اپراتورها

تلفن همراه

فناوری

May 2, 2020
10:29 شنبه، 13ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111367

کسب و کارهای دنیا تحت تاثیر تاخیر در راه اندازی 5G

ICTna- اپراتورهای موبایل، تامین کنندگان شبکه و تحلیلگران درباره تاخیر در راه اندازی شبکه های 5G به دلیل شیوع ویروس کرونا هشدار داده اند.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این هشدار پس از آن مطرح شد که کسب و کارها درآمدهای سه ماهه نخست خود در سال 2020 را گزارش دادند و در آن بر تاثیر بحران پیش رو تاکید کردند.
 
5G Capture.PNG
 
تاثیر کامل پاندمی تا ماه ژوئن 2020 به طور دقیق مشخص نخواهد شد اما درحال حاضر به نظر می رسد وضعیت در آمریکا برای راه اندازی 5G در وضعیتی به مراتب بهتر از اروپا است و چین هم به تدریج به روال عادی خود بازگشته است.
نگرانی ها درباره تاثیر پاندمی کووید 19 روی راه اندازی شبکه های 5G جدید نیست. با این همه هواوی هشدار داده است که راه اندازی 5G اروپا به طور قطع در ماه مارس با تاخیر مواجه شده هرچند که تاثیر آن در بریتانیا قابل توجه نبوده است.
 
این درحالی است که بسیاری از مزایده های طیف فرکانسی در تعدادی از کشورهای اروپایی شامل پرتغال، اتریش، اسپانیا، فرانسه و جمهوری چک به تاخیر افتاده است اما هرچه کسب و کارهای بیشتری درباره تاثیر ویروس کرونا روی درآمدهای شان گزارش می دهند، تصویر تاثیر کلی آن شفاف تر می شود.
 
کسب و کارهای حول و حوش طیف 5G درحال حاضر درباره تاخیرهای بالقوه هشدار داده اند. برای مثال سامسونگ گفته است که سرمایه گذاری روی شبکه های 5G به صورت محلی و بین المللی به دلیل تاثیرهای نامشخص کووید 19 یا کاهش یافته یا با تاخیر مواجه شده است.
این درحالی است که اریکسون و نوکیا، دو شرکت از سه شرکت بزرگ تامین کننده تجهیزات شبکه در کنار هواوی درباره تاخیرها هشدار داده اند. بورج اخلوم، مدیرعامل اریکسون در این باره گفته است: شیوع کووید 19 و به دنبال آن اقدامات صورت گرفته از سوی دولت ها به منظور کند شدن سرعت شیوع، تحویل خدمات و تامین تجهیزات را به دلیل اجرای طراح های قرنطینه و محدودیت مسافرت در بسیاری از کشورها بسیار سخت کرده است.
 از سوی دیگر، راجیو سوری، مدیرعامل نوکیا هم تصریح کرده است که به طور قطع ارایه خدمات در اروپا با تاخیر مواجه خواهد بود.
 
میزان تاثیرات در هر منطقه متغیر است. درحالیکه راه اندازی شبکه های 5G در برخی کشورهای اروپایی با تاخیر مواجه شده، در برخی مناطق هم رشد یافته است. بطوریکه مدیرعامل اریکسون در این باره گفته است: برخی کشورها سرمایه گذاری در ظرفیت سازی برای 5G و 4G را در پاسخ به پاندمی افزایش داده اند و رشد 5G در چین هم براساس آنچه انتظار می رفت، پیش می رود.
 
برنامه راه اندازی 5G در آمریکا هم کمابیش طبق روال قبلی است بطوریکه کریستیانو آمون، مدیرعامل کوالکام قبول کرده است که برخی تاخیرات جزئی در برخی مناطق رخ داده است اما ورایزون با کمی خوش بینی می گوید که در ایالات متحده برخی اپراتورها از برنامه ریزی های صورت گرفته جلوتر هم هستند و احتمالا از مزایای ترافیک کمتر هم بهره مند می شوند.
این درحالی است که AT&T هشدار داده است که موضوعات لجستیکی که خارج از کنترلش است، احتمالا موجب کاهش سرعت توسعه 5G این کمپانی خواهد شد ما تاثیر آن هنوز به طور کامل شفاف نیست.
 
در نهایت، تاثیر کامل این پاندمی هنوز ناشناخته است و هنوز مشخص نیست مزایده های طیف فرکانسی اروپا چه زمانی برگزار خواهد شد یا دولت ها چه زمانی محدودیت ها را برخواهند داشت تا توسعه فیزیکی زیرساخت ها تسهیل شود. و در میانه عدم اطمینان اقتصادی ایجاد شده توسط این بحران و مردم حبس شده در خانه ها، جای تعجب نیست که کسی بتواند بطور کامل به برنامه ریزی های قبلی برای اجرای شبکه ها در زمان مقرر شده متعهد بماند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.