اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 17, 2020
16:48 یکشنبه، 28ام اردیبهشتماه 1399
کد خبر: 111976

معاول اول رئیس جمهوری: در دوران کرونا شبکه ملی اطلاعات درخشید

 
 
روز جهانی ارتباطات در ایران برای اولین بار به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین و به دور از جمع شدن خانواده ارتباطات در کنار هم برگزار شد. در مراسم امسال که معاون اول رئیس جمهوری نیز در آن حضور داشت او از کمک ارتباطات و فناوری اطلاعات در دوران کرونا گفت و اینکه برای آماده بودن برای شرایط پساکرونا و توسعه ارتباطات در این بخش، باید ۱۰۰ برابر بودجه فعلی در این زمینه سرمایه‌گذاری شود. همچنین اسحاق جهانگیری به درخشش شبکه ملی اطلاعات در دوران کرونا برای ارائه سرویس به مردم اشاره کرد و از سوی دیگر از سازمان صداوسیما خواست تا برای ارائه خدمات بهتر به مردم منابعی که متعلق به کشور است را در اختیار بخش ارتباطات کشور بگذارد.
 
اسحاق جهانگیری در مراسم آنلاین روز بزرگداشت ارتباطات که با حضور وزیر ارتباطات و معاونان وزارت ارتباطات و فعالان بخش خصوصی در سراسر کشور و به صورت همزمان برگزار شد تایید کرد که دیگر کشور به دوران پیش از کرونا باز نمی‌گردد و باید روالی که به کمک فناوری اطلاعات برای ارائه خدمت به مردم پیش گرفته شده توسعه پیدا کند.
 
او در این مورد گفت:‌«در تمام اتفاقاتی که به اسم پساکرونا به آنها نگاه می‌کنیم،‌ لنگرگاه مهم و اصلی وزارت ارتباطات است و حتی نیاز است برای این کار ۱۰۰ برابر بودجه فعلی سرمایه‌گذاری کرد.» او به اقدامات قابل توجه دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه ارتباطات اشاره و اعلام کرد که یکی از ارزنده‌ترین اقدامات این دو دولت رساندن اینترنت به روستاها بوده به طوری که حالا تمام مردم به این واسطه از همه خدمات کشور به طور مساوی استفاده می‌کنند.
 
در ادامه سخنرانی خود معاون اول رئیس جمهوری به تاثیر کرونا بر جامعه ایران و کمک فناوری اطلاعات در این بازه زمانی اشاره کرد و گفت: «ایران و سراسر دنیا تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است. در این دوران توانستیم به کمک فناوری اطلاعات خدمات خوبی به مردم ارائه کنیم. برای نمونه در بحث آموزش، آموزش آنلاین هر خانه‌ای را تبدیل به مدرسه و دانشگاه کرد. حالا دغدغه ما این است خانواده ای که به این ابزار دسترسی ندارند چطور این بستر برایشان فراهم شود. این رخدادها ساده نیست و باید به آن درست فکر کرد. ما باید به سمتی حرکت کنیم که در آینده دچار شکاف در جامعه نشویم.»
 
جهانگیری در ادامه به اقدامات وزارت ارتباطات از ساخته ماهواره گرفته تا فراهم کردن زیرساخت برای ارائه سرویس به مردم در زمان کرونا گفت و تاکید کرد که نباید تا همین حد اکتفا کرد و گفت که اگر درزمان کرونا خدمات پستی، زیرساخت آموزشی و توانمندی در حوزه ارتباطات نبود امکان نگه داشتن مردم در خانه وجود نداشت.
 
جهانگیری در این نشست نسبت به کیفیت اینترنت در کشور هم انتقاد کرد و گفت:‌«در بخش اینترنت توانستیم به جهت کمیت ، نیاز مردم را تامین کنیم؛ اما به جهت کیفیت در برخی از شهرها مشکلات اینترنت وجود داشت. به همین دلیل نیاز است به سرعت  امکاناتی مانند تامین پهنای باند مورد نیاز به وزارت ارتباطات اختصاص داده شود.» او با اشاره به بحث‌های همیشگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد آزادسازی باند‌های فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ از صداوسیما خواست تا در این زمینه همکاری لازم را داشته باشد. او در این مورد گفت: «  برداشت من این بود که بتوان اختلاف نظری که در خصوص آزادسازی فرکانس‌ها میان صدا و سیما و وزارت ارتباطات وجود دارد را  حل و فصل کنیم. اما نمی دانستیم اختلاف به این حد رسیده که مطالب و خبرهای وزیر ارتباطات منعکس نمی‌شود، مردم باید این خبرها را بشنوند. منابعی که متعلق به کشور است باید برای خدمات رسانی به مردم استفاده شود و باید صدا وسیما در این زمینه اختلافات را با برگزاری جلسات حل کند.»
 
در ادامه جهانگیری به رشد و توسعه شبکه ملی اطلاعات در کشور اشاره کرد و پیشرفت در این بخش را بسیار مهم و ارزنده ارزیابی کرد. او با اعلام اینکه این شبکه و خدمت‌رسانی آن در دوران کرونا به خوبی درخشید گفت: «به دستور رهبر معظم این شبکه ملی به سرعت تکمیل شده تا فرصت بسیاری خوبی برای ارتباطات ایجاد شود. اگر دولت این امکان را در اختیار نداشت، نمی توانست به راحتی با مردم ارتباط برقرار کند و مردم نیز از آن بهره مند شوند همین شبکه می‌تواند آغاز حکمرانی جدید در کشور باشد. تکمیل این شبکه و ظرفیت امر بسیار ضروری و نیاز ملی کشور است که باید برای آن تلاش کنیم تا عملیاتی شود.» او همچنین به خدمات دولت الکترونیکی اشاره کرد و ادامه داد: «وزیر ارتباطات از ۲۳ پروژه الویت دار برای توسعه دولت الکترونیکی گفتند که باید تا پایان امسال به نتیجه برسد. کاری که به نتیجه رسیدن آن به رضایتمندی مردم منجر می‌شود.» به گفته او  در هر سه موضوع غربالگری، پرونده سلامت الکترونیکی و شبکه بهداشت و درمان بار اصلی بر شبکه ملی اطلاعات است که در دوران کرونا به کشور کمک شایانی کرد و باید تلاش شود تا  دولت الکترونیکی به سرعت تکمیل و حضور مردم در دستگاه های دولتی اندک شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.