امنیت

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 9, 2020
14:25 شنبه، 20ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111637

حفظ امنیت دستگاه های خودپرداز در بیرون شهر

حفظ امنیت یک دستگاه خودپرداز یا پایانه‌ی پرداختی در مرکز شهری بزرگ کار دشواری نیست. دسترسی اینترنت در شهرهای بزرگ همیشه وجود دارد و تیم‌‌های متخصصین نیز همواره آماده‌ی خدمت‌رسانی‌اند. اما وقتی صحبت از بیرون شهر یا مکان‌های دور و ناشناخته به میان می‌آید –جایی که نزدیک‌ترین متخصص آ‌ی‌تی می‌تواند صدها مایل دور باشد و کانکشن هم در بهترین حالت خود کلی گیر دارد- ماجرا فرق می‌کند. در ادامه با ما همراه شوید تا با شما از حفظ امنیتِ دستگاه خودپردازهای بیرونِ شهر بگوییم.
به گزارش روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ افرادی که در مناطق دورافتاده هستند نیاز دارند که همیشه دستگاه‌های خودپرداز درست کار کنند؛ هر چه نباشد این یک محصول اجتماعیِ بی‌چون و چراست. برای برخی این دستگاه‌ها تنها راهی هستند برای دریافت وجه نقد یا پرداخت هزینه‌ی خدمات. در نتیجه، چنین دستگاه‌هایی باید امن باشند.
چالش‌های امنیتی
عملکرد پایانه‌ها و دستگاه‌های خودپرداز به این بستگی دارد که راهکار امنیتی‌شان یارای مقابله با جدیدترین تهدیدها را داشته باشد؛ به بیانی دیگر راهکار امنیتی‌ای که مرتباً آپدیت شود. بیایید نگاهی بیاندازیم به چالش‌هایی که حین مراقبت از چنین دستگاه‌هایی ایجاد می‌شوند و همچنین به قابلیت‌هایی که این راهکار امنیتی باید در تقابل با چنین چالش‌هایی داشته باشد.
مشکل دسترسی: دستگاه‌های خودپرداز در مناطق روستایی به «دسترسی ریموت» بُعد معنایی جدیدی داده است. اگر در صورت اضطرار افسران پلیس یک ساعت طول می‌کشد تا خودشان را برسانند آنجا پس یک کارکن بخش آی‌تی قطعاً زودتر از یک افسر پلیس نمی‌تواند خود را به محل برساند. بنابراین، راهکار مناسب باید بتواند مدیریت و نیز آپدیت ریموت را پشتیبانی کند.
ارتباط ضعیف: حتی در کشورهای پیشرفته هم مناطقی وجود دارد که با چالش دسترسی به اینترنت سیمی و پوشش یک‌سره‌ی شبکه‌ی موبایل مواجه هستند. در برخی مکان‌ها، تنها کانال ارتباطی یک دستگاه خودپرداز مودم G3 است که حتی در بالاترین حد سرعت خود هم یک جای کارش می‌لنگد. با این وجود، انتقال داده‌های تراکنش و آپدیت‌ نرم‌افزارهای بانکداری باید مطمئن و امن باشد. بنابراین این راهکار بایست بتواند آپدیت‌ها را حتی روی یک کانال ضعیف هم بدون اینکه سیستم را با ترافیک مواجه کند ارائه دهد.
تجهیزات بودجه: احتمال اینکه روستایی بتواند مدل بالا رده‌ی دستگاه خودپرداز را داشته باشد بسیار کم است. از اینها گذشته، هیچ گارد امنیتی‌ای هم نیست که از آن محافظت کند. برخی از سارقین ممکن است تلاش کنند برای دریافت وجوه نقد این دستگاه‌ها را خراب کنند. بنابراین، جامعه‌ای که کوچکتر باشد بیشتر احتمال دارد از عمر تجهیزاتش گذشته باشد- پس راهکار امنیتی برای تجهیزات چنین مناطقی باید قادر باشد سخت‌افزارهای قدیمی را سر پا کرده و از سیستم‌عامل‌ها و پردازشگرهایی که دیگر آپدیت نمی‌شوند محافظت نماید.
جداسازی: در شهری بزرگ یک پایانه پرداختی یا دستگاه خودپرداز تقریباً هرگز جایی که کسی نتواند آن را ببیند نصب نمی‌شود. این تصادفی نیست- مهاجمین می‌خواهند برای وصل کردن دستگاهی خارجی به یک دستگاه خودپرداز در خلوت و جایی که کسی چشمش بدا نیافتد باشند. مجرمان سایبری لزوماً نیازی ندارد به پول نقد دسترسی داشته باشند؛ آن‌ها می‌توانند سعی کنند اطلاعات مربوط به کارت‌های اعتباری را سرقت کرده و یا سیستم را طوری دستکاری کنند تا وجوه به اکانت دیگری نسبت به دارنده حساب مورد نظر انتقال داده شود. بنابراین راهکار امنیتی دستگاه‌های خودپرداز باید کاری بیش از شناساییِ صرفِ جدیدترین بدافزار انجام دهد؛ همچنین می‌بایست قادر باشد تغییراتی که روی فایل‌ها و لاگ‌های مهم اعمال می‌شود تحت نظارت قرار داده و ارتباط بین دستگاه‌های خارجی و نصب برنامه‌های طرف‌سوم را مسدود سازد.
راهکار امنیتی
همانطور که ممکن است حدس زده باشید، در بالا داشتیم خبر از آخرین نسخه‌ی Kaspersky Embedded Systems Security می‌دادیم. متخصصین ما فرآیند انتقال داده را بهینه‌سازی کرده و کاری کردند تا مدیریت محصول از قبل نیز آسانتر شده و حتی بشود از روی لینک ارتباطی ضعیف هم آپدیت را انجام داد. از همه مهمتر، این تبادل اطلاعاتی با کارکردهای پایه‌ایِ دستگاه هیچ منافاتی ندارد. این راهکار شاکل ماژول جدیدی می‌شود که حملات شبکه‌ای را شکست می‌دهد. این ماژول ترافیک ورودی و خروجی را مدیریت کرده و می‌تواند تبادل اطلاعاتی را در صورت رصد کردن فعالیت شبکه‌ایِ مخرب مسدود کند. همچنین قادر است اسکن‌های پورت، حملات جستجوی فراگیر و اقداماتی در راستای غیرفعالسازی ATM از طریق حمله DoS را شناسایی کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.