تلفن همراه

گوشی

May 10, 2020
16:49 یکشنبه، 21ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111703

تولید ‌گوشی‌هوشمند داخلی با ارایه تسهیلات ویژه

 
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات گفت: قرار بود طرح تولید گوشی هوشمند داخلی با تسهیلات و باندلینگ (تسهیلات ویژه و قسطی) در ابتدای سال جاری رونمایی شود، اما متاسفانه به دلیل تبعات ناشی از اپیدمی ویروس کرونا، اجرای این طرح به زمان عادی شدن شرایط موکول شده است.
 
اوایل دی ماه سال گذشته وزارت ارتباطات در جریان امضای دو تفاهم‌نامه با وزارت صنعت، معدن و تجارت و پست بانک ایران، از تولید گوشی هوشمند داخلی تا پایان سال به صورت قسطی خبر داد.  با شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن آموزش و کسب و کارها، قیمت گوشی تلفن همراه به شدت بالا رفته است و بیش از هر زمان دیگری به ضرورت تولید گوشی همراه داخلی تاکید می‌شود.
 
دکتر «ستار هاشمی» معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، برنامه‌های این وزارتخانه در خصوص حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان گوشی تلفن همراه هوشمند را در گفت و گو با ایرنا تشریح کرد.
 
وی افزود: سال گذشته راهبری برنامه حمایتی دولت در خصوص ارتقای سهم بازار گوشی همراه هوشمند تولید داخل، از سوی وزیر ارتباطات به معاونت فناوری و نوآوری سپرده شد و مقرر شد تمرکز و محوریت این طرح بر حمایت از بازار مصرف و با استفاده از تسهیلات و باندلینگ قرار گیرد.
 
معاون وزیر ارتباطات اضافه کرد: با استفاده از منابع در نظر گرفته شده، تولیدکنندگان گوشی همراه هوشمند داخلی مورد حمایت قرار می‌گیرند تا کالایی در شان مصرف کننده ایرانی تولید و به بازار عرضه کنند. همچنین عموم مردم نیز می‌توانند در طرح فروش اقساطی گوشی همراه هوشمند ایرانی شرکت کرده و از گوشی با کیفیت تولید داخل با قیمت مناسب و صرفا با پرداخت بخشی از بهای گوشی و مابقی در قالب تسهیلات ارزان قیمت بهره مند شوند.
 
۱۰ مدل گوشی زیر ۳ میلیون تومان
 
هاشمی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان مورد حمایت در این طرح می‌بایست توان تولیدی لازم جهت تولید گوشی های هوشمند باکیفیت و قابل رقابت با برندهای خارجی و همچنین قدرت پاسخگویی به تقاضای بازار را داشته باشند.
 
در همین راستا تاکنون سه تولیدکننده با ارائه نمونه اولیه مجموعاً ۱۰ مدل گوشی در بازه قیمتی یک تا سه میلیون تومان شناسایی شده‌اند و در آینده نزدیک شاهد اقبال سرمایه گذاران و تولیدکنندگان بیشتری برای تولید این کالا در داخل کشور خواهیم بود. گوشی‌هایی تولیدی در مقایسه با مدل‌های مشابه خود از برندهای معروف خارجی، قابلیت رقابت داشته و با قیمتی کمتر از آن‌ها به مصرف‌کنندگان ارائه خواهد شد.
 
وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تفاهم‌نامه‌های منعقده با وزارت صنعت، همچنین اپراتورهای بزرگ مخابراتی و پست بانک، گوشی‌های همراه هوشمند تولید داخل در قالب یک طرح منسجم فروش اقساطی و به صورت باندل شده با سرویس‌های جذاب قابل ارائه از سوی اپراتورها عرضه خواهد شد و مردم کشورمان می‌توانند از طریق سامانه یکپارچه‌ای که به همین منظور طراحی شده است، گوشی‌های هوشمند با کیفیت تولید داخل را به صورت اقساطی خریداری کنند.
 
مقرر بود از این طرح در ابتدای سال جاری رونمایی شده و اجرایی شود که متاسفانه به دلیل تبعات ناشی از اپیدمی ویروس کرونا نظیر دورکاری شرکت ها، تعطیلی کارخانه ها و توقف ورود قطعات مورد نیاز تولیدکنندگان به دلیل محدود شدن روابط تجاری، اجرای این طرح به زمان عادی شدن شرایط موکول شده است.
 
‌تسهیلگری و اصلاح قوانین
 
معاون فناوری و نوآوری وزارت ICT در ادامه افزود: مشکل بزرگ دیگری که مانع تولید گوشی همراه هوشمند در داخل به صورت CKD و SKD بوده و اساساً انگیزه تولید داخلی و امکان رقابت قیمتی با برندهای مشابه خارجی در کشور را کمرنگ کرده بود، تعرفه بالا و چند برابری ورود قطعات و تجهیزات مورد نیاز تولید در مقایسه با تعرفه ورود کالای ساخته شده به صورت CBU (کامل) بود که با پیگیری های انجام شده و در تعامل و همکاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت، این چالش بزرگ و اساسی مرتفع شد.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد، این طرح به طور جدی در حال پیگیری بوده و انشاالله در سال جاری و با کاهش پاندمی ویروس کرونا و راه اندازی مجدد زنجیره تامین، مردم کشورمان از گوشی‌های با کیفیت و با قیمت مناسب تولید داخل و قابل رقابت با برندهای مطرح بین المللی بهره‌مند خواهند شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.