تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 9, 2020
16:28 شنبه، 20ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111651

درج قیمت خودرو روی پلتفرم‌های آگهی آنلاین دوباره ممنوع شد

درج قیمت خودرو روی پلتفرم‌های آگهی آنلاین با دستور قضایی تا اطلاع ثانوی ممنوع شد. به گفته عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌و‌کارهای مجازی این ممنوعیت درحالی صورت گرفته که از سال گذشته تاکنون پلتفرم‌های آگهی آنلاین هرگونه همکاری و تعامل را با نهادهای مربوطه انجام دادند و حتی رئیس اتحادیه خودرو هم درجلسه‌ای به عدم نقش پلتفرم‌ها در افزایش قیمت خودرو اذعان کرده است.
 
عضو هیات مدیره اتحادیه‌ کشوری کسب و کارهای مجازی، رضا الفت‌نسب، در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرد: «از سال گذشته ما محدودیت‌های بسیاری روی پلتفرم‌‌های آگهی آنلاین اعمال کردیم؛ محدودیت‌هایی مانند شرط رعایت محدوده قیمت. اگر محدوده قیمت خودروها تعیین می‌‌شد، پلتفرم‌ها قیمت‌های خودرو را نمایش می‌دادند و اگر محدوده قیمتی تعیین نمی‌شد و قیمت‌ها خارج از محدوده بود، قیمت روی آگهی نمایش داده نمی‌شد و قیمت توافقی بود.»
 
او افزود: «پیش از دستور قضایی و حذف قیمت‌ها، ۸۰ درصد آگهی‌های خودرو بدون قیمت بود زیرا بیشتر آنها خارج از محدوده قیمتی بودند. هفته گذشته همچنین در معاونت فضای مجازی دادستانی کشور جلسه‌ای برگزار شد و رئیس اتحادیه خودرو هم حضور داشت. او اعلام کرد که مقصر گرانی خودروها پلتفرم‌های آگهی آنلاین نیستند.»
 
عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی روز پنجشنبه (۱۸ اردیبهشت‌ماه) در توییتی اعلام کرد که علی‌رغم محدودیت وسیع در پلتفرم‌های آگهی خودرو (نمایش آگهی به شرط رعایت محدوده قیمت) با دستور قضایی تا اطلاع ثانوی درج قیمت خودرو روی پلتفرم‌های آگهی آنلاین ممنوع اعلام شد.
 
سال گذشته همچنین به دلیل هیجان و التهاب در بازار خودرو، قیمت‌های خودرو از پلتفرم‌های آگهی آنلاین حذف شد که پس از ایجاد محدودیت‌ها  قیمت‌ها دوباره به این پلتفرم‌‌ها بازگشت. دراین مورد چارچوب فعالیت نیازمندی‌های آنلاین تهیه و تدوین شد تا از طریق آن امکان نظارت بر آگهی‌های آنلاین وجود داشته و با تعیین این چارچوب مشکل حذف قیمت‌ها در پلتفرم‌های آنلاین حل شود. در همین راستا همچنین کارگروهی برای ساماندهی خرید و فروش آنلاین در بسترهای آگهی آنلاین با حضور پلتفرم‌های فعال در حوزه آگهی آنلاین، پلیس فتا، دادستانی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی، سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده، اتحادیه کسب‌وکارهای فضای مجازی تشکیل شد؛ اما حال عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌و‌کارهای اعلام می‌کند با اینکه آنها هرگونه تعامل و همکاری را با نهادهای مربوطه برای انتشار آگهی‌های آنلاین خودرو صورت دادند؛ اما روز پنجشنبه (۱۸ اردبیهشت‌ماه) با دستور قضایی درج قیمت خودرو در پلتفرم‌های آگهی آنلاین تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شد.
 
به گفته الفت‌نسب در جلسه با دادستانی او اعلام کرد که قصد دارند در تعامل با پلتفرم‌ها و اتحادیه التهابات موجود در بازار را کاهش دهند و افرادی که در بازار اختلال ایجاد می‌کنند را شناسایی کنند. او همچنین تاکید کرد: «ما قرار بود برای تعامل با دادستانی پیشنهادهای خود را عرضه کنیم؛ اما پنجشنبه مطلع شدیم که با دستور یک قاضی قیمت‌ها به صورت کامل تا اطلاع ثانوی حذف شدند. در حالی که اگر نگاهی به پلتفرم‌های آگهی آنلاین می‌انداختند متوجه می‌شدند که حدود ۹۰ درصد قیمت‌ها روی آگهی‌های آنلاین وجود ندارد و تعدادی از آگهی‌هایی هم که قیمتی درج کردند، قیمت‌ها نسبت به بازار کم‌تر است به عنوان مثال اگر کسی به صورت منصفانه آگهی فروش پراید را به قیمت ۷۰ میلیون منتشر می‌کرد در بازار قیمت آن پراید ۸۰ میلیون بود.»
الفت‌نسب ادامه داد: «این دستور قضایی عجیب بود چون ما تعامل کامل را با نهادها داشتیم. حال باید از حکم قضایی تبعیت کنیم و قیمت‌ها از پلتفرم‌ها حذف شدند و منتظر هستیم تا ابلاغیه صادر شود و ببنینم در آینده چه اتفاقی می‌افتد و به صورت شفاف مشخص شود که چه کسی پشت این موضوع است.این موضوع را با معاونت دادستانی پیگیری می‌کنیم.»
براساس گفته‌های الفت‌نسب آنها به زودی در نامه‌ای با ارائه آماری این موضوع را تشریح می‌کنند که اگر این روند ادامه پیدا کند مردم به سمت تلگرام و اینستاگرام می‌روند و دیگر هیچ کنترلی روی این قضیه نمی‌توان داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.