تلفن همراه

تهرانی‌ها در گزارش کافه بازار بیشترین سهم را از بازی به خود اختصاص دادند

منبع: پیوست
سال ۹۸ در حوزه بازی،‌ سال تهرانی‌ها بوده چرا که طبق گزارش کافه بازار ۸۸ درصد از درآمد بازی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. این درحالیست که بیشترین سهم از توسعه‌دهندگان و بیشترین سهم از تعداد بازی فعال روی کافه‌بازار نیز به‌ترتیب با ۳۰/۲ درصد و ۳۶/۶ درصد از آن توسعه‌دهندگان تهرانی بوده است. خراسان رضوی در هر سه بخش درآمد بازی، سهم از توسعه‌دهندگان و تعداد بازی فعال، با اختلاف زیاد نسبت به استان تهران در رده دوم قرار دارد.
 
در انتهای سال ۹۸ بیش از ۱۸ هزار بازی فعال در دسترس کاربران بازار بوده که این تعداد بازی در ۱۲ دسته مختلف از جمله تفننی، اکشن، معمایی، امتیازی، رانندگی و غیره تقسیم‌بندی شده‌اند. در این بین دسته تفننی با ۱۸ ، اکشن با ۱۷ و معمایی با ۱۳ درصد پرمخاطب‌ترین دسته‌بندی‌های بازار بوده‌اند. طبق آمار کافه‌بازار در سال ۹۸، کاربران بیش از ۶۷۰ میلیون بار بازیها را دانلود یا به‌روزرسانی کرده‌اند. دسته‌های تفننی، رانندگی و اکشن بیشترین سهم از دانلود را در سال ۹۸ داشتند. با شروع فصل مدارس و شروع سخت‌گیری والدین، شاهد افت قابل توجهی در دانلود بازی‌ها هستیم. این میزان دانلود رفته ‌رفته زیاد می‌شود و دوباره در دی ماه با شروع فصل امتحانات با کاهش مواجه می‌شود.
 
 
نمودار تعداد دانلود بازی‌های هر دسته بر اساس ماه
 
سهم هر دسته از کل تعداد دانلود‌های بازی
 
 
 
نمودار میانگین امتیاز بازی‌های هر دسته و تعداد امتیاز
 
طبق این گزارش از ۷۸ میلیون امتیازی که در سال ۹۸ توسط کاربران ثبت شده، بیش از ۳۰ میلیون آن مربوط به بازیها بوده ‌است. بازیهای دسته کلمات و دانستنی‌ها، استراتژی و امتیازی به ترتیب بیشترین امتیاز ۵ و دسته‌های آموزش، ماجرایی و ورزشی کمترین امتیاز ۵ را گرفته‌اند. همچنین دسته کلمات و دانستنی‌ها با میانگین ۴/۶۴ بالاترین میانگین امتیاز را در بین سایر دسته‌بندی‌ها دارد. بیشترین تعداد امتیاز ثبت‌شده نیز در دسته‌های کلمات و دانستنی‌ها، تفننی و استراتژی است.
 
آن‌طور که در این گزارش آمده، بازی‌های دسته اکشن، بیشترین اشتراک خریدار را بین دسته‌های بازی دارند. ۱۳ درصد از کاربران بازی‌ها بیش از یک بازی را در این دسته خریداری کرده‌اند. بعد از دسته‌ اکشن، بازی‌های ماجرایی و رانندگی بیشترین اشتراک خریداران و بازی‌های امتیازی، شبیه‌سازی و معمایی کمترین اشتراک را بین فروشنده‌های مختلف دارند.
 
بیشترین تعداد بازی‌های پولی یا اشتراکی یا درون پرداختی در دسته بازی‌های کلمات و دانستی‌ها قرار دارند. دسته‌های امتیازی، معمایی و تفننی نیز بیشترین سهم از تعداد بازی‌های رایگان را دارند.
 
 
نمودار درصد خریداران بازی‌ها از تعداد فروشنده مختلف در دسته‌های مختلف
 
طبق گزارش کافه‌بازار، دسته‌های تفننی، امتیازی و رانندگی بیشترین تعداد نصب فعال را تا انتهای سال ۹۸ داشته‌اند. بازی‌های دسته کلمات و دانستنی‌ها که در سال ۹۷ در جایگاه سوم قرار داشت، با 24 درصد کاهش نصب فعال به جایگاه چهارم در سال ۹۸ رسید. بازی‌های دسته رانندگی نیز در جایگاه سوم بیشترین تعداد نصب فعال قرار گرفته است. همانند سال ۹۷، دسته‌های ماجرایی، شبیه‌سازی و آموزشی در سال ۹۸ هم به ترتیب کمترین تعداد نصب فعال را بین دسته‌های مختلف بازی‌ها داشتند.
 
اگرچه دسته آموزشی در جایگاه دهم بیشترین تعداد نصب فعال قرار دارد اما بیشترین رشد تعداد نصب فعال با ۵۰ درصد رشد نسبت به سال ۹۷ متعلق به همین است. پس از آن دسته‌های اکشن و ماجرایی هرکدام با ۳۴ درصد رشد نسبت به سال ۹۷، به‌طور مشترک در رده دوم بیشترین درصد رشد تعداد نصب فعال قرار گرفته‌اند. دسته‌های کلمات و دانستنی‌ها با ۲۴ درصد و دسته‌ استراتژی با ۲ درصد رشد منفی تنها دسته‌هایی هستند که در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ درصد رشد منفی در تعداد نصب فعال داشته‌اند.
 
