اپلیکیشن

تلفن همراه

May 2, 2020
16:30 شنبه، 13ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111406

وزیر آموزش و پرورش: اپلیکیشن شاد هیچ ربطی به روبیکا ندارد

 
 
وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد برخلاف انتشار برخی شایعات اپلیکیشن شاد هیچ ارتباط و ربطی به اپلیکیشن روبیکا ندارد و یک محصول کاملا جدید است که بر اساس نیازهای این وزارتخانه توسط همراه اول توسعه داده شده است. به گفته او تاکنون بیش از ۹۷ درصد مدیران مدارس دولتی و غیرانتفاعی در سراسر کشور به این برنامه پیوستند و این روند کماکان ادامه دارد.
 
«محسن حاجی میرزایی» در گفتگویی که با روزنامه سازندگی داشته اعلام کرده که آنها در ابتدا برای راه‌اندازی اپلیکیشن شاد با پیام‌رسان‌های داخلی تعامل برقرار کردند ولی همواره این تردید را داشتند که این پیام‌رسان‌ها پاسخگوی نیاز آنها نباشند. به گفته حاجی میرزایی پیش از اپلیکیشن شاد برنامه‌هایی همچون «سینا روبیک» در جریان کار وزارت آموزش و پرورش بوده که بیشتر محصولات کمک آموزشی بودند و نه اینکه کاملا آموزش کشور را در دست بگیرند و برای همین شرایط این بار کاملا فرق داشته است:
 
«ما نیازمند یک محیط کاملا ایزوله و امن برای دانش آموزان بودیم و هیچ‌یک از آنها لااقل در مدت کوتاه نمی‌توانستند چنین محیطی را برقرار نمایند.»

 
این ادعا در حالی مطرح می‌شود که مدیران پیام‌رسان‌های بومی پیش‌تر اعلام کرده بودند که به درخواست آموزش و پرورش، یک بخش کاملا ایزوله و جدا در اپلیکیشن‌های خود ترتیب داده بودند. هرچند حاجی میرزایی تنها این موضوع را دلیل عدم همکاری با پیام‌رسان‌های بومی عنوان نکرده و در ادامه صحبت‌های خود گفته «پیام‌رسان‌های بومی باید زیر بار تست فنی می‌رفتند که در کوتاه مدت نمی‌توانستند این شرایط را فراهم سازند.» البته ساخت و تست فنی اپلیکیشن شاد هم در مدت بسیار کوتاهی صورت گرفت.
 
حاجی میرزایی در ادامه این گفتگو تاکید کرده که آنها در نهایت به ساخت یک اپلیکیشن اختصاصی روی آوردند؛ اپلیکیشنی که کار همراه اول بوده و در واقع «کپی تقویت شده همان چیزی است که در روبیکا به کار گرفته شده هرچند هیچ اتصال و ارتباطی با روبیکا ندارد.» به گفته وزیر آموزش و پرورش، تعاملات بین دانش آموزان و معلمان نیاز به ظرفیت فنی بالایی دارد و تست شبکه شاد با کمک گروهی در دانشگاه صنعتی شریف انجام شده است.
 
به گفته حاجی میرزایی این برنامه یک نوع ساختار درختی دارد که در آن هر دانش آموز که در شبکه ثبت نام کرده باشد پس از احراز هویت وارد کلاس آنلاین خود می‌شود.او می‌گوید تا به امروز بیش از ده میلیون از چهارده میلیون دانش آموز سراسر کشور در شبکه شاد حضور پیدا کرده‌اند و این آمار در بین معلمین بیشتر است چرا که ۷۵ درصد مدرسین تاکنون در این شبکه ثبت نام کرده‌اند. او دلیل نپیوستن برخی مدارس و دانش آموزان به این سیستم را چنین عنوان کرده است: «ممکن است در جایی باشند که به اینترنت یا تلفن‌های همراه دسترسی نداشته باشند.» به گفته حاجی میرزایی، مدیران مدارس مکلف شده‌اند تا دلیل عدم عضویت دانش‌آموزان و معلمین را پیگیری نمایند: «پس از جمع آوری این اطلاعات، راه‌حلی برای این موضوع در نظر خواهیم گرفت.»
 
حاجی میرزایی در این مصاحبه تاکید کرده که اپلیکیشن شاد هیچ هزینه‌ای برای وزارت آموزش و پرورش نداشته و تمامی هزینه‌ها توسط همراه اول «اهدا شده» و مقرر شده تا ۱۵ سال خدمات فنی و مهندسی مورد نیاز را تامین نماید.
 
به گفته حاجی میرزایی، در نهایت اپلیکیشن شاد می‌تواند ۶۰ درصد از دانش آموزان کشور را پوشش دهد و باقی دانش آموزان را باید از روش‌هایی چون برنامه آموزشی در صدا و سیما پیش برد. به گفته وزیر آموزش و پرورش آنها تصمیم دارند با کمک وزارت ارتباطات برای مناطقی که به اینترنت دسترسی ندارند نیز اقداماتی انجام دهند. او همچنین می‌گوید که ظرفیت محدود بودجه امسال آموزش و پرورش به آنها اجازه نمی‌دهد تا وسایلی چون تبلت را در اختیار دانش آموزان محروم قرار دهند: «اما مذاکراتی هم در راه است که باید ببینیم تکلیف‌شان چه می‌شود.» به نظر می‌رسد منظور حاجی میرزایی در رابطه پروژه واردات تبلت دانش‌آموزی با همکاری وزارت ارتباطات باشد که اخیرا توسط معاون وی مطرح شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.