اپلیکیشن

تلفن همراه

May 2, 2020
14:39 شنبه، 13ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111392

کدام کشورها با اپلیکیشن، کرونا را ردیابی می‌کنند؟

در بحبوحه افزایش شیوع کرونا در سراسر جهان، برخی از کشورها با توسعه اپلیکیشن هایی، سفر این ویروس منحوس در سراسر کشور را ردیابی کرده و با کسب اطلاعات و داده های بدست امده گسترش بیماری کووید ۱۹ را تحت کنترل گرفتند.
 
به گزارش ایران آنلاین ، کشورهایی نظیر استرالیا، چین، سنگاپور، ایتالیا، کره جنوبی، هند و آلمان با کمک اپلیکیشن ردیاب به جنگ کووید- ۱۹ رفته و تلاش کردند تا به گونه ای فناوارنه این ویروس مرگبار را مهار کنند.
 
استرالیا
 
یکی از کشورهای پیشتاز در مقابله فناوارنه با کرونا استرالیا است. چرا که این کشور از همان روزهای نخستین شیوع کرونا، طرح ایجاد و توسعه اپلیکیشن ردیاب کرونا را در اولویت قرار داده و در نهایت برنامه خاصی را برای ردیابی افراد مبتلا به کووید ۱۹ طراحی کرده و در اختیار مردم قرار داد .این اپلیکیشن که بر مبنای نرم‌افزار سنگاپوری "" Tracetogether ساخته شده، در تلفن همراه کاربران نصب شده و شماره تلفن های افراد در تماس با کاربر را ثبت کرده و در اختیار مسئولین بهداشتی می گذارد. به این ترتیب مقامات بهداشتی به سهولت افراد مبتلا و ناقل به کرونا را شناسایی کرده و تدابیر لازم برای مهار این بیماری را می اندیشند. آخرین آمار منتشر شده نشان می دهد که تاکنون بیش از یک میلیون نفر در استرالیا از دانلود این اپلیکیشن استقبال کرده اند.
 
چین
 
چین از همان ابتدای شیوع کرونا، اپلیکیشن "ردیاب تماس نزدیک" (close contact detector) را منتشر کرده و در اختیار شهروندانش قرار داد. کاربران یک کد " QR" را در این نرم افزار اسکن کرده و پس از ارائه مشخصات فردی از جمله نام، شماره تلفن و شماره شناسه دولتی ، درخواست اطلاعاتی نظیر تماس نزدیک با فرد مبتلا و یا ناقل کرونا کرده و پس از کسب اطلاعات در صورت مشاهده وضعیت مشکوک خود را به مراکز پزشکی برای انجام تست کرونا معرفی می کردند. رنگ کدهای کیو آر، آزادی افراد برای جابجایی و سفر را نیز تعیین می کند؛ بدین ترتیب که دارندگان کد سبز مجاز به سفر در استان ها بوده؛ دارندگان کد کهربایی رنگ، مجاز به مسافرت نبوده و دارندگان کد قرمز نیز تحت درمان و قرنطینه قرار می گیرند.
 
سنگاپور
 
اپلیکیشن TraceTogether در سنگاپور، با تبادل سیگنال ها از راه دور، بین تلفن همراه کاربران کار می کند. این فناوری تمامی کاربران را تا فاصله دو متری تشخیص داده و به مقامات پزشکی و بهداشتی این امکان را می دهد تا افراد مبتلا به کرونا را شناسایی کنند. برای بهره گیری از این ردیاب تنها کافی است کاربران اپلیکیشن TraceTogether را در تلفن همراه خود نصب کرده و از تماس با افراد مشکوک و یا مبتلا به کرونا مطلع شوند. دولت سنگاپور اعلام کرده است داده های ذخیره شده در تلفن همراه کاربران رمزگذاری شده و به اطلاعات دیگری نظیر مکان کاربر دسترسی نخواهند داشت.
 
ایتالیا
 
ایتالیا اواخر ماه گذشته به منظور آمادگی کشور برای لغو قرنطینه سراسری، اپلیکیشن ردیاب تماس با مبتلایان به کرونا ویروس را آزمایش کرد. دامنیکو آرکوری،‌ کمیسر ویژه دولت در امور ضربتی ویروس کرونا گفت: تلاش می‌کنیم تا این اپلیکیشن ردیابی تماس را در برخی مناطق ایتالیا آزمایش کنیم". وی افزود: "ما قصد داریم پس از آموزش‌های منطقه‌ای، این نرم‌افزار را در اختیار تمامی شهروندان در سراسر کشور قرار داده و آن را ستون راهبرد درازمدت در دوران پسا قرنطینه قرار دهیم ». نصب این اپلیکیشن در تلفن همراه کاربران کاملا اختیاری بوده و دولت قول داده است که حریم خصوصی و اطلاعات شخصی تمامی کاربران به گونه ای کاملا امن حفظ شود.
 
کره جنوبی
 
کره جنوبی به عنوان یکی از کشورهای موفق در مقابله و مهار پاندمی کرونا، با سیستم ردیابی تماس تلفنی شهروندان، هوشمندانه این بیماری را تحت کنترل گرفته است. در این سیستم ردیابی، کاربران اپلیکیشن ردیاب کرونا را در تلفن همراه خود نصب کرده و ردیابی حرکات خود را برای مهار کرونا به دولت می سپارند. در این مدل ردیابی، ۲۸ سازمان دولتی اعم از ادارت و مراکز پلیس، اپراتورهای تلفن هوشمند، ۲۲ شرکت کارتهای اعتباری، تمامی حرکات افراد را ردیابی کرده و اطلاعات و داده های بدست امده را در اختیار دولت قرار می دهند. به محض تماس افراد با افراد آلوده به کرونا، مراکز بهداشتی مطلع شده و از کاربر درخواست می شود تا به مرکز بهداشتی مراجعه کرده و تست بدهد. چنانچه تست فرد موردنظر مثبت باشد بلافاصله به مراکز درمانی اعزام می شود. از افراد مشکوک نیز درخواست می شود تا خود را به مدت ۱۴ روز قرنطینه کرده و به هیچ وجه در مکانهای عمومی حاضر نشوند.
 
هند
 
دولت هند نیز برای ردیابی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ ، اپلیکیشنی با نام AarogyaSetu راه اندازی کرده است. طبق گفته مقامات ، این اپلیکیشن تا حال حاضر ۷۵ میلیون بار دانلود شده است. این برنامه در ۱۱ زبان طراحی شده و در دو سیستم عامل Andriod و iOS قابل نصب است. این سیستم نیز همچون سیستم های ردیاب دیگر در کشورهای دیگر از بلوتوث استفاده کرده و تمامی تماس ها با افراد مبتلا به کرونا را ردیابی کرده و به کاربر اطلاع می دهد.
 
آلمان
 
دولت آلمان نیز برای مهار کرونا اپلکیشن ردیابی کرونا را در برلین مورد ازمایش قرار داده و پس از تایید نتایج قرار است در تمامی کشور به اجرا گذاشته شود. اما مشکل اینجاست که مردم آلمان اغلب به رصدها و نظارت های دیجیتالی در این کشور مشکوک بوده و هیچ اعتمادی ندارند. به همین دلیل از همان ابتدای طراحی این اپلیکیشن، نقض حریم شخصی شهروندان به جد مطرح شده و مخالفت های زیادی را نیز در پی داشت. تا جایی که "کریستین لامبرشت" وزیر دادگستری آلمان اعلام کرد که ردیابی کرونا به کمک این اپلیکیشن ها تنها درصورت داوطلبانه بودن به‌اجرا گذاشته می‌شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.