 
نمودار بیشترین و کمترین رشد در نصب فعال دسته‌های مختلف بازی‌ها
 
بر اساس این گزارش، دسته‌ استراتژی، که در سال ۹۷ در جایگاه دوم بیشترین تعداد تراکنش قرار داشت با ۴۲ درصد رشد در سال ۹۸ به جایگاه نخست بیشترین تعداد تراکنش در بین دسته‌های بازی رسیده. همچنین دسته کلمات و دانستنی‌ها با ۴۰ درصد کاهش تعداد تراکنش از جایگاه نخست در سال ۹۷ به جایگاه دوم در سال ۹۸ رسیده است. دسته خانوادگی با حفظ جایگاه خود مانند سال ۹۷ در جایگاه سوم بیشترین تعداد تراکنش در بین دسته‌های مختلف بازی قرار دارد. دسته‌های تفننی، با ۲۳۳ درصد، ماجرایی با ۵۰ درصد و استراتژی با ۴۲ درصد رشد، بیشترین رشد تعداد تراکنش در بین دسته‌های مختلف بازی را تجربه کرده‌اند که باعث شده دسته تفننی از جایگاه ۷ در سال ۹۷ به جایگاه ۴ در سال ۹۸ و دسته ماجرایی از جایگاه ۱۲ به جایگاه ۱۱ برسد. بازی‌های دسته کلمات و دانستنی‌ها با ۴۰ درصد، بازی‌های آموزشی با ۲۹ درصد و دسته ورزشی با ۲۸ درصد به نسبت سال ۹۷ بیشترین کاهش تراکنش را در سال ۹۸ داشته‌اند.
 
 
نمودار بیشترین و کمترین رشد در تعداد تراکنش دسته‌های مختلف بازی‌ها
 
طبق ادعای کافه‌بازار، تاکنون نزدیک به ۲۰ هزار بازی در کافه‌بازار فروش داشته که از این تعداد ۷ هزار و ۷۰۰ بازی در سال ۹۸ فروش داشته است. از ۷ هزار و ۷۰۰ بازی فروشنده در سال ۹۸، هزار و ۶۰۰ بازی جدید هستند. ۵ هزار و ۵۰۰ بازی نیز که در سال ۹۷ فعال بوده‌اند، در سال ۹۸ فروش خود را ادامه داده‌اند. ۵۸۰ بازی فروشنده سال ۹۸ جزو بازی‌هایی هستند که بیش از یک سال غیرفعال بوده و در سال ۹۸ مجددا فعال شده و فروش داشته‌اند. تقریبا نیمی (۴۶ درصد) از بازی‌های فروشنده سال ۹۷، در سال ۹۸ هیچ فروشی نداشته و غیرفعال شده‌اند. این نرخ ریزش در مقایسه با ۵ سال گذشته افزایش داشته است.
 
 
نمودار ریزش و افزایش فروشنده بازی‌ها در سال‌های مختلف
 
در این گزارش آمده که بیش از ۶۵۰ هزار خریدار جدید در سال ۹۸ از بازی‌های فروشنده خرید کرده‌اند. از ابتدای فعالیت بازار تا انتهای سال ۹۸، بیش از ۳ میلیون و ۹۶۰ هزار نفر از بازیها خرید کرده‌اند که ۹۶۳ هزار نفر از آنها در سال ۹۸ هم فعال بوده‌اند. در بین خریداران بازی‌ها سال ۹۸، ۶۵۰ هزار نفر برای اولین بار از یک بازی خرید کرده‌اند. ۲۲۰ هزار نفر از خریداران سال ۹۷ نیز در سال ۹۸ فعال بوده و حدود ۹۳ هزار نفر از خریدارانی که بیش از یک سال فعال نبودند مجددا فعال شده و خرید انجام داده‌اند. حدود ۶۷۷ هزار خریدار بازی سال ۹۷ (۷۶ درصد کل خریداران آن سال) در سال ۹۸ ریزش داشته و خرید خود را تکرار نکرده‌اند. این نرخ ریزش تقریبا با ریزش در سال‌های ۹۷ و ۹۶ برابر بود.
 
 
نمودار ریزش و افزایش خریداران بازی‌ها در سال‌های مختلف
 
براساس گزارش کافه‌بازار، بازی «آمیرزا» با ۲ میلیون نصب در جایگاه نخست پرنصب‌ترین بازی‌های کافه‌بازار قرار دارد. بازی‌های «پاسورحکم»، «Quiz of Kings»، «فندق» و «کلاج» هرکدام با ۵۰۰ هزار نصب به ترتیب در جایگاه‌های دوم تا پنجم قرار دارند. از نظر میزان رشد نصب بازی‌ها در سال ۹۸، بازی «گلمراد» با ۳ هزار و ۱۰۷ درصد رشد در جایگاه نخست قرار دارد. پس از آن بازی «دهات» با ۵۶۸ درصد، بازی «گشت پلیس۲» با ۴۹۰ درصد، بازی «شطرنج» با ۴۴۳ درصد و بازی «تخته‌نرد» با ۴۴۰ درصد رشد در جایگاه‌های دوم تا پنجم قرار دارند. در فهرست پرنصب‌ترین بازی‌های جدید هم بازی «کلاج» با ۵۰۰ هزار نصب در جایگاه نخست قرار دارد و بازی‌های «تور کلمات»، «color crush»، «فسقلی‌ها در مهدکودک» و «بازی تفنگی کانتر» با ۲۰۰ هزار نصب، به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
 
فایل کامل گزارش کافه بازار را از طریق این لینک دریافت کنید.

​​