تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 1, 2020
12:06 جمعه، 12ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111361

شرکت ملی پست فعالیت‌های خود برای تکمیل سکوی تجارت الکترونیکی را آغاز کرد

شیوع کرونا در کشور ازاواخر سال گذشته سبب شد تا بسیاری از فعالیت‌ها و همکاری‌ها و عقد قراردادها با لغو یا با تاخیر روبرو شوند. یکی از این فعالیت‌ها ایجاد سکوی تجارت الکترونیکی شرکت ملی پست بود که از خرداد ماه سال گذشته در دستور کار این شرکت قرار گرفت و شرکت پست تصمیم داشت تا با همکاری بخش خصوصی به کسب‌وکارها و مشتریان خدمات جدید عرضه کند؛ اما عقد قرارداد با کسب‌وکارها برای آغاز همکاری در این پلتفرم به تعویق افتاد. حال عضو هیات مدیره شرکت پست اعلام کرد که در روزهای اخیر دوباره جلسات برای این همکاری از سرگرفته شد و آنها قصد دارند تا پایان تابستان قراردادهای همکاری را منعقد و تا پایان امسال نیز فراخوان‌های جدید منتشر کنند. این شرکت همچنین پس از ماه رمضان همکاری و انعقاد قرارداد با شتاب‌دهنده‌ها و حمایت از استارت‌آپ‌هایی که ایده‌های مرتبط با پست دارند را آغاز می‌کند.
 
 خرداد ماه سال گذشته شرکت ملی پست راه‌اندازی سکوی تجارت الکترونیکی  به عنوان یک پلتفرم ارائه خدمات جدید پستی به کسب‌وکارها و مشتریان پستی را در دستور کار خود قرار داد. ۱۰ سرویس اصلی پستی از طریق این پلتفرم ارائه خواهد شد و ۹۸ سرویس دیگر نیز زیرمجموعه این سرویس‌ها به شمار می‌آیند. این شرکت همچنین قصد دارد برای ایجاد این پلتفرم با بخش خصوصی همکاری کند به همین خاطر سال گذشته ۸ فراخوان در زمینه پیام‌رسان‌های سازمانی، سامانه‌های دانشگاهی، نقشه بومی، مراکز تماس، پورتال فروش، قبول یا جمع‌آوری از مقر مشتری، فروش داده‌های کدپستی،درگاه اتصال به کارپوشه ایرانیان را منتشر کرد. به گفته عضو هیات مدیره شرکت ملی پست قرار بود قراردادهای همکاری با کسب‌وکارها پیش از تعطیلات عید منعقد شود که مسائلی چون انتخابات مجلس یازدهم و سپس شیوع کرونا در کشور در این فعالیت تاخیر ایجاد کرد. حال محمدرضا قادری از آغاز دوباره برگزاری جلسات با کسب‌وکارها در روزهای اخیر برای ایجاد سکوی تجارت الکترونیکی خبر داد و به پیوست گفت: «ما از اوایل سال گذشته فراخوان‌های همکاری در سکوی تجارت الکترونیکی را منتشر کردیم. با کسب‌وکارهایی که اعلام آمادگی کرده بودند، جلسه‌هایی برگزار و مدل‌های همکاری را با آنها ارزیابی کردیم. اما این کار خیلی زمانبر بود چون حدود ۸ فراخوان منتشر کرده بودیم و به طور همزمان کار را پیش می‌بردیم.»
 
 
قادری ادامه داد: «از نظر حقوقی هم باید چارچوب همکاری و زیرساخت‌هایی را فراهم می‌کردیم؛ اما چون در این زمینه تجربه اندکی داشتیم، باید مطالعات بیشتری روی این موارد صورت می‌گرفت. در نهایت مدل‌های تجاری مشخص شدند. البته شرکت پست هم برای آغاز همکاری با کسب‌وکارهای دیگر نیاز داشت سامانه‌ نرم‌افزاری خود را به روزرسانی کند که سال گذشته این اقدامات هم صورت گرفت.»
 
او همچنین بیان کرد: «وقتی قصد داشتیم از کسب‌وکارها برای انعقاد قرارداد دعوت کنیم، ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرد و این موضوع به سرانجامی نرسید؛ اما امسال دوباره جلسات را با کسب‌وکارها برگزار کردیم و در ماه‌های آتی شرکت‌ها را به نوبت دعوت و قرارداد منعقد می‌کنیم.»
 
به گفته قادری برنامه شرکت پست این است تا پایان تابستان فراخوان‌هایی که سال گذشته منتشر کردند را به نتیجه برسانند. او همچنین تاکید کرد: «پس از تعیین تکلیف فراخوان‌های سال گذشته،حدود ۸ فراخوان‌ جدید دیگر منتشر می‌کنیم و دور جدید مذاکره و همکاری با شرکت‌های جدید را در دستور کار داریم. قصد داریم تا پایان امسال سرویس‌های اصلی سکوی تجارت الکترونیکی تکمیل شود.»
 
قادری همچنین تاکید کرد که وقتی صحبت از همکاری با استارت‌آپ‌ها است، یعنی کسب‌وکارهایی که به بلوغ رسیدند و محصول و ساختارشان باثبات است چون آنها قرار است شرکای کاری شرکت پست شوند و به کسب‌وکارهای دیگر سرویس عرضه کنند.
 
او در ادامه به همکاری با شتاب‌دهنده‌ها و حمایت از استارت‌آپ‌هایی که ایده‌های مرتبط با پست دارند اشاره و بیان کرد: « ۶ ماه مدل‌‌های مختلف همکاری را بررسی و طرحی را آماده کردیم و حتی به استان‌ها هم این طرح ابلاغ شده است. براساس این طرح پس از ماه رمضان در سراسر کشور از شتاب‌دهنده‌ها دعوت و قراردادهای همکاری منعقد می‌کنیم تا استارت‌آپ‌هایی که قصد دارند کسب‌وکاری در حوزه پست راه‌اندازی کنند دراین شتاب‌دهنده‌ها مورد حمایت قرار بگیرند.»
 
قادری در ادامه اضافه کرد: «برخی از استان‌ها هم شتاب‌دهنده ندارند، با پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد موجود قرارداد منعقد می‌کنند. تا پایان تابستان این طرح عملیاتی شده و استارت‌آپ‌ها جذب شتاب‌دهنده‌ها می‌شوند. ما با شتاب‌دهنده‌هایی همکاری می‌کنیم که مجوز رسمی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت کرده باشند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.