اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 11, 2020
15:00 دوشنبه، 22ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111739

IDC اعلام کرد: حجم 59 زتابایتی دیتا در سال جاری

ICTna- بیش از 59 زتابایت دیتا در سال جاری میلادی در دنیا ایجاد، ضبط، کپی و مصرف خواهد شد. این گزارشی است که IDC به تازگی از وضعیت مصرف دیتا در دنیا منتشر کرده است.
IDC.png
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، پاندمی کووید 19 به این اعداد و ارقام دامن هم زده است بطوریکه با افزایش دورکاری کارکنان و آموزش آنلاین، ترکیب دیتای ایجاد شده با ارایه محتوای غنی تر شامل ارتباطات ویدیویی تغییر کرده و موجب افزایش محسوس در مصرف دانلود و استریم ویدیو شده است.
 
IDC میزان دیتای ایجاد و مصرف شده در جهان را هر سال اندازه گیری می کند. نرخ دیتای منحصر به فرد ایجاد و ضبط شده به داده های تکرار شده کپی و مصرف شده، نرخ یک به 9 است اما روند مهاجرت به سمت محتوای یونیک کمتر و مصرف دیتای تکرار شده رشد داشته است. پیش بینی می شود این رشد تا سال 2024 با رشد ترکیبی پنج ساله، سالیانه 26 درصد باشد.
 
دیوید رینزل، معاون ارشد مدیرعامل IDC Global DataSphere در این باره می گوید: رشد جهانی دیتا بیشتر ناشی از دیتایی است که ما مصرف و تحلیل می کنیم تا آنچه که تولید می کنیم. قاعدتا دیتا باید قبل از اینکه تحلیل شود، ایجاد شود اما بازگشت نرخ دیتا، نرخ دیتای یکسانی که دوباره مورد پردازش قرار می گیرد، رشد نمایی خواهد داشت و ایجاد دیتای منحصر به فرد 10 درصد کاهش دارد.
 
یافته های به دست آمده حاکی از آن است که میزان دیتایی که طی سه سال آینده ایجاد خواهد شد، بیسیار بیشتر از دیتایی است که طی 30 سال گذشته ایجاد شده است و جهان طی پنج سال آینده سه برابر بیشتر از دیتایی که طی پنج سال گذشته تولید کرده، ایجاد خواهد کرد.
 
داده های بهره وری، سریع ترین رشد از میان طبقه بندی های مختلف دیتا است و پیش بینی می شود نرخ رشد سالیانه آن بین 2019 تا 2024 به رقم 40.3 درصد برسد. در سال 2024 دیتای سرگرمی 40 درصد از دیتای جهان را به خود اختصاص خواهد داد و دیتای بهره وری رقم 29 درصد را خواهد داشت که البته تا اندازه ای با شیوه کووید 19 کند شده است.
 
حسگرها در هر چیزی تعبیه خواهند شد و دیتای به دست آمده از آنها همراه با افزایش میزان متادیتا به شدت درحال افزایش است و به زودی از همه نوع دیتایی پیشی خواهد گرفت.
 
سهم مصرف کنندگان رقمی در حدود 50 درصد خواهد بود و طی پنج سال آینده تقریبا چهار درصد کاهش خواهد یافت و به تدریج سهمش را به دیتاهای سازمانی خواهد داد.
 
در این میان، داده های نظارت تصویری، حریم شخصی و ابتکارات یا دستورالعمل های نظارتی با یکدیگر تداخل خواهند داشت. یافتن تعادل درست میان امنیت، شخصی سازی، کارآمدی و حقوق فردی یکی از بزرگترین چالش های این دهه خواهد بود.
 
جان رایدینگ، یکی از محققان IDC می گوید: ما در دنیای رو به تزاید ویدیو زندگی می کنیم و افزایش میزان مصرف ویدیوهای سرگرمی در هر سال، یکی از فاکتورهای اصلی رشد دیتا است. در همین زمان، در تلاشیم تا میزان بهره وری از این دیتاهای ویدیویی را افزایش دهیم که منجر به رشد دیتاهای تولیدی می شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.