اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 17, 2020
12:07 یکشنبه، 28ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111952

وزیر ارتباطات: شیوع ویروس کرونا به ۷۲ درصد کسب‌وکارهای اینترنتی ضرر زده است

 
 
 
وزیر ارتباطات در مراسم روز جهانی ارتباطات که با همراهی معاون اول ریاست جمهوری برگزار شد، اعلام کرد که شیوع ویروس کرونا روی ۷۲ درصد کسب و کارهای اینترنتی اثر منفی گذاشته است. او می‌گوید آمارها نشان می‌دهد اگر این شرایط ادامه پیدا کند، ۶۲ درصد شرکت‌ها تنها تا سه ماه دیگر توان ادامه فعالیت خواهند داشت.
 
«محمد جواد آذری جهرمی» در این نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد اعلام کرد بیشترین اثر منفی در خدمات نرم افزاری با ۸۶ درصد بوده و بیشترین اثر مثبت نیز در بخش خدمات پزشکی بوده که ۵۹ درصد رشد داشته است:
 
«تعدیل نیروی انسانی یکی از چالش های بزرگی بوده که بر این اساس ۱۸ درصد شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات نیروهای خود را تعدیل کردند و بیشترین سهم باز به خدمات نرم افزاری برمی‌گردد با عدد ۲۵ درصد.»
 
به گفته جهرمی شرکت‌های بزرگی چون «علی بابا» امروزه آمار سفارشات‌شان بسیار کاهش یافته و در اوایل شیوع کرونا که تقریبا به صفر رسیده بود. او همچنین تاکید می‌کند که ۳۲ درصد از شرکت‌ها مشکل زنجیره ارزش‌ پیدا کردند و ۳۷ درصد از شرکت‌ها نیز از نیروهای انسانی خود در این ایام محروم ماندند:
 
«آمار ما می‌گوید ۶۲ درصد شرکت‌های حوزه فناوری کمتر از سه ماه با این شرایط تاب دارند. همچنین ۳۲ درصد شرکت‌ها نهایتا تا پایان سال می‌توانند بقا داشته باشند.»
 
 
وزیر ارتباطات باور دارد اولین چالش کسب‌وکارهای کوچک تامین حقوق کارکنانشان است و پس از آن چالش‌هایی چون پرداخت هزینه‌های بیمه، اجاره بها، پرداخت مالیات، بازپرداخت وام‌ها، هزینه بازطراحی ساختار خود در ایام شیوع کرونا و اتمام قراردادهایشان است:
 
«اسنپ و تپسی ۷۰ درصد کاهش سفر داشته‌اند و با وجود اینکه در این روزها سفارش‌شان ۲۰ درصد بیشتر شده اما هنوز به حالت عادی برنگشته‌اند.»
 
به گفته جهرمی آنها سعی دارند به طرق مختلف به این کسب‌وکارها کمک کنند: «استفاده از پتانسیل صندوق نوآفرین را در نظر داریم و منابع این صندوق ۱۰۰ میلیارد تومان است. می‌خواهیم این رقم را با کمک سرمایه‌گذاران صندوق نوآفرین بیشتر کنیم.»
 
وزیر ارتباطات همچنین تاکید دارد که آنها برای ورود استارتاپ‌ها به بورس نیز تلاش‌های زیادی کرده‌اند و اخبار ضد و نقیض گذشته در مورد ورود چند مجموعه استارتاپی به بورس را رسما تایید کرد و گفت: «اسنپ، تپسی، دیجی کالا و هزارستان پرونده‌شان تکمیل شده که وارد بورس شوند اما چالشی در این میان دارند که بررسی دارای نامشهود آنها برمی‌گردد و این موضوع با کمک رییس جدید سازمان بورس در حال بررسی است.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.