تحلیل بازار

تلفن همراه

گوشی

May 14, 2020
14:16 پنجشنبه، 25ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111861

بزرگ‌ترین کاهش سال‌ به سال فروش گوشی‌های هوشمند در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰

 
وب‌سایت تحلیلی IDC از بزرگ‌ترین کاهش سال به سال فروش گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ (افت ۱۱/۷ درصدی) به علت شیوع ویروس کرونا خبر داد. شرکت‌ها در کل سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰، عددی معادل ۲۷۵/۸ میلیون گوشی فروخته‌اند. اگرچه سه ماهه اول سال معمولا با کاهش فروش روبه‌روست و سه سال گذشته به طور میانگین شاهد کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی فروش بودیم؛ اما این بزرگ‌ترین کاهش فروش سال ‌به ‌سال است که تجربه کردیم.
 
از آن‌جایی که شیوع ویروس کرونا با شروع سال جدید میلادی در چین آغاز شد و در همان کشور به اوج خود رسید و تا پایان سه ماهه اول به سایر نقاط جهان گسترش پیدا کرد، این افت جای تعجبی ندارد. بیشترین کاهش فروش منطقه‌ای نیز با ۲۰/۳ درصد متوجه چین است و از آن‌جایی که چین فروش یک چهارم جهانی را به خود اختصاص می‌دهد این کاهش منطقه‌ای تاثیر مستقیمی روی کاهش فروش کلی گذاشت. از طرفی وابستگی شدید بازار جهانی به چین به عنوان تامین‌کننده باعث بروز مشکلات فراوانی شد. ایالات متحده آمریکا با ۱۶/۱ درصد و اروپای غربی با ۱۸/۳ درصد کاهش فروش از دیگر مناطقی هستند که تاثیر قابل توجهی در کاهش فروش جهانی داشتند.
 
بررسی میزان فروش برند‌های برتر بازار موبایل
 
در این جدول، ۵ برند پرفروش بازار موبایل در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی را مشاهده می‌کنید. (واحد فروش میلیون است)
 
سامسونگ
شرکت کره‌ای سامسونگ با ۳/۵۸ میلیون فروش گوشی هوشمند در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰، علی‌رغم کاهش فروش سال به سال ۱۸/۹ درصدی با ۲۱/۱ درصد سهم فروش توانست بار دیگر جایگاه نخست خود را حفظ کند. این میزان فروش، با وجود معرفی پرچمدار 5G سامسونگ یعنی سری گلکسی اس ۲۰ در درجه اول مدیون ادامه موفقیت سری A بوده است. اگرچه به گفته شرکت سامسونگ، قیمت بالای گلکسی اس ۲۰ به رشد سوددهی این شرکت کمک کرده است. با نگاهی به جلو خواهیم دید که سامسونگ نیز مانند سایر شرکت‌ها به دلیل کمبود تقاضای مصرف‌کننده، جنگ سختی پیش رو دارد.
 
هواوی
هواوی موفق شد جایگاه دوم پرفروش‌ترین برند را با فروش ۴۹ میلیون دستگاه و سهم ۱۷/۸ درصدی از کل فروش سال ۲۰۲۰ علی‌رغم افت ۱۷/۱ درصدی فروش سال به سال حفظ کند. هواوی توانست از طریق کاهش زودهنگام قیمت گوشی‌های هوشمند سری Mate 30 و سری P30 و همچنین فروش گوشی‌های سری آنر V30 و آنر 9X وضعیت فروش خود را کنترل کند. علاوه بر این هواوی با متنوع کردن کانال‌های فروش آنلاین و آفلاین باعث حفظ تعامل با مشتری حتی در دوران سخت قرنطینه شد.
 
 اپل
اپل ۳۶/۷ میلیون آیفون را در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ به فروش رسانده و به همین دلیل با ۱۳/۳ درصد سهم فروش در جایگاه سوم پرفروش‌ترین برند‌های سال ۲۰۲۰ قرار گرفته است. با این حال فروش سال‌ به سال اپل ۰/۴ درصد افت داشته است. این کمترین میزان افت سال به سال در بین ۳ برند پرفروش بازار است. این آمار در درجه اول مربوط به فروش خوب آیفون ۱۱ در بازار است. با نگاهی رو به جلو، رونمایی اخیر اپل از گوشی جدید آیفون SE 2020 که بخش ارزان‌قیمت بازار موبایل را هدف قرار داده می‌تواند باعث موفقیت بیشتر اپل شود اگر در این شرایط مبهم اقتصادی مشتریان بیشتر از گذشته به سمت خرید گوشی‌های اقتصادی پیش روند.
 
شیائومی
علی‌رغم افت فروش سال به سال ۳ برند پرفروش برتر بازار، شیائومی برای اولین بار با ۱۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته رشد سال به سال ۶/۱ درصدی داشته است. این درحالی است که سهم این برند در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰، ۱۰/۷ درصد از کل بازار موبایل بوده است. معرفی سری جدید پوکو و ردمی در هندوستان، درست پیش از شیوع ویروس کرونا تاثیر به‌سزایی در موفقیت شیائومی داشته است.
 
ویوو
بازگشت ویوو به جدول ۵ برند پرفروش گوشی هوشمند در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ با ۹ درصد فروش از بازار جهانی و ۷ درصد رشد سال به سال که بیشترین میزان رشد سال به سال در بین ۵ برند برتر است. فروش موفق سری پایین‌رده Y و سری میان‌رده S در هندوستان کلید اصلی موفقیت ویوو است. با این وجود با تعطیلی کامل بازار هندوستان ویوو نیز با تاخیر در معرفی محصولات جدید روبه‌روست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.