بازار سرمایه

صدا و سیما تمام سهام تلوبیون را می‌خرد

منبع: پیوست
 
 
سازمان صدا و سیما می‌خواهد تمام سهام تلوبیون را خریداری کند و با این تصمیم به‌جای اینکه شریک آن باشد صاحب تلویبیون خواهد شد. تغییر ساختار در تلوبیون، به عنوان اولین سرویس همکار در پخش زنده و آرشیو برنامه‌های سازمان صـدا و سـیما قرار است این سرویس را به صورت کامل به محصولی متعلق به این سازمان تبدیل کند. با این اتفاق تلوبیون دیگر به عنوان یک (BVOD (broadcast vod  یعنی رسانه‌ که وابسته به broadcaster است به فعالیت خود ادامه می‌دهد نه همکار صداوسیما.
 
مدیرمارکتینگ تلوبیون رایزنی‌های صداوسیما برای خرید تمامی سهام این سرویس را تایید می‌کند. مجید ترک‌آبادی در این مورد به پیوست گفت: «صداوسیما رایزنی‌هایی را با شرکت رهنما به عنوان سرمایه‌گذار در تیم تلوبیون شروع کرده و قرار است کل سهام این سرویس را بخرند که با این اتفاق تلوبیون به صورت کامل به صداوسیما تعلق می‌گیرد و تحت مقررات این سازمان نیز به کارش ادامه خواهد داد.» پیش از این و در گفت‌وگوهای منتشر شده از سوی مدیران تلوبیون،  این سرویس متعلق به شرکت سیما رایان شریف اعلام شده و برند آن متعلق به صداوسیما بوده است.
 
مجید ترک‌آبادی، مدیر مارکتینگ تلوبیون،‌ اعلام می‌کند که در اوایل دهه ۹۰ و زمانی که تلوبیون به عنوان یک استارت‌اپ شروع به فعالیت برای پخش برنامه‌های آرشیوی و زنده  صداوسیما کرد به خاطر نو بودن فعالیتش با محدودیت‌های گوناگونی از سمت این سازمان روبه‌رو شد. آنطور که ترک‌آبادی می‌گوید درست است که حالا این کسب‌وکار به مرحله‌ای از رشد رسیده که صداوسیما در فکر خرید تمام سهام آن است؛ اما در سال‌های اولیه فعالیت تلاش تلوبیون برای همکاری با این نهاد با مقاومت‌های بسیاری همراه بوده است. او در این مورد به پیوست توضیح داد: «در ابتدای کار به دلیل ناشناخته بودن فعالیت سرویس‌های اینترنتی برای صداوسیما و اینکه فضای کاری شرکت‌های IPTV هم چندان شفاف و روشن نبودن این سازمان با فعالیت ما در این بازار بسیار مخالفت می‌کرد. از طرف دیگر به نظر می‌رسید که صداوسیما نگران این بود که انحصارش در این بازار با پخش برنامه زنده یا آٰرشیوی آن از سمت یک سرویس دیگر از بین برود و به همین دلیل چندان با ما همراهی نمی‌کردند.» به گفته او حالا کمتر از ۳ سال است که رسانه‌های اینترنتی از جمله تلوبیون جایگاه خود را در کشور پیدا کرده‌اند و صداوسیما هم نسبت به اهمیت آنها در جامعه آگاه و شروع به گسترش همکاری خود با این سرویس‌ها کرده است.
 
ترک‌آبادی در باره مدل همکاری تلوبیون با صداوسیما گفت:‌ «در چند سال گذشته در ازای اینکه بتوانیم از محتوای برنامه‌های این سازمان استفاده کنیم آنها روی درآمد تلوبیون سهیم شده است. در واقع صداوسیما براساس مدل‌های مختلف درآمدی ما یک درصدی را بر می‌دارد. البته طی یک سال گذشته مدل همکاری صداوسیما با تلوبیون در حال تغییر است و این سازمان در حال رایزنی برای خرید تمام سهام این سرویس است.» آنطور که ترک‌آبادی اعلام می‌کند در صورت موفقیت صداوسیما در این زمینه سازمان به صاحب این سرویس تبدیل خواهد شد و دیگر شریک تلوبیون نخواهد بود.
 
اما ترک‌آبادی در مورد اینکه نوع همکاری تلوبیون با صداوسیما تاکنون برای آنها سودمند بوده یا خیر توضیح داد: «تلوبیون به عنوان یک استارت‌آپ کارش را به درستی و براساس منطق یک تیم استارت‌آپی موفق پیش برد و همین هم باعث شد تا این کسب‌وکار در ادامه با رشد و سود همراه شود و بتواند صداوسیما را راضی به همکاری با خود کند. این همکاری هم برای ما و هم مخاطبان و هم برای صداوسیما سودمند بوده است.» ترک‌آبادی در پاسخ به این سوال پیوست که آیا در صورت خرید تلوبیون توسط صدا‌وسیما این همکاری بازهم سودمند خواهد بود یا خیر اعلام کرد: «صداوسیما یک سازمان بزرگ با مدیریت و برنامه‌ها مختلف و مخصوص به خودش است. تغییرات در این سازمان زیاد است و با رویه با ثابتی روبه‌رو نیست که به نظر من این تغییرات روی ادامه کار یک بیزینس مانند تلوبیون هم تاثیر گذار است.» ترک‌آبادی که سعی می‌کند با احتیاط در این مورد به عنوان عضوی از تلوبیون نظر بدهد تاکید می‌کند که نگرانی او از سهامداری کامل صداوسیما در تلوبیون این است که برخوردهای سلیقه‌ای چه به لحاظ مدیریت محتوا و چه به لحاظ مدیریت استراتژیک راه موفقی که تلوبیون تا کنون پیموده را تحت تاثیر مثبتی قرار ندهد.
 
براساس اعلام مدیر مارکتینگ تلوبیون این سرویس هم اکنون نزدیک به ۱۰ میلیون کاربر دارد و رتبه ۵ الکسا در ایران نیز به نام این سرویس ثبت شده است. این سرویس به صورت میانگین ۱۳۰ میلیون نمایش پخش زنده دارد و نمایش آرشیو آن در ماه به صورت میانگین به ۲۳۰ میلیون نمایش می‌رسد.

​​