای‌فای برای ارتباط (بین کنترلر و پرنده) استفاده می‌کرد در این پهپاد DJI بازگشتی به تکنولوژی OcuSync داشته و نسل دوم این تکنولوژی ارتباطی را (که برای کنترل و انتقال تصاویر مورد استفاده قرار می‌گیرد) به‌کار گرفته است. در اوکیسینک ۲ حالا این پهپاد قادر به انتقال تصاویر ویدئویی با کیفیت ۱۰۸۰p و با ۳۰ فریم برثانیه از فاصله ۱۰ کیلومتری خواهد بود. زمان پرواز این پهپاد هم کمی بهبود پیدا کرده و به ۳۴ دقیقه با هر شارژ رسیده است.
 
این پهپاد با قیمت ۷۹۹ دلار از هم‌اکنون قابل سفارش است و قرار است از ۱۱ می (۲۲ اردیبهشت ۹۹) به خریداران تحویل شود. مانند سایر پهپادهای شرکت DJI یک پکیج کامل‌تر با عنوان Fly More هم قابل خرید است که در آن برای نخستین‌بار شاهد فیلترهای ND خواهیم بود. (اهمیت این فیلترها در این است که می‌توان با قراردادن آنها روی لنز دوربین پهپاد در شرایط نوری متفاوت، کیفیت مناسب‌تری را به تصاویر اضافه کرد.  پکیج نسخه Fly More شامل یک کیف، محافظ ملخ، هاب شارژ و سه باتری است که با قیمت ۹۸۸ دلار به فروش می‌رسد.
 
شرکت دی‌جی‌آی می‌گوید که این پهپاد هوشمندترین و امن‌ترین پهپادی است که تاکنون تولید کرده است. شرکت این موضوع را به این دلیل می‌گوید که در این پرنده از ویژگی شناسایی صحنه‌های از پیش برنامه‌نویسی شده استفاده شده است. به معنای ساده‌تر پهپاد قادر به شناسایی صحنه برفی، درختان، گیاهان، آسمان، غروب آفتاب و طلوع آفتاب از طریق پردازش تصاویر در هنگام پرواز است.
 
شرکت همچنین تمامی مودهای پروازی مختلفش را هم برای این پهپاد به‌روز کرده است. سنسور جدیدی که در ماویک‌ایر ۲ به‌کار گرفته سنسور نیم اینچی است که «Quad Bayer» نام دارد. این سنسور را امروزه در تلفن‌های همراه ۴۸ مگاپیکسلی پیشرفته‌ای که طی یکی دوسال اخیر تولید شده‌اند هم می‌توان یافت. به‌طور پیش‌فرض پهپاد عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی می‌گیرد اما می‌توان آن را در وضعیت رزولوشن کامل قرار داد و عکس‌های باکیفیت‌تری هم تولید کرد. سنسور این پهپاد پشت یک لنز ۲۸ میلی‌متری ثابت با دیافراگم f/ ۸/ ۲ قرار گرفته است.
 
برای ویدئو این پهپاد قادر به تصویربرداری با کیفیت ۴K و با ۶۰ فریم بر ثانیه است. ایر ۲ همچنین دارای قابلیت تصویربرداری HDR (با ۴K تا ۳۰ فریم برثانیه) هم هست و همچنین HDR Panorama را هم باید به دیگر قابلیت‌های دوربین آن اضافه کرد.
 
این پهپاد همچنین قادر به دادن خروج تصاویر ویدئویی با کیفیت ۸K به‌صورت تایم‌‌لپس است البته تمامی مودهای آن  هنگام رونمایی دستگاه از کیفیت ۸K  پشتیبانی نمی‌کنند اما احتمالا با به‌روزرسانی نرم‌افزار در آینده (براساس گفته DJI در ماه ژوئن) بقیه مودهای تصویری دستگاه هم به ۸K مجهز خواهند شد. این یعنی انتظار تصاویر خیره‌کننده از پهپادی داشته باشید که کف دستتان به راحتی جا می‌گیرد. ماویک‌ایر ۲ نخستین پهپادی خواهد بود که به تکنولوژی AirSense مجهز خواهد بود. ویژگی که به اپراتور پهپاد در هنگام پرواز هشدار می‌دهد که پهپاد نزدیک اوست (برای زمانی که اپراتورها غرق در پرواز می‌شوند و خودشان را هم فراموش می‌کنند). البته شرکت DJI تصمیم گرفته ابتدا پهپادهای مجهز به این تکنولوژی را در آمریکای‌شمالی عرضه کند و بعد در سایر نقاط جهان. به معنای دیگر تعبیه این تکنولوژی ظاهرا به‌دلیل شیوع بیماری COVID-۱۹ و اختلال در زنجیره تامین با مشکل روبه‌روست اما پهپادهای ایر ۲ که در تابستان عرضه می‌شوند به این ویژگی مجهز خواهند بود.
 
مانند سایر سری پهپادهای DJI این پهپاد هم به سنسورهای برخورد با موانع در عقب و جلوی دستگاه مجهز است. همچنین در زیر دستگاه هم سنسورهایی در کنار نور کمکی برای کمک به نشست پهپاد روی زمین (در موقعیت نوری تاریک) تعبیه شده است.
 
شرکت چینی گفته است که در این پهپاد هم ویژگی پرواز خودکار وجود دارد و به‌روزتر شده است با این حال نباید انتظار داشت پرواز خودکار در این پهپاد مشابه پهپادهای سری Skydio باشد.
 
از نظر دیزاین پهپاد ماویک‌ایر ۲ کمی بزرگ‌تر و سنگین‌تر از نسل قبلی خود شده است اما همچنان نسبت به ماویک ۲ پرو و ماویک ۲ زوم بسیار کوچک‌تر است. هر سه این پهپادها حالا از دیزاین مشابه هم برخوردارند – با زمینه رنگی خاکستری – و به‌نظر می‌رسد هر سه بخشی از یک لاین محصولی هستند.
 
نکته آخر اینکه کنترلر این پهپاد هم نسبت به کنترلرهای قبلی شرکت تغییر کرده و براساس تصاویر به‌نظر می‌رسد که آنتن فیزیکی ندارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.