اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

May 3, 2020
10:59 یکشنبه، 14ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111413

دوستی اینستاگرام و کتاب

 
 
نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد عضویت در صفحات مربوط به کتاب در اینستاگرام باعث گرایش کاربران آن‌ها به کتابخوانی می‌شود.
 
 افراد عموما هنگامی که کتاب جالبی را مطالعه می‌کنند و از آن لذت می‌برند، آن را به اطرافیان خود معرفی می‌کنند. با گسترش فناوری‌ها و رونق شبکه‌های اجتماعی مجازی، این رسانه‌ها بستری مناسب برای اشتراک علایق به شمار می‌آیند. بسیاری از افراد از این رسانه‌ها برای معرفی فیلم و کتاب استفاده می‌کنند. محققان در پژوهشی نقش شبکه‌های اجتماعی در ترویج فرهنگ کتابخوانی را بررسی کرده‌اند.
 
در این پژوهش که توسط سید محمد دادگران، استادیار دانشگاه صداوسیما، رها خرازی آذر، استادیار دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و فرحناز دبلشکی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده، آمده است: «هدف اصلی این پژوهش شناخت نقش شبکه اجتماعی اینستاگرام در ترویج فرهنگ کتابخوانی است. فرضیه اصلی این مطالعه این است که بین محتوای صفحات مربوط به کتاب در شبکه اجتماعی اینستاگرام و افزایش گرایش کاربران آن‌ها به کتابخوانی رابطه وجود دارد.»
 
نویسندگان این مقاله می‌گویند: «در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری عبارت است از کلیه کاربران حاضر دارای حساب کاربری در صفحه اینستاگرام در زیر مجموعه "کتابدونی" که در زمان انجام تحقیق ۳۸ هزار نفر هستند. حجم نمونه ۳۸۰ نفر برآورد شد. به دلیل آنلاین بودن پرسشنامه‌ها و باز بودن سایت، تعداد ۴۱۸ نفر از کاربران (دنبال‌کننده‌ها) کتابدونی به سایت مورد نظر مراجعه کردند و به پرسشنامه‌ها پاسخ دادند.»
 
در بخش دیگری از این مقاله آمده است: «یافته‌های حاصل از این پژوهش نشانگر این است که حدود ۸۰.۳ درصد از افراد پاسخگو چندین بار در روز به اینستاگرام سر می‌زنند. در رابطه با مهم‌ترین مشکل استفاده از اطلاعات مربوط به کتاب در اینستاگرام، سرعت کم اینترنت، نبود آزادی بیان، به روز نبودن اطلاعات، بارگذاری اطلاعات و ضعف در نرم‌افزار به ترتیب به عنوان گزینه‌های مربوط به مهم‌ترین مشکل در رابطه با استفاده از اطلاعات مربوط به کتاب در اینستاگرام انتخاب شده‌اند.»
 
بنا بر نتایج این پژوهش، در مورد تاثیر وجود نهادهای کتابخانه‌محور در اینستاگرام بر ترویج فرهنگ کتابخوانی، ۹۳.۹ درصد از پاسخگویان وجود نهادهای کتابخانه‌محور مانند کتابخانه ملی و نهاد کتابخانه‌های عمومی در شبکه اجتماعی اینستاگرام را بر ترویج فرهنگ کتابخوانی موثر دانسته‌اند.
 
در این پژوهش آمده است: «۸۵.۹ درصد از پاسخگویان به منابع چاپی برای مطالعه علاقه‌مندند و ۱۴.۱ درصد از پاسخگویان به منابع الکترونیک و آنلاین برای مطالعه علاقه دارند.»
 
به عقیده نویسندگان این مقاله، در بررسی صفحات مربوط به کتاب در این شبکه‌ها، عدم مشارکت کتابخانه‌های بزرگ و نهادهای مرتبط با کتاب، به خوبی احساس می‌شود. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد صفحات مربوط به کتاب در اینستاگرام برای کاربران بی‌هدف یا هدفمند شبکه‌های اجتماعی مقصد جذابی است و به خصوص نسل جوان اوقات زیادی را در این شبکه‌ها سپری می‌کنند.
 
به طور کلی، یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که عضویت در صفحات مربوط به کتاب در اینستاگرام باعث گرایش کاربران آن‌ها به کتابخوانی می‌شود. اکثر پاسخگویان گفته‌اند که معرفی و نقد کتاب جدید در اینستاگرام آن‌ها را به خواندن آن‌ها ترغیب می‌کند.
 
این مقاله در بیست و دومین شماره ششمین دوره‌ نشریه راهبرد اجتماعی فرهنگی منتشر شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.