اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

فناوری

May 4, 2020
12:31 دوشنبه، 15ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111480

درآمد 7هزار میلیارد تومانی کشور در صورت آزادسازی باندهای فرکانسی 700 و 800 مگاهرتز

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، فرکانس باند ۷۰۰ و ۸۰۰ که توسط صدا و سیما اشغال است را منابع ملی دانست و گفت: واگذاری این فرکانس ها به مخابرات درآمدی هفت هزار میلیارد تومانی برای کشور به دنبال خواهد داشت.
 
Sadeghi Majles.jpg
 
افزایش 100 درصدی مصرف اینترنت در کشور با شیوع ویروس کرونا
محمود صادقی با اشاره به نامه ۱۲۸ استاد برجسته دانشگاه به صداوسیما در خصوص ضرورت آزادسازی فرکانس باند ۷۰۰ و ۸۰۰ که منجر به افزایش سرعت و کیفیت اینترنت تلفن همراه مردم می‌شود، اظهار کرد: بررسی این موضوع در مجلس سابقه‌دار است به طوریکه نمایندگان در زمان بررسی ششم و بودجه سال 99 طرحی را در این باره تدوین و پیشنهاد کردند که البته با رأی مثبت مواجه نشد.
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: پیش از این صدا و سیما از سیستم‌های آنالوگ استفاده می‌کرد و این فرکانس‌ها مورد استفاده صدا و سیما بوده است اما طی چند سال گذشته که صدا و سیما از سیستم‌های آنالوگ به دیجیتال روی آورد، عملاً استفاده از این فرکانس‌ها بلا استفاده شده است.
 
استفاده صدا و سیما از فرکانس باند 700 و 800 تنها 12.5 درصد است
 
وی با بیان اینکه صدا و سیما به بهانه نیاز داشتن این سیگنال‌ها، فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ را واگذار نمی‌کند، تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان نیاز و استفاده صدا و سیما از این فرکانس‌ها در حد 12.8 درصد است.
 
صدا و سیما در اجلاس ITU متعهد به واگذاری فرکانس‌ها شده است
 
وی یادآور شد: اتحادیه بین المللی مخابرات(ITU) نیز توصیه کرده است که کشورها باید این فرکانس‌ها را برای توسعه زیرساخت‌های شبکه مخابرات و پهنای باند اینترنت در اختیار مخابرات قرار دهند. حتی در زمان رئیس وقت سازمان صدا و سیما آقای علی عسکری معاون فنی سازمان صدا و سیما بوده و در یکی از اجلاس‌های ITU حضور داشته است.
 
صادقی با بیان اینکه صدا و سیما به نوعی در این اجلاس‌ها متعهد به واگذای فرکانس‌های 700 و 800 شده است، اضافه کرد: بنابراین مسئله سیگنال‌ها فقط یک مسئله ملی نبوده بلکه وجه بین المللی هم دارد.
 
درآمد 7 هزار میلیارد تومانی حاصل از واگذاری فرکانس‌های برای کشور
 
رئیس فراکسیون شفاف سازی مجلس با یادآوری اینکه آزادسازی فرکانس‎های 700 و 800 برای کشور درآمدزا بوده و از اموال عمومی به شمار می‌آید، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که درآمد درآمد حاصل از واگذاری این باندها هفت هزار میلیارد تومان است.
 
طرح نمایندگان درباره واگذاری فرکانس‌ها چه بود؟
 
وی ادامه داد: طرح نمایندگان این بود که این درآمد سالانه در ردیف درآمدی معین درج و معادل 30 درصد آن بابت بازسازی شبکه پخش دیجیتال و کمک به برنامه‌سازی به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و 50 درصد به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تأمین زیرساخت‌های دولت الکترونیک و کمک به هوشمندسازی مدارس، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و در قالب ردیف تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، و 20 درصد از درآمد آن به بیماری های خاص اختصاص یابد.
 
فرکانس‌ها از دید فقهی جزو اموال عمومی کشور محسوب می‌شود
 
صادقی با تأکید بر اینکه این موضوع یک مسئله ملی است و باید در سطح کلان در هیأت دولت با حضور رئیس سازمان صدا و سیما حل و فصل شود، گفت: این سیگنا‌ل‌ها از دید فقهی جز انفال عمومی به شمار می‌آیند و تصرف آن خلاف قانون و شرع است.
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: چنانچه توافقی بین وزارت ارتباطات و صدا و سیما صورت نگیرد، دولت می‌تواند در این راستا لایحه دو فوریتی ارائه کند تا منابع و مصارف آن طی اصلاحیه‌ای در مجلس معین شود.
 
استفاده از فیلترشکن‌ها حجم زیادی از پهنای باند را اشغال می‌کند
 
وی یادآور شد: امروز به دلایل مختلفی ترافیک پهنای باند در کشور ما در سطح بالایی قرار دارد که یکی از مهم‌ترین دلایل آن استفاده بی رویه از فیلترشکن‌ها است. وقتی اپلیکیشن‌ها از جمله تلگرام به دلایل مختلفی فیلتر می‌شوند، مردم مجبور به استفاده از فیلترشکن می‌شوند که این مسئله جدا از سایر تبعات دیگری که دارد، حجم ترافیک پهنای باند را به شدت اشغال می‌کند.
 
افزایش 100 درصدی مصرف اینترنت در کشور با شیوع ویروس کرونا
 
صادقی افزود: در وضعیتی که کرونا موجب تعطیلی بسیاری از مراکز علمی و خدماتی شده، میزان مراجعه و مصرف اینترنت مردم بالای 100 درصد افزایش یافته که همین مسئله نیز می‌طلبد به حجم استفاده از پهنای باند کشور بیفزاییم.
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تأکید کرد: یک مسئله ملی نباید درگیر این اختلافات سطح پایین شود و با توجه به مصرف دانش آموزان، دانشجویان، اساتید و حتی دولتمردان از اینترنت باید برای سهولت در کار این اختلاف هرچه سریع‌تر برطرف شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.