تجارت الکترونیک

دولت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 16, 2020
16:39 شنبه، 27ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111927

خدمات ویژه دولت الکترونیکی در روز ارتباطات

 
 
دبیر شورای اجرای فناوری اطلاعات استعلام ضمانت‌نامه‌های بانکی و کدهای شبا بر اساس کد ملی توسط بانک مرکزی و ثبت‌نام تأمین‌کنندگان کالا و خدمات در سامانه تدارکات الکترونیکی توسط وزارت صمت را از خدمات ویژه دولت الکترونیکی در روز جهانی ارتباطات اعلام کرد.
 
 بارها از سوی کارشناسان گفته شده اگر در راستای تسریع راه‌اندازی دولت الکترونیکی تلاش کنیم، فساد کاهش‌ می‌یابد و مردم نباید برای دریافت خدمات به طبقات بالای یک ساختمان اداری بروند. در نتیجه با «دولت همراه» به جای این‌که نیاز باشد مردم برای دریافت خدمات مراجعه کنند، می‌توان خدمات دولتی را همه وقت و همه جا به مردم ارائه داد. این ویژگی متمایز دولت همراه نسبت به گروه‌هاست.
 
این روزها و در شرایطی که به دلیل شیوع کرونا در کشور، یکی از مهم‌ترین‌ راه‌های جلوگیری از گسترش بیشتر این ویروس، تا حد ممکن خانه‌نشینی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی عنوان شده، دولت الکترونیک و ارائه خدمات دولتی به‌صورت غیرحضوری و الکترونیکی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند مورد توجه افرادی که به این خدمات نیاز دارند قرار بگیرد.
 
هرچند به نظر می‌رسد برخی دستگاه‌ها تمایل چندانی برای یکپارچه کردن خدمات الکترونیکی ندارند. برخی سازمان‌ها میانه‌ای با الکترونیکی شدن ندارند، برخی روش خود را برای ارائه خدمات به صورت الکترونیکی در پیش می‌گیرند و شاید تنها عده‌ی معدودی درخواست وزارت ارتباطات برای یکپارچه شدن خدمات را اجابت کنند.
 
روز جهانی ارتباطات، هفدهم ماه می است. اکنون دیگر ارتباطات به تلفن و اینترنت هم محدود نمی‌شود و اگرچه این مسیر بیش از ۱۵۰ سال پیش با تلگراف آغاز شد، اما با فناوری‌هایی مانند نسل پنجم اینترنت که صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات را دگرگون خواهد کرد، گره خورده و از آنجایی که سرعت رشد فناوری بسیار بالاست، در آینده شاهد تحولات بیشتری نیز خواهیم بود.
 
در این راستا رضا باقری اصل -دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات- در توییتر از چند اتفاق ویژه دولت الکترونیکی در روز جهانی ارتباطات خبر داد و آنها را نام برد. سرویس الکترونیکی استعلام ضمانت‌نامه‌های بانکی توسط بانک مرکزی، سرویس استعلام کدهای شبا بر اساس کد ملی توسط بانک مرکزی، ثبت‌نام رایگان و الکترونیکی تأمین‌کنندگان کالا و خدمات در سامانه تدارکات الکترونیکی توسط وزارت صمت از جمله این خدمات است.
 
باقری پیش از این هم به خدمات الکترونیکی که تا کنون به نتیجه رسیده اشاره کرد که شامل نقل و انتقال املاک مسکونی، ثبت‌نام الکترونیکی سجام و خدمت یکپارچه استعلام شبا می‌شد و اظهار کرد که منتظر نهایی شدن نسخه الکترونیکی، حذف دفترچه بیمه، مالیات بر ارث، یکپارچه‌سازی قبوض و مجامع الکترونیکی هستیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.