تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 5, 2020
16:22 سه شنبه، 16ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111536

هشدار جهانی برای ضدعفونی کردن غیر اصولی کارتخوان‌ها

 
 
انجمن بین‌المللی PCI به عنوان متولی تدوین استانداردهای امنیت صنعت پرداخت الکترونیکی، از دارندگان دستگاه‌های کارتخوان خواسته که هنگام ضدعفونی کردن دستگاه‌ها مراقب نفوذ آب و مواد ضدعفونی به داخل دستگاه باشند.
 
به گزارش روابط عمومی شاپرک، این انجمن اعلام کرده که بسیاری از دستگاه‌های کارتخوان نسبت به نفوذ مایعات به درون دستگاه مقاوم نبوده و این امر ممکن است به خرابی دستگاه منجر شود. این انجمن از دارندگان دستگاه‌های کارتخوان خواسته تا برای ضدعفونی دستگاه و پاکسازی صفحه کلید و دیگر اجزای دستگاه حتما به دفترچه راهنمای نگهداری کارتخوان یا وب‌بسایت شرکت تولید کننده مراجعه کنند.
 
با توجه به شیوع ویروس کرونا بسیاری ازدارندگان تجهیزات کارتخوان و POS اقدام به ضدعفونی دستگا‌ه‌های خود کرده‌اند که به نظر می‌رسد این میزان ضدعفونی گسترده موجب آسیب به دستگاه شده است. این اتفاق نه فقط در ایران بلکه در کشورهای دیگر نیز افتاده و همین امر موجب شده تا انجمن بین‌المللی PCI اقدام به صدور اطلاعیه ای در خصوص نحوه ضدعفونی کردن دستگاه‌ها کند.
 
این انجمن در اطلاعیه خود پذیرندگان را از نصب پلاستیک روی کارتخوان یا قرار دادن کارتخوان در یک محفظه به منظور ضدعفونی کردن آن نیز برحذر داشته است.
 
انجمن PCI اعلام کرده از آنجایی که برخی از پذیرندگان ممکن است به تصور پیشگیری از آلوده شدن کارتخوان، صفحه کلید یا همه دستگاه را با لایه‌های اضافی پوشانده یا در محفظه‌های خاصی قرار دهند، انجمن این روش را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کند، زیرا دستگاه کارتخوان باید بدون هیچ شی یا ابزار اضافی، مستقیماً در دسترس دارنده کارت باشد. پوشاندن بخشی از دستگاه یا همه آن، ریسک‌های دیگری از جمله احتمال نصب انواع اسکیمر را به دنبال خواهد داشت. از این رو تأکید می‌شود دارندگان کارتخوان از این کار اجتناب کرده و در عوض، به صورت دوره‌ای اقدام به ضدعفونی کردن کارتخوان به روش صحیح کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.