سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 4, 2020
15:03 دوشنبه، 15ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111493

مشکلات تخصیص ارز کالاهای آی‌تی به گردن تامین‌کنندگان سامانه نیما است

 بازار سخت‌افزار مدت‌هاست که با  مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند، از مشکلات واردات و ترخیص کالا گرفته تا قانون پرسروصدای ممنوعیت واردات برخی تجهیزات زیرساختی فاوا که با حرف‌وحدیث‌های زیادی پس از یک ماه لغو شد. اما با لغو شدن ممنوعیت واردات، مشکل اصلی فعالان این حوزه یعنی عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی همچنان پابرجاست. رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران، مشکلات مربوط به تخصیص ارز نیمایی را ناشی از عدم تامین‌کنندگان این ارز در صنعت پتروشیمی می‌داند.
 
محمدرضا فرجی تهرانی، رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران، عدم تامین ارز سامانه نیما به فعالان بازار آی‌تی که بر عهده یکی از پتروشیمی‌ها بوده را عامل اصلی مشکلات تخصیص ارز به این بخش بازار می‌داند. فرجی در مورد مشکلات تخصیص ارز به کالاهای آی‌تی به پیوست گفت: «قرار بوده تخصیص ارز نیمایی از طریق دوستان پتروشیمی تامین شود. اما به دلیل اینکه چین قرنطینه شد و معاملات پتروشیمی ما نیز با چین صورت می‌‌گیرد، این ارز از سمت پتروشیمی تامین نشده و هنوز وارد کشور نشده و آن ارزی هم که به کشور وارد شد بخاطر شرایط بحرانی به کالاهای بهداشتی تعلق گرفت.»
 
فرجی در واکنش به اظهارات واردکنندگان سخت‌افزار مبنی بر اینکه مشکل تخصیص ارز به آنها از پیش از ورود کرونا به کشور هم وجود داشته توضیح داد: «از بهمن ماه پیش یکی از کسانی که ارز را به سامانه نیما وارد می‌کرد، یکی از دوستان پتروشیمی بود که در تجارت چای هم نقش پررنگی داشت، به دلیل مشکلات نامعلومی که برایش پیش آمد نتوانست تعهدات خود را نسبت به سامانه نیما انجام دهد و خیلی از اعضای صنف ما نیز پولشان از بین رفت. خوشبختانه این شخص دستگیر شده اما ارز همچنان خارج از کشور مانده و معلوم نیست خودشان آن را بلوکه کرده‌اند یا مشکلات دیگری وجود دارد. به محض اینکه این پول وارد کشور شود مشکل دوستان نیز مرتفع می‌شود.»
 
رئیس اتحادیه فناوران رایانه در مورد روند تخصیص ارز امسال به کالاهای آی‌تی این‌طور توضیح داد: «امسال به خیلی از ردیف‌های کالایی ارزی تخصیص داده نشده است. ما با وزارت صمت در این مورد رایزنی کردیم تا مشکل‌ها و موانع برطرف شود و فعلا بانک‌ها اعلام کرده‌اند که به کالاهای ردیف ۲۲، ۲۳ و ۲۴ ارز تخصیص داده می‌شود اما میانگین ۳۵ تا ۴۰ روز طول می‌کشد. امیدواریم در رایزنی‌های آینده با بانک مرکزی بتوانیم این مدت را نیز کاهش دهیم. ما معتقدیم بانک مرکزی باید مجوز صادر کند برای صرافی‌هایی که حواله آزاد دارند. چرا که این حجم از مراودات مالی که در حال انجام است با چند صرافی مورد اعتماد بانک‌ها پیش نمی‌رود.»
 
او در مورد وضعیت واردات کالاهای آی‌تی در سال جدید گفت: «ابتدای سال ۹۹ به یک معضل خیلی بزرگی برخوردیم. تمام درخواست ثبت سفارش‌های کالای آی‌تی به دلیل اینکه نمونه تولید داخل در این زمینه داریم رد و به طبع آن ثبت سفارش نیز مردود اعلام می‌شد. در نهایت با نامه‌نگاری‌ها و مصاحبه‌هایی که انجام شد و صحبت‌های تلفنی و جلساتی که با آقای یدالله صادقی،‌ رئیس سازمان صمت تهران صورت گرفت، این دوستان متوجه شدند که یک اشتباه صورت گرفته و سریعا دستور باز شدن ثبت سفارشات را به تاریخ ۸ اردیبهشت ۹۹ دادند.» فرجی از ویرایش درخواست ثبت سفارش واردکنندگانی که درخواستشان با جمله «تولید داخل دارد» رد شده، خبر داد و گفت: «در جلسه چهارشنبه پیش مقرر شد این درخواست‌ها را ویرایش کنند و شماره ثبت سفارش را از طرف اتحادیه برای صمت ارسال کنند تا تاییدیه آن را صادر شود و بازار بیشتر از این با کمبود کالا مواجه نشود.»
 
او در مورد تغییرات قیمت در یک ماه گذشته با توجه به ممنوعیت واردات کالاهای آی‌تی اعلام کرد: «وقتی واردات متوقف می‌شود و عرضه و تقاضا با هم هم‌خوانی نداشته باشد قیمت کالا بالا می‌رود. اما خوشبختانه در صنف ما هیچ‌کس دنبال سودجویی از فرصت‌های این چنینی نیست و قیمت کالا در دو هفته گذشته تنها ۵ الی ۶ درصد افزایش داشت که آن‌ هم از سمت فروشندگان خرد صورت گرفت. اگر این اتفاق در صنف‌های دیگر می‌افتاد شاید کالا دو برابر گران می‌شد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.