تحلیل بازار

تلفن همراه

گوشی

May 2, 2020
12:04 شنبه، 13ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111388

افت بی‌سابقه فروش گوشی‌های هوشمند در پی همه‌گیری ویروس کرونا

همه‌گیری ویروس کرونا موجب شده تا بازار گوشی‌های هوشمند، بیشترین میزان افت فروش را در طی یک سه ماهه تجربه کند.
 
نتایج بررسی مراکز تحقیقاتی Counterpoint و Canalys، این افت فروش در بازارهای جهانی را برابر با 13 درصد عنوان کردند. شرکت Counterpoint، این کاهش فروش برای کشور چین را برابر با 27 درصد و Canalys نیز برابر با 18 درصد پیش‌بینی کردند.
 
این اعداد ارقام، به خوبی بیانگر اوضاع و شرایط بازار گوشی‌های هوشمند هستند. در واقع، برای اولین بار از سال 2014 میلادی تا به امروز است که میزان ارسال گوشی‌ها کمتر از 300 میلیون دستگاه عنوان شده است که در این میان، تقاضا برای خرید گوشی در چین از دیگر کشورها کمتر بوده است.
 
گروه تحقیقاتی Counterpoint طی بیانیه‌ای در این خصوص نوشت: در این سه ماهه جاری، ویروس کووید 19 در کشورهای زیادی از جهان گسترش یافت و بدنبال آن، محدودیت‌های سفت‌وسختی برای مردم در پی داشت. اینجا بود که اختلال از عرضه به سمت تقاضا حرکت کرد.
 
سامسونگ، هواوی و اپل بیشترین میزان افت فروش را در سه ماهه نخست سال 2020 تجربه کردند که در این میان، میزان کاهش فروش اپل به نسبت دو شرکت دیگر کمتر بود. هر دو شرکت Counterpoint و Canalys، از شیائومی‌به عنوان شرکت چهارم یاد کردند که افت فروش 10 درصدی را تجربه کرد.

بن استانتون، از تحلیلگران مرکز تحقیقاتی Canalys در این خصوص گفت: تقاضا برای خرید گوشی‌های جدید با کاهش چشمگیری همراه بوده است. در ماه فوریه، یعنی زمانی که ویروس کرونا سایه خود را بر کشور چین انداخته بود، تولیدکنندگان در پی تعطیلی کارخانه‌ها، نگران عدم تحویل به موقع محصولات خود بودند. اما در ماه مارس، وضعیت برعکس شد به نحوی که فرآیند تولید به روند عادی بازگشت اما نیمی‌از جهان خانه‌نشین شدند و فروش گوشی‌ها به شدت افت کرد.
 
به گفته محققان، کاربران این روزها در خریدهای با احتیاط بیشتری عمل می‌کنند و از خریدهای غیرضروری اجتناب می‌کنند که این مسئله در خصوص خرید گوشی‌های هوشمند نیز مشاهده شده است. با این رویه، چرخه تعویض گوشی‌ها احتمالا طولانی‌تر خواهد شد و کاربران مدت زمان بیشتری را با گوشی‌هایی که اکنون در اختیار دارند، کار می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.