اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 5, 2020
12:49 سه شنبه، 16ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111516

وضعیت کسب و کارهای اینترنتی در دوره شیوع کرونا؛ رشد تا 400 درصدی تراکنش کسب و کارهای دورکاری و آموزش آنلاین

ICTna- گزارش وضعیت کسب و کارهای بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در دوره شیوع ویروس کرونا منتشر شد.
 
young-man-on-video-conference_coronavirus_remote-communication_telecommuting_by-gcshutter-getty-images-2400x1600-100833963-large.jpg
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، در سطح جهانی آثار شیوع ویروس کرونا بر بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات موقتی و با کاهش تولید محصولات سخت افزاری در سه ماهه اول سال 2020 میلادی ظاهر خواهد شد و پیش بینی می شود که این کاهش در ماه های بعدی سال جبران شود.
 
اما در ایران، کسب وکارهای نوپای حوزه فناوری اطلاعات بسته به مدل کسب و کارشان وضعیت متفاوتی را تجربه می کنند. کسب و کارهای نوپایی که بیشتر به کاهش تماس فیزیکی کمک می کنند با افزایش فروش و رشد بازار مواجه شده اند و کسب و کارهایی که فعالیت های دارای تماس فیزیکی را ساماندهی می کنند، به نسبت وابستگی شان به فعالیت فیزیکی با کاهش فروش مواجه شده اند.
 
طبق اطلاعات گردآوری شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، در این میان کسب و کارهای نوپای فعال در زمینه دورکاری و برگزاری جلسات و کلاس های آنلاین افزایش 50 تا 400 درصدی تراکنش و فروش و برعکس، شرکت های تسهیل کننده رویدادها و مجامع و جلسات حضوری کاهش 75 تا 100 درصدی تراکنش های خود را گزارش کرده اند.
 
کاهش یا افزایش اقبال به خدمات شرکت های نوپای فناوری اطلاعات تا حد زیادی به حوزه کاری آنها وابسته است بطوریکه کسب و کارهای اینترنتی فعال در زمینه گردشگری کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی تراکنش های خودشان را گزارش کرده اند اما در شرکت های حمل و نقل اینترنتی کاهش کلی سفرهای شهری با انتقال تقاضای سفر با وسایل عمومی به این کسب و کارها مقدار کلی کاهش تقاضای سفر با حمل ونقل اینترنتی را تعدیل کرده است.
 
شرکت های خدمات پرداخت خرد نیز به دلیل کاهش تمایل مردم و رانندگان تاکسی به استفاده از پول نقد در مسافرت ها با افزایش تعداد کاربران فعال مواجه شده اند اما به دلیل کاهش سفرهای درون شهری ۳۸ درصد کاهش در پرداخت کرایه آنلاین را تجربه کرده اند.
 
شرکت های عرضه کننده ویدئو برخط افزایش 25 تا 74 درصدی بازدید از محتواهای مختلف خودشان را شاهد بوده اند اما کسب و کارهای فعال در زمینه گردشگری کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی فروش خودشان و تعدیل نیروی شدید را تجربه می کنند.
 
شرکت های فعال در زمینه خرید گروهی نیز باتوجه به بازار خدمات شان که خرید مجامع عمومی و فروشگاه های حضوری است با کاهش تقاضای ۸۰ درصدی مواجه شده اند. در صورتی که استفاده از خدمات این شرکت ها در توزیع کالاهای اساسی و مهم می تواند تا حد زیادی نابسامانی های تجربه شده در توزیع اقلام اساسی را مهار کند.
 
لازم است به این نکته مهم نیز اشاره شود که مشکل افت کیفیت اینترنت موبایل هم تاثیرات نامطلوبی بر فعالیت کسب و کارهای اینترنتی و فروش آنها و همچنین سایر فعالیت هایی که به صورت برخط انجام می شوند مانند آموزش برخط و جلسات و ارتباطات کاری برخط دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.