اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 11, 2020
11:17 دوشنبه، 22ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111719

به کمک داده‌های باستان‌شناسی و واقعیت مجازی: شهر باستانی نینوا بازسازی می‌شود

تیمی از باستان شناسان و متخصصان فناوری‌های دیجیتال در حال اجرای پروژه‌ای هستند که در آن آثار باستانی و بقایای شهر تاریخی نینوا در شمال عراق، بازسازی‌شده و به‌صورت واقعیت مجازی در دسترس قرار می‌گیرند.
 هنرمندان دنیای دیجیتال و توسعه‌دهندگان بازی‌های رایانه‌ای در شهر موصل عراق، در حال بازسازی میراث فرهنگی این کشور و زنده کردن خشت به خشت شهر باستانی نینوا در دنیای دیجیتال هستند. شهر نینوا پایتخت آشوری‌های باستان در هزاره نخست پیش از میلاد بود که مردم آن به خونریزی و جنگاوری مشهور بودند.
 
این شهر سرانجام در سال 631 پیش از میلاد توسط مادها و بابلی‌ها با خاک یکسان شده و به تاریخ پیوست. امروزه و با گذشت نزدیک به 3 هزار سال از دوران شکوه این شهر، همکاری باستان شناسان و متخصصان فناوری واقعیت مجازی به شما امکان دیدن دوباره آن را می‌دهد.
 
درواقع بر اساس این پروژه، شما می‌توانید به کمک یک هدست واقعیت مجازی، وارد دنیای بین‌النهرین باستان شده و شگفتی‌های عراق باستان و شهر نینوا را ببیند.
 
بر اساس اطلاعات منتشرشده در این رابطه، کاربران به کمک یک دوربین واقعیت مجازی و از طریق این برنامه می‌توانند از روی دروازه نرگال (Nergal) که 2 هزار و 700 سال پیش‌ساخته شده حرکت کرده و در بخش ورودی آن، مجسمه دو گاو بالدار را مشاهده کنند.
 
معاصر نصیر، از مدیران ارشد این تیم تحقیقاتی و مسئول هماهنگ‌کننده پروژه بازسازی دیجیتال شهر نینوا در این رابطه می‌گوید: «از زمانی که ما آزمایشگاه واقعیت مجازی را فعال کردیم، تلاش ما بر این مهم استوار بود که بر محوطه‌های باستان‌شناسی موصل متمرکز شویم.
 
این پروژه، فرصتی ایده آل برای مردم است تا سایت‌های باستان‌شناسی را که هنوز هم وجود دارند و همچنین مکان‌هایی که اخیراً توسط نیروهای داعش و در طول تصرف موصل توسط این گروه نابودشده‌اند، کشف و مشاهده کنند.»
 
نینوا پایتخت آشور در بین‌النهرین باستان بوده و امروزه بقایای این شهر باستانی در حوالی موصل، در شمال کشور عراق واقع‌شده است.
 
طراحان این پروژه همچنین قصد دارند تا بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده باستان‌شناسی، یک بازی همه‌جانبه و کامل ایجاد کنند که در آن بازیکنان مراحل و معماهایی را برای کشف مکان‌های میراث نینوا حل می‌کنند.
 
بسما غیث (Basma Qais) هنرمند همکار در این پروژه در رابطه با موضوع فوق گفت: ما امیدواریم که بتوانیم توجه گردشگران را به منطقه‌ای که اخیراً از درگیری‌های کشنده و مرگباری نجات‌یافته، جلب کنیم. پیش از هر کاری، ما می‌خواهیم هویت ملی افرادی که در موصل زندگی می‌کنند را دوباره تعریف کرده، جهانگردی را توسعه دهیم و همچنین مردم جهان را به تجدیدنظر در برداشت خود از موصل ترغیب کنیم. در این رابطه، کسانی که موصل را نمی‌شناسند و تنها نام آن را در اخبار شنیده‌اند، بیشتر مدنظر ما قرار دارند.
 
 
برای ساختن مدل‌های سه‌بعدی شهر باستانی نینوا، تیم آزمایشگاه رسانه QAF، داده‌هایی را از سایت‌های باستان‌شناسی و شواهدی که امروز وجود دارند جمع‌آوری کرده و همچنین از اطلاعات بایگانی‌شده تاریخی نیز برای بازسازی مکان‌های آسیب‌دیده طی قرن‌های گذشته یا تخریب‌های عمدی که اخیراً توسط دولت داعش به وجود آمده، استفاده کردند.
 
با وقوع بحران ویروس کرونا و رونق صنعت سرگرمی آنلاین، بازار بازی‌های واقعیت مجازی در حال گسترش است. نصیر در این رابطه گفت: با کمک فناوری واقعیت مجازی، افراد قرنطینه شده از تجربه سفر حداقل به‌صورت عملی لذت می‌برند، درحالی‌که دانشجویان و محققان به داده‌های پروژه به‌صورت آنلاین دسترسی خواهند داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.