تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 12, 2020
14:44 سه شنبه، 23ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111786

تاجران نام خود را در دفتر «ثبت تجارتی» به صورت الکترونیکی ثبت خواهند کرد

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بندی از لایحه قانون تجارت که به تصویب نمایندگان مجلس رسید موظف شده است تا کلیه فرایندها ومراحل ثبت‌نام متقاضیان برای ثبت‌نام در دفتر ثبت تجاری را به صورت الکترونیکی فراهم کند، چرا که طبق لایحه تجارت، تاجر شخصی است که نام خود را در دفتر ثبت تجاری ثبت کرده باشد.
 
 نمایندگان مجلس در صحن علنی امروز (۲۳ اردیبهشت‌ماه) مجلس موادی از لایحه  قانون تجارت ،کتاب سوم تحت عنوان «تکالیف تاجر» را تصویب کردند. نمایندگان در این مواد ویژگی تاجر و شرایط ثبت نام تاجر در دفتر ثبت تجارتی را بررسی و تصویب کردند. تا کنون دو کتاب اول لایحه تجارت تحت عنوان‌های کتاب «قراردادهای تجاری» و «اسناد تجاری» به تصویب نمایندگان مجلس رسیده و در صورت تصویب کتاب چهارم مجلس برای اینکه بتوانددر دوره باقی مانده از این دوره لایحه تجارت را پس از ۱۵ سال نهایی کند باید کتاب‌های مربوط به بخش‌های «شرکت‌های تجاری» و «ورشکستگی و قراردادهای ارفاقی» را نیز تصویب کنند.
 
براساس ماده۴۵۷ این لایحه تاجر شخصی است که نام خود را در دفتر ثبت تجارتی مطابق مقررات مربوط ثبت کرده باشد.
براساس موادی که نمایندگان تصویب کردند، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان مرجع ثبت، مکلف است کلیه فرآیندها و مراحل ثبت نام متقاضیان را به صورت الکترونیکی انجام دهد و اطلاعات دفتر ثبت تجارتی را به صورت روزآمد نگهداری کند.
اطلاعات دفتر ثبت تجارتی غیرمحرمانه محسوب می‌شود و مرجع ثبت باید به صورت برخط، روزآمد و مطمئن تمام اطلاعات تاجران ثبت نام شده را به اتاق بازرگانی و روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و هویت افراد مذکور را به سازمان ثبت احوال کشور ارسال کند.
این اطلاعات همچنین باید به صورت برخط، روزآمد و مطمئن در سامانه الکترونیکی روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران آگهی شود به نحوی که اشخاص بتوانند به هزینه خود تصویر گواهی شده آن اطلاعات را از سامانه مذکور دریافت کنند.
 
 
طبق این لایحه تاجران پس از ثبت نام خود در دفتر ثبت تجارتی، شناسه انحصاری دریافت می‌کنند و باید در همه اسناد، صورتحساب‌ها، آگهی‌ها، تابلوها و سایر مکتوبات خود، اعم از دست‌نویس، چاپی یا الکترونیکی، شماره انحصاری خود را درج کند و در غیر این صورت به جزای نقدی درجه شش محکوم می شود.
 
تابستان سال گذشته بررسی لایحه «قانون تجارت» پس از ۱۵ سال در صحن علنی مجلس آغاز شد. این لایحه دارای هزار و ۲۶۱ ماده و در ۵ کتاب  «قراردادهای تجاری»، «اسناد تجاری»، «تکالیف تاجر»، «شرکت‌های تجاری» و «ورشکستگی و قراردادهای ارفاقی» تنظیم و تدوین شده است.
 
شهریور ماه سال گذشته کتاب اول این لایحه تصویب و برای تایید به شورای نگهبان ارسال شد و این شورا پس از وارد کردن ایراداتی آن را به مجلس بازگرداند و نمایندگان آبان ماه سال گذشته برای تامین نظر شورای نگهبان ایرادات را اصلاح و دوباره به این شورا فرستادند.
 
پاییزسال گذشته همچنین کتاب دوم این لایحه به تصویب رسید و به شورای نگهبان ارسال شد و این شورا بار دیگر ایرادهایی به کتاب دوم نیز وارد کرد که مجلس اردیبهشت‌ ماه سال جاری این ایرادها را برطرف و برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال کردند.
 
نمایندگان مجلس دهم در تلاش هستند تا تصویب تمام کتاب‌های این لایحه را در این دوره به پایان برسانند وگرنه در دوره بعد بررسی دوباره این لایحه به تعویق می‌افتد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